Így ösztönözd gondolkodásra a kicsit - Fejlesztőjátékok az óvodás korosztálynak

gondolkodás készségfejlesztés játék gyermek óvodáskorú logikai játék fejlesztés
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Óvodáskor előtt a játék rendszerint a mozgással függ össze, maga a mozgás is játék. Hároméves kor után ez változik, felváltja a gyakorlójáték, majd elkezd formálni, alakítani, konstruálni, és eljön az idő, amikor már nemcsak a játék folyamatát élvezi, hanem fontossá válik a cél is. Ekkorra már kedveli a rendszerbe foglalt tevékenységeket, igyekszik nem a véletlenre bízni az eredményt. Gondolkodik, alkot, feladatokat old meg.

A készségek kialakulása

Ebben az időszakban a gyermek természetes kíváncsiságára alapozva már kezébe tudunk adni olyan játékokat is, amelyek nemcsak szórakoztatóak, hanem bizonyos készségeket és képességeket is fejlesztenek. A memóriajátékok, kirakók, feladatmegoldó játékok legfontosabb tulajdonsága, hogy miközben gyermekünk felhőtlenül szórakozik, fejlődnek azon készségei, amelyek majd az iskolában az olvasáshoz, íráshoz, később a tanuláshoz nélkülözhetetlenek lesznek.

Thinkstock
Thinkstock

Az alapkészségek (például vizuális, hallási és tapintás érzékelés, a koncentráció) ebben az időszakban fejlődnek igazán intenzíven, igaz, mindenkinél más és más sorrendben. Vannak fejlődési csomópontok, amikor ezek a készségek "összeérnek", ilyen a hatéves kor környéke, amikor gyermekünk iskolaéretté válik. Az alapkészségek megléte kulcskérdés lehet, mivel alulfejlettségük vagy hiányuk később tanulási zavarokat okozhatnak. De megfelelő játékokkal az adott készségeket célzottan fejleszthetjük is.

Milyen játékot válasszak?

A jó játékok egyszerűek és ötletesek, ideális esetben többször megoldható feladatokat rejtenek, és képesek arra, hogy a gyermek egyéni fejlődését kövessék.

A legjobbak komplexen fejlesztenek, nem csupán egy területet mozgatnak meg, hanem összetett gondolkodásra ösztönzik a gyermeket. Van olyan tanulójáték, amely egyszerre segíti a lateralitás kialakulását (jobb és bal agyfélteke használata), a memória, a koncentráció, a finommozgás és a vizuális érzékelés fejlődését. Megismertetnek olyan fontos dolgokkal is, mint a rész-egész viszonya, alak-háttér megkülönböztetése, a formaállandóság, a sorrendiség vagy akár a síkbeli tájékozódás.

Választásnál az is legyen szempont, hogy a játék kövesse gyermekünk szellemi fejlődését. Ha az egyre nehezedő feladatok új kihívások elé állítják a gyermeket, a játék nem válik monotonná és unalmassá.

Thinkstock
Thinkstock

A legjobb játékokat nem csupán otthoni használatra fejlesztették, gyakorlatban a lemaradó gyerekek felzárkóztatásához óvodapedagógusok, fejlesztőpedagógusok, gyógypedagógusok is használják (és rendszerint ajánlják otthoni használatra is), sőt még a logopédusok is gyakran alkalmazzák a fejlesztés egyik eszközeként.

Érdemes tehát olyan játékot választani, amit a pedagógusok maguk is használnak és ajánlanak, amely strapabíró, jó minőségű anyagokból készül, nem utolsósorban színes és vidám. Ezek a játékok megérik a befektetést, hiszen sok nehézséget és kudarcot előzhetünk meg velük, segítségükkel gyermekünk fejlődése jól mérhetővé válik és az is hamar kiderül, ha külső segítségre van szükség.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.