Montessori-pedagógia – Így válik majd György hercegből boldog és öntudatos felnőtt

2016.01.26. 19:10

Egész Anglia lázban ég a kis György herceg óvodai tanulmányai miatt. Na nem azért aggódnak, vajon elég ügyes lesz-e a trónörökös az óvodai foglalkozásokon, az elszánt angol szülők azon munkálkodnak, hogy valahogy a saját csemetéjüket is bejutassák abba az oviba, ahova a herceg jár. Minden szülő György herceget szeretné gyermeke legjobb barátjának. 

Valahol érthető a felhajtás, hiszen a történelem során ez a második alkalom, hogy egy brit uralkodójelöltet óvodába adnak. Korábban a trón várományosait mindig valamelyik királyi rezidencián készítették fel az iskolai életre. A kis György apukája, Vilmos volt az első, akit édesanyja, a néhai Diana hercegnő óvodába iratott be.

Ám fontos megjegyezni, hogy György nem akármilyen óvodába jár: a kelet-angliai Norfolk megyében működő Westacre Montessori School Nursery nevű gyermekintézményben Montessori-féle nevelési elveket alkalmaznak. És most, György hercegnek köszönhetően, pillanatok alatt hatalmasat nőtt a Montessori-pedagógia népszerűsége. 

A kis György herceg óvodája - Westacre Montessori School Nursery, Norfolk

Forrás: AFP/Ho

„Segíts nekem, hogy magam tudjam csinálni!”

A Montessori-pedagógia kidolgozása Maria Montessori olasz orvos-pedagógus nevéhez köthető. Maria Montessori 1870-ben született, műszaki, majd orvosi tanulmányokat folytatott, és 

Olaszországban ő volt az első nő, aki diplomát szerzett.

Tudományos megfigyeléseinek, kísérleteinek köszönhetően a század elején az addigi nevelési felfogással merőben ellentétes pedagógia alapjait rakta le. 

Azon fáradozott, hogy a gyerekekből szabad, boldog és öntudatos embereket neveljenek. 

Maria Montessori úgy gondolta, hogy ha a gyerekeknek a megfelelő cselekvést a fejlődésük megfelelő idejében biztosítják, akkor a tudást különösebb erőfeszítés nélkül magukba szívják, mivel minden gyerek belülről motivált a tanulásra. Hitte, hogy a gyerekek elméje az első hat évben a legfogékonyabb és leghatékonyabb, ilyenkor spontán módon, természetesen és élvezettel tanulnak. 

Maria Montessori

Forrás: Wikipedia

A módszer lényege

A pedagógusok elsődleges feladata a Montessori-óvodákban és -iskolákban, hogy megfigyeljék a gyerekeket, és minden gyerek adottságait a saját szintjéről fejlesszék tovább. A Montessori-pedagógia megszünteti a tanítani-tanulni beidegződést, a módszer szerint 

a pedagógus feladata nem a direkt tanítás, hanem azon feltételek megteremtése, amelyek között minden gyerek a saját tevékenysége során, maga fedezi fel a dolgok tulajdonságait, a világ összefüggéseit. 

Ezáltal a gyerekek nemcsak tudásra tesznek szert, hanem a képességeik is fejlődnek. Egy Montessori-óvodában, -iskolában minden gyerek saját magához képest lehet a legjobb. Ebben a módszerben nagyon hangsúlyos a természet szeretete, a gyerekek gondozzák például a termükben található virágokat, és megfigyelik a szabadban az állatokat. Megtanulják gondját viselni saját maguknak és a környezetüknek. A Montessori-iskolák célja, hogy a gyerekek képesek legyenek önállóan tanulni és aktívan törekedni a világ megismerésére. 

György herceg első napja az óvodában

Forrás: AFP

A hazai gyerekek is György herceg nyomdokaiba léphetnek

Maria Montessori kétszer járt Magyarországon, munkásságáról idehaza a két világháború közt jelentek meg először ismertetések, és egyes műveit lefordították magyar nyelvre. 1932-ben meg is alakult az első magyar Montessori Egyesület, jelenleg pedig 24 Montessori-intézmény (főleg óvoda) működik hazánkban.

A királyi család kitart a Montessori-pedagógia mellett

Louise Livingston, a Westacre Montessori School Nursery igazgatója nemrég elmondta, amint kiderült, hogy oda jár majd a kis herceg, hihetetlen mennyiségű ember telefonált hozzájuk. De ez így is lesz még egy darabig, hiszen minden jel szerint pár év múlva Sarolta hercegnőt is oda íratják be a szülei.

Címkék:
  • havi
  • heti
  • napi

Ezt olvastad már?
10 / 0