"Nekem az egész földgolyó az otthonom" – mondta interjúnk alatt Orsi, aki 2005-ben egyetemi ösztöndíjjal jutott ki Ausztráliába, ahol aztán kint ragadt – a szó pozitív értelmében. Tanulni ment ki, majd saját vállalkozásokkal próbálkozott, aztán 2011-ben megalapította a Women as Entrepreneurs szervezetet. Jelenleg ismét Magyarország az otthona, bár mint mondja, ez bármelyik pillanatban változhat – igazi kozmopolita lévén, sem az országhatárok, sem a kulturális különbségek nem jelentenek neki akadályt.
Drukka Progress Bar
Párkányi Orsi és a Nőként a startupok világában című sorozat két másik szereplője, Horváth Dorka és Rutkai Zsófi is részt vett a hazai startup- és VR-szakma prominens szereplőit felsorakoztató első Drukka Progress Bar-on.
Szóval most Orsi itthon van, és legtöbb idejében aktuális projektjével, saját startupjával foglalatoskodik.
Kicsit furcsa volt hallani, hogy egy magyar lány alapította meg Ausztráliában az első női vállalkozókat összefogó szervezetet. Hogyan és miért jött a Women as Entrepreneurs ötlete?
Én is szerettem volna saját vállalkozást indítani, mindenféle dologba belekezdtem, és nagyjából mindegyikbe belebuktam. Fogalmam sem volt róla, hogyan kell vállalkozni, hogyan működik a gyakorlatban, ezt az egyetemen nem tanultam meg. Körbenéztem, milyen lehetőségeim vannak, kitől és hogyan tudnám megszerezni a szükséges ismereteket, és elkezdtem különböző vállalkozói rendezvényekre járni. Itt szembesültem azzal, hogy a vállalkozások, startupok világában többségében csak férfiak vannak, elenyésző volt a nők száma, többször előfordult, hogy én voltam az egyedüli nő egy rendezvényen.
Azon kezdtem gondolkozni, hogy hol vannak a többiek?
Ezen felbuzdulva létrehoztam az interneten egy csoportot kifejezetten olyan nőknek, akik vállalkozást szeretnének indítani, és akik a vállalkozásuk elején, az első fázisokban vannak. Ehhez aztán egyre többen csatlakoztak az ország számos pontjáról. Elkezdtünk rendezvényeket szervezni, egyre több tapasztalatot cseréltünk, és szépen lassan egy mozgalommá, majd szervezetté nőtte ki magát az egész.
Ezek után most mégis itthon vagy, és Magyarországon dolgozol a saját startupodon.
Kint nagyon sok izgalmas dolgot csináltam, és sokat tanulhattam arról, hogyan kell startupokat építeni, milyen trükkök vannak. Ezt a tudást egy saját startupban szerettem volna kamatoztatni. Nagyjából másfél éve éppen itthon voltam látogatóban, amikor egy ismerősöm révén találkoztam Matécsa Mártival, aki mesélt arról, mennyire meghatározó élmény volt számára, hogy pár éve részt vehetett egy indiai esküvőn.
Oda lyukadtunk ki, hogy milyen jó lenne, ha egyszerűen csak jegyet lehetne venni egy esküvőre, és elmenni rá.
Ekkor egymásra néztünk, és rájöttünk, hogy ez nem is rossz ötlet, csak utána kellett néznünk, hogy létezik-e már olyan, hogy "„esküvőturizmus”. Azt láttuk, hogy eddig még senki nem próbálkozott vele, gondoltuk, akkor majd mi. Ezután még visszamentem Ausztráliába, kezdetekben onnan dolgoztam az ötleten, aztán egy családi esemény miatt fél évre rá hazajöttem, és akkor kezdődött beindulni igazán. Most itthon vagyok, és teljes időben a saját vállalkozásunkon dolgozom.
Join My Wedding
Orsi és Márti vállalkozása a világ különböző országaiban tartott házassági ceremóniákra árul belépőjegyet. Az esküvőturistáknak csak ki kell fizetni a beugrót, cserébe részt vehetnek az ünnepen, ehetnek-ihatnak, mulathatnak, mint a többi vendég – vannak kultúrák, ahol mindez akár napokig is eltarthat.Eddig hogy látjátok, van igény erre a nem mindennapi szolgáltatásra?
Abszolút! Most kifejezetten Indiára fókuszálunk, indiai párok esküvőjére lehet menni, de a JoinMyWedding.com egy globális termék, a világ számos pontjáról volt már regisztrációnk, pár hónap alatt több száz. Nagyon izgalmas.
Visszatérve a vállalkozói létre és a startupokra. Említetted, hogy meglepődtél, amikor azt tapasztaltad, hogy a szektor tele van férfiakkal, női startuppereket alig találni. Ilyen körülmények között mennyire volt nehéz nőként érvényesülni Ausztráliában?
Az ausztrál társadalom is elég konzervatív, nyilván nem olyan mértékben, mint itthon, de például ott is átlagban kevesebbet keresnek a nők, mint a férfiak. Nagyon fontos lenne, hogy minél több női fejlesztő is legyen, mert
nagyon sok jó ötlet például azért nem kerül megvalósításra, mert ma még a legtöbb fejlesztő férfi, a legtöbb befektető férfi, akik sajnos sokszor nem látják meg a fantáziát a nőktől származó ötletekben.
