Az internetes vásárlás buktatói - erre figyelj, mielőtt a neten rendelsz

Forrás: Thinkstock -
fogyasztóvédelem elektronikus kereskedelem probléma internetes vásárlás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Egyre több adásvétel jön létre az interneten keresztül, hisz az árak gyakran jóval kecsegtetőbbek, mint egy hagyományos üzletben. Az online vásárlás viszont tele van olyan buktatókkal, amikre abban a pillanatban nem gondol a vevő, amikor rátalál az áhított termékre, akciósan kínálva.

Kolléganőnk egy közismert, nagy forgalmú, magát a „kedvezményes vásárlás nálunk kezdődik!" szlogennel hirdető oldalon vett magának egy nonstop mozgó megfigyelőkamerát. Már akkor el kellett volna gondolkodnia, hogy érdemes-e ezen az oldalon rendelnie, amikor a kapcsolattartáshoz csak egy e-mail cím volt megadva. Az oldal üzemeltetőjéről, forgalmazóról vagy a termék gyártójáról semmiféle információ nem szerepelt a hirdetési oldalon. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Főhatóság segítségét kértük, hogy megértsük, mire kell odafigyelni, hogy az akciósnak tűnő áru ne okozzon bosszúságot a vásárlás után.

Forrás: Thinkstock

1. Nincs megjelölve az oldal üzemeltetője, nem lehet tudni, hogy hazai vagy külföldi cégtől vásárolunk.

A jogszabály megkívánja, hogy a webáruházat üzemeltető szolgáltatók a teljes vagy rövidített cégnevüket, vagy egyéni vállalkozói megnevezésüket, székhelyüket, valamint az elektronikus levelezési címüket közzétegyék, illetve biztosítsanak legalább egy további elérhetőséget (például telefonszám vagy elektronikus bejelentőlap) a fogyasztók számára. Javasoljuk megfontolni az olyan webáruházakból való rendelést, ahol a beazonosíthatóság nem egyértelmű.

2. Magyar nyelvű leírást nem tartalmaz a termék és kérésre sem küldenek részletes, a használathoz elengedhetetlen leírást.

A hatályos szabályok szerint nem kell minden termékhez feltétlenül használati utasítás, de az lényeges, hogy annak hiánya a fogyasztót ne téveszthesse meg, illetve amihez kötelező (például elektromos műszaki cikkek, gyerekjátékok), arról külön jogszabály illetve szabványelőírás rendelkezik. A használati és kezelési útmutatónak közérthetőnek és egyértelműnek kell lennie. Amennyiben azt tapasztalják, hogy a kötelezően csatolandó magyar nyelvű tájékoztatás elmaradt, érdemes a webáruház felé jelezni, kérve annak pótlását. Amennyiben ez nem történik meg, bejelentéssel élhetnek a területileg illetékes kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelőségéhez, illetve bizonyos esetekben a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság felé.

Forrás: Thinkstock

3. A reklámozott és a kézhez kapott termék között különbség van.

Amennyiben a kézhez kapott termék tulajdonságaiban nem egyezik a megrendelt termékkel, úgy felmerül a hibás teljesítés gyanúja, így az alábbi linken található szavatossági jogokat érvényesíthetik. Figyelem, sok cég hirdet úgy terméket, hogy a csatolt kép mellé „illusztráció" feliratot helyez el, vagy egyéb módon írásban jelzi, hogy a megrendelendő termék bizonyos tulajdonságaiban eltérhet a képen lévőtől. Fontos, hogy a termékkel kapcsolatos leírást is olvassuk el, illetve érdeklődjünk a kereskedőtől azokról, mielőtt megrendeljük a terméket, így sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat.

4. Nincs leírás, nem felel meg a termék a hirdetésnek.

Lehetőségük van a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül a vásárlástól elállni. Az elállási jog a fogyasztó többletkedvezménye: határidőn belül való gyakorlásával a felek között létrejött szerződés egyoldalúan megszüntethető, amelynek alapján a fogyasztó köteles visszaszolgáltatni a terméket, a vállalkozásnak pedig vissza kell fizetnie a vételárat. A jogszabály alapján az elállási jogról, illetve gyakorlásának feltételeiről a vállalkozás köteles előzetesen, a webáruház honlapján tájékoztatást nyújtani.

Forrás: Thinkstock

5. Elállás esetén a visszaszállítás költsége kit terhel?

Elállás esetén az interneten megkötött szerződés a szerződéskötés napjára visszamenőleg kerül megszüntetésre, ezért olyan helyzetet kell teremteni, mintha a fogyasztó meg sem rendelte volna a terméket az online shopban. Az eladó pedig köteles haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül a fogyasztó által kifizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket (tehát pl. a szállítási, csomagolási díjat is) visszatéríteni. Ez azt is jelenti, hogy a fogyasztó köteles a terméket saját költségén (kivéve, ha a vállalkozás ezt előzetesen vállalta) haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszajuttatni az eladó vagy az átvételre jogosult meghatalmazott személy részére.

Bővebb információkat itt lehet olvasni az elektronikus kereskedelemről.

Jó ha tudod!

Amennyiben az adott vállalkozással szemben konkrét kárigényt szeretnél érvényesíteni, akkor a törvényben meghatározott esetekben fordulhatsz ún. békéltető testülethez, illetve bírósághoz. Az adatkezelés kapcsán gyakran felmerülő kérdéseket és az ezekre adott válaszokat a Direkt és Interaktív Marketing Szövetséghez köthető Tisztelt Vásárló Program weboldalán találsz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.