Környezettudatosság gyerekeknek - Indul a Fenntarthatósági Témahét

2017.04.19. 12:00

Idén második alkalommal rendezik meg általános és középiskolák bevonásával az úgynevezett Fenntarthatósági Témahetet. A program célja a Föld Napja üzenetének, a fenntarthatóság és a környezettudatosság témájának széles körű elterjesztése az iskolás gyerekek között. A rendezvényről Matolcsy Miklóssal, a PontVelem Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójával, a témahét szervezőjével beszélgettünk.

A PontVelem Nonprofit Kft. hét évvel ezelőtt indította el a PontVelem Okos Programot, amely játékos formában ösztönzi az általános iskolás diákokat és tanáraikat a szelektív hulladékgyűjtésre, a pénzügyi tudatosságra és a fenntartható életmódra, miközben hangsúlyozza az egymást segítő karitatív tevékenységek fontosságát. A Fenntarthatósági Témahét megszervezésével az Emberi Erőforrások Minisztériuma tavaly bízta meg először a PontVelem Nonprofit Kft.-t, idén pedig a rendezvény már a tanév rendjéhez igazítva, április 24-28 között valósul meg.

A környezettudatosságra való nevelés nagyon fontos

Forrás: Thinkstock

Miért hívták életre a Fenntarthatósági Témahét programsorozatot?

Igazából a tanévben három különböző Témahét kerül megrendezésre: a Digitális Témahét, a Pénz7 és a Fenntarthatósági Témahét. Ez három olyan téma, ami közvetlenül a köznevelés tanórai anyagban nincs benne, viszont igenis fontos velük foglalkozni. Éppen ezért az oktatási tárca azt gondolta, hogy ezeket kiemelt fókusszal a tanév során egy-egy héten keresztül intenzíven közvetítik majd a gyerekek felé. Tavaly volt egy pilot év, idén van először benne a tanév rendjében. Az előző két Témahét már lement, mind a kettőre 1000-1100 iskola regisztrált, a Fenntarthatósági Témahétre pedig 1800 iskola, tehát mesze ez a legnépszerűbb. Azt gondolom ennek egyik oka, hogy a fenntarthatóság egy nagyon is szerethető téma, amivel jól meg lehet szólítani tanárokat és diákokat egyaránt.

A diákok mennyire vevők a könyezettudatosság témájára?

Hihetetlenül fogékonyak rá. Sokkal inkább, mint a szüleik és általában a felnőttek. Amikor gyerekekkel beszélünk a környezetvédelemről, csillog a szemük, látni rajtuk, hogy tényleg érdekli őket.
Az egész Témahét arról fog szólni, hogy miként tudjuk a fenntarthatóság fontosságát minél több gyerekhez eljuttatni.

Szerencsére a gyerekek fogékonyak a környezetvédelemmel kapcsolatos témákra

Forrás: Thinkstock

Milyen módszerekkel lehet érthetően és élvezhetően eljuttatni hozzájuk?

A témahét tanórai foglalkozásokból és tanórán kívüli eseményekből épül fel. A tanórai foglalkozásokat a korosztályoknak megfelelő szinten dolgoztuk ki az általános iskola alsó- és felső tagozatosai és a középiskolások számára. A tananyag mellé az iskolák kapnak tanári segédletet, de szerveztünk tanárképzést is, összesen 450 tanárt tudtunk kiképezni az ország különböző pontjain.

Az alsósok órái a "Szeresd az állatokat" és az "Őrizd meg a Földet" témák köré fognak épülni, a felsősök óráinak középpontjában az egészséges táplálkozás áll majd, míg a gimnazisták az ökológiai lábnyomunk csökkentéséről fognak bővebben tanulni.

De természetesen nem csak tanórákból fog állni a hét,

minden egyes témához tanórán kívüli versenyeket, pályázatokat, különböző aktivitásokat szerveztünk, ilyen például az alsósok számára kiírt "Fogadj örökbe egy vizes élőhelyet" pályázat, vagy a felsősök számára indított Iskolakert Program.

De lesz egy online tudásverseny is, az úgynevezett Fenntarthatósági Kupa. Ez egy komoly verseny, nagyon komoly díjakkal. A Témahét keretében egy 6 hetes szelektív hulladékgyűjtési versenyen is részt vehetnek a diákok, amiben használt elemeket, mobiltelefonokat, e-kütyüket tudnak gyűjteni.

Ezen kívül megszólítottunk különböző szervezeteket is, például a nemzeti parkok hálózatát, vagy a fiatal gyógyszerészek egyesületét, és arra kértük őket, hogy a munkatársaikat, partnereiket buzdítsák arra, hogy önkéntesként menjenek be a tanórákra és a személyes tapasztalataikkal és hitvallásukkal színesítsék a tanórákat. Mindebből is látszik, hogy hihetetlenül szerteágazó lesz ez a hét.

Tanórán kívüli versenyeket, pályázatokat, különböző aktivitásokat szerveznek az iskolások számára

Forrás: Thinkstock

Az idei témahét tehát április 24–28. között lesz. Milyen teendők várnak önökre a rendezvény befejezte után?

Ha lement a hét, végzünk majd egy kérdőíves kutatást a részt vevő iskolák között. A tanárokat és diákokat is meg szeretnénk kérdezni a tapasztalataikról, benyomásaikról, hogy a kiértékelés után kiderüljön, hogy a rendezvény melyik részén kell esetleg majd a jövőben javítani, és mi volt az, ami a legjobban elnyerte a résztvevők tetszését. Így reményeink szerint a következő évben még több iskolát, még izgalmasabb programokkal tudunk majd bevonni. 

környezettudatosságiskolafenntarthatóságfenntarthatóság2017