Még a kezdetek kezdetén más startupötletekkel is előálltam, amik tipikusan nőknek oldottak volna meg problémákat, de azt tapasztaltam, hogy sokkal nehezebb dolgom volt rá befektetést vagy támogatót találni a férfiak által dominált befektetői körökben. Holott, a populáció felét továbbra is a nők adják, statisztikák kimutatták, hogy a nők vásárlóereje 70-80 százalék, azaz sokszor a nő dönt a vásárlásokról. Ezek után nem lenne jó biznisz figyelembe venni, hogy a nőknek milyen termékekre, szolgáltatásokra van szükségük? Rengeteg statisztika mutatja, hogy azok a cégek, akik már felismerték annak a fontosságát, hogy mindkét nem igényeire figyeljenek, azoknak sokkal jobban megy, és azoknak is, ahol vannak női vezetők, hiszen talán ők tudják a legjobban képviselni ezeket az ötleteket.
Ausztráliához képest idehaza hogyan viszonyulnak a női startupperekhez?
A két ország között van különbség. A magyar társadalom még mindig eléggé szexista, még mindig elfogadottak olyan sztereotípiák, amik mondjuk Ausztráliában vagy tőlünk nyugatabbra nem.
Azt tapasztalom egyébként, hogy a legtöbben nem is tudják, hogy szexista sztereotípiákat beszélnek, számukra ez a megszokott.
De amikor erről beszélünk, és elmagyarázom, miért helytelen, akkor sokszor egyetértenek velem, bocsánatot kérnek, és legközelebb jobban odafigyelnek rá. Éppen ezért az edukálás, oktatás nagyon fontos, a témáról minél többet kell beszélni, hogy változást érjünk el. De Ausztráliához képest Magyarországon egészen más szintű tapasztalataim voltak. Most vonunk be éppen a cégbe befektetést, ezért nagyon sok befektetővel találkoztunk. Volt, aki úgy kezdte a beszélgetést:
Szőke is vagy, lány is vagy, de...
(Márti ugyanis szőke). Na, erről a meetingről azonnal fel is álltunk. Aztán most voltunk egy másik cégnél, ahol „Na, csajszik!” felkiáltással üdvözöltek minket. Ilyen már azért Ausztráliában nem nagyon van. Ilyenért valószínűleg rögtön menesztenék a delikvenst, szomorú, hogy itthon ezzel a fajta szexizmussal napi szinten kell szembesülni.
De azért, gondolom, vannak pozitív oldalai is a női vállalkozói létnek.
Persze, nagyon sok előnye van annak, hogy nő vagyok. Eleve kitűnünk a sok férfi közül. Felfigyelnek egy olyan startupra, aminek két női alapítója van.
Sőt, véleményem szerint soha nem volt még ilyen jó nőnek lenni.
Az internet nagyon sokat segít az esélyegyenlőségben, nem szab határokat. Mindegy, hogy nő vagy, vagy férfi, az interneten minimális pénzből el lehet kezdeni vállalkozni. És ez nemcsak a nőknek, hanem a fejlődő világnak is jót tesz.
Itthon maradtál, hogy alapítótársaddal száz százalékban a Join My Weddingre tudjatok koncentrálni. Ebben a startupban látod megvalósulni a hosszú távú terveidet?
Igen, abszolút, a Join My Wedding nekem egy misszió is. Az egész munkásságomat körbeöleli, gondolok itt a nemi és a kulturális esélyegyenlőségért vívott harcomra. A Join My Wedding segíthet a kulturális sokszínűség elfogadásában és a nők esélyeinek javításában is. Abban hiszek, hogy ha elmész egy esküvőre például Indiába, ami egyrészt egy nagyon személyes, másrészt egy kulturálisan nagyon gazdag esemény, akkor jobban meg tudsz ismerni más népeket, országokat, embereket. Megismered a helyi ételeket, szokásokat, az emberek meggyőződését, hitét, mindent. Te ott néhány napra indiaivá tudsz válni.
Abban hiszek, hogy ha megismered a másikat, akkor onnantól kezdve jobban elfogadod, ledöntöd az előítéleteket. Ez pedig egy jobb világhoz fog vezetni.
Arról nem is beszélve, hogy Indiában még mindig kevesebb az értéke a lánygyereknek mint a fiúnak, nagyon sok kislányt még mindig megölnek a születése után, mert nagyon sokba kerülne a családnak majd férjhez adni. A Join My Weddinggel viszont a családok pénzhez juthatnak, ha beengednek néhány embert az esküvőjükre. Nem kell a kultúrájukon, a szokásukon változtatni, mi csak egy eszközt adunk nekik. Ezzel úgy gondolom, hosszú távon a nők helyzete is javítható. Nekem ez a tökéletes munka, ami az álmom is egyben. Ez pedig nagyon fontos, hiszen ha szereted, amit csinálsz, akkor tudod a legelkötelezettebben csinálni hosszú távon is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.