Anya, ki fog megtanítani, hogyan legyek gazdag?

gazdaság tanárok a nap cikke iskola nevelés tudatosság pénzügy bank oktatás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A gazdasági válságnak nem sok haszna volt, egy dologra azonban felhívta a figyelmet: javítanunk kell pénzügyi intelligenciánkon. Ahhoz, hogy ez sikeres legyen, már az általános iskolában oktatni kéne az alapszabályokat, de ez - Európa más országaival ellentétben - hazánkban egyelőre nem képezi a tanterv részét.

A gyerekeknek fogalmuk sincs, mire megy el a család pénze

A tudatos pénzkezelést nem lehet elég korán elkezdeni, hiszen gyermekkorunkban tesszük le későbbi gondolkodásunk alapköveit. Manapság azonban a gyerekek maximum a zsebpénzükkel kapcsolatban kapnak egy-két iránymutatást, a pénzügyi kifejezésekről, szabályokról pedig fogalmuk sincs. Különböző felmérések eredményei alapján kiderült, hogy a nyolcadikos diákok többsége egyáltalán nincs tisztában a pénz értékével: egy 28-30 fős osztályban csak két-három tájékozott diák van, a többiek nagyon kevés, vagy akár semmilyen információval sem rendelkeznek a családi költségvetésről. A tanárok szerint a pénzügyekkel a szegényebb családból jött gyermekek foglalkoznak többet, hiszen otthon gyakori téma a spórolás, de a vagyonosabb családok gyermekei szinte azt sem tudják, mire megy el szüleik fizetése.

Forrás: Thinkstock
Forrás: Thinkstock

Több országban már felismerték a pénzügyi oktatás fontosságát

A pénzügyi alapismereteket szinte egyetlen általános iskolában sem oktatták hivatalosan - eddig. Európában ugyan évek óta keresik meg a nagyobb bankok saját pénzügyi oktatási csomaggal az iskolákat: Németországban banklátogatásokat szerveznek a diákoknak, és a családi költségvetés kezelését tanítják, a franciáknál a megtakarítások és a befektetések rejtelmeibe vezetik be a diákokat, Nagy-Britanniában pedig banki alkalmazottak tartanak előadásokat meghívott előadóként az iskolákban. Jövő szeptembertől azonban a tervek szerint a nagyobb bankok hivatalos formában is részt vehetnek az iskolákban folyó pénzügyi oktatásban.

Idén ősztől hazánkban is javulhat a helyzet

Hazánkban több nagy banknak is van saját pénzügyi oktatási programja, az iskolai órák közül azonban ez a fajta oktatás szinte teljesen hiányzik. A döntéshozók, köztük az oktatási államtitkár véleménye szerint akár az öt évvel ezelőtt kitört válságnak is kevesebb áldozata lehetett volna, ha az emberek átgondoltabban, tudatosabban hoznák meg pénzügyi döntéseiket, ezért a gyermekek pénzügyi oktatását kiemelt figyelemmel kell kezelni. A tavaly áprilisban elfogadott nemzeti alaptanterv és az erre felépülő kerettantervek több módon is gondoskodni igyekeznek erről: 2013 szeptemberétől több óra tananyagába is beépülhetnek a gazdasági ismeretek, és akár önálló tantárgyként is oktathatják.

Forrás: Thinkstock
Forrás: Thinkstock

Hogyan oktassanak a tanárok, ha maguk sem kezelik tudatosan a saját pénzüket?

Alkér Orsolya családi és gyermek pénzügyi tanácsadó az oktatók hozzáértésére hívja fel a figyelmet:

"Egy eladósodott nemzetet neveltünk, a válság pedig rámutatott arra, hogy meg kell tanítanunk a gyerekeket bánni a pénzzel. Jelenleg az általános iskolákban nincs pénzügyi oktatás, de ami még rosszabb, a gimnáziumokban, főiskolákon, egyetemeken sincs, a szülők pedig gyakran a legrosszabb példát mutatják a gyermekeiknek. A mi kezdeményezésünkre ugyan reagált néhány iskola, illetve tanár, s ők önszorgalomból elkezdték oktatni a pénzügyi alapelveket az osztályokban, de ez csupán magánkezdeményezés. Azt nagyon jó ötletnek tartanám, hogy az iskolákban tantervszerűen történne mindez, de ehhez először is a tanárokat kéne kiképezni, akik gyakran még az alapfogalmakkal sincsenek tisztában, és saját pénzügyeiket sem képesek átgondoltan, szakszerűen kezelni. Ahhoz tehát, hogy a megfelelő információkat taníthassuk, először egy megfelelő szakembergárdára lenne szükség, amiben véleményem szerint nem kéne helyet adni a bankok képviselőinek. Ők ugyanis arra képzik ki az embereket, hogy a pénzüket végül náluk helyezzék el. Mi ennek pont az ellenkezőjét oktatjuk, s azon igyekszünk, hogy nyári táborok, társasjátékok, kiadványok, letölthető videók és ingyenes anyagok segítségével minél szélesebb körben eljuttassuk a megfelelő információkat. Égetően nagy szükség lenne ugyanis arra, hogy a pénzügyi alapelvek épp olyan rutinná váljanak gyermekeinknél, mint az, hogy körülnéznek az utcán, mielőtt átmennének a zebrán."

Neked megfelelő a pénzügyi intelligenciád?

Sokat emlegettük a pénzügyi alapfogalmakat, lássuk, nagy vonalakban mik is ezek - tesztelhetjük is magunkat, vajon nekünk megfelelő-e a pénzügyi intelligenciánk:

1. Megtakarítás és befektetés: milyen lehetőségeink vannak?

2. Hogyan spóroljunk hatékonyan, és miért?

3. Mi a különbség a hitel és a lízing között?

4. Valóban megéri hitelre vásárolni háztartási gépeinket?

5. Mi is pontosan a THM, az EBKM vagy az EHM? Miért fontos, hogy tudjuk?

6. Az adósságkezelés lehetőségei: milyen lehetőségeink vannak, ha bajba kerülünk?

7. Államkötvény, kincstárjegy, részvény: valójában mik is ezek?

8. Tisztában vagyunk a családi adókedvezményekkel, a Start kártya mibenlétével, gyermekünk életkezdéséhez nyújtott állami támogatásokkal?

Ha nem tudjuk mindenre pontosan a választ, gyermekünktől sem várhatjuk el, hogy felelős pénzügyi döntéseket hozzon - míg a tantervnek nem lesz része ez a fajta oktatás, érdemes lehet utánakutatni, ingyenes tananyagokat keresni, és együtt kiképezni az egész családot.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.