iskolai megfélemlítés áldozat cyberbullying agresszor zaklatás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Becsöngettek, ismét elkezdődött az iskola és vele együtt a közösségi élet. Ez sajnos nem minden gyermek számára jelent örömöt. Az iskolai megfélemlítés egy aktuálisan jelenlévő probléma, mely felett nem szabad szemet hunyni, minden esetben szakember bevonásával kell segíteni. Tarr Andrea, prevenciós szakember és szociálpedagógus segítségével jártuk körbe a témát.

„Az iskolai megfélemlítést mindig meg szoktuk különböztetni az agressziótól. Az agresszió, az egy egyszeri szándékolt cselekvés lehet, ezzel szemben az iskolai megfélemlítés egy intenzív, ismétlődő folyamat, amikor az a cél, hogy két személy vagy két csoport közti erőegyensúlyt felborítsanak, és az úgy is maradjon, állandósuljon” - Tarr Andrea

„Az iskolai megfélemlítés egy intenzív, ismétlődő folyamat, amikor az a cél, hogy két személy vagy két csoport közti erőegyensúlyt felborítsanak, és az úgy is maradjon” Forrás: Thinkstock

Ennek a jelenségnek nincs korhatára! Akár már alsós gyermekeknél is előfordulhat. Hosszú távú rizikófaktorai közt szerepel a viselkedési és érzelmi gondok; személyiségzavarok, szorongás, depresszió, agresszió, erőszak, droghasználat, kapcsolatépítési nehézségek, bezárkózás... stb.

Az iskolai megfélemlítés típusai

Fizikai megfélemlítés – Ez a legkönnyebben észrevehető formája; rugdosás, gáncsolás, ütlegelés, hajhúzás, a másik személyes dolgainak megrongálása... stb.

Szóbeli megfélemlítés – Ez történhet nyíltan és rejtve, valamint egyaránt van verbális és nonverbális megnyilvánulási formája is. Gúnyolódás, sértegetés, intimidáció (félelemben, kiszolgáltatott helyzetben tartás), megalázás, pletykák terjesztése, kinevetés, sértő kézjelek használata, rasszista, homofób megjegyzések, vallási hovatartozás negatív hangvételű felemlegetése... stb.

Ennek egy válfaja az elektronikus megfélemlítés, a cyberbullying. Ennek veszélye abban rejlik, hogy míg egy iskolai megfélemlítésnek otthon vége szakad, addig az interneten a nap 24 órájában elérhető marad a gyermek, így sehol sem érezheti magát biztonságban. Nincs benne szünet, nincs előle menekvés.

A cyberbullying veszélye abban rejlik, hogy az interneten a nap 24 órájában elérhető marad a gyermek, így sehol sem érezheti magát biztonságban Forrás: Thinkstock

A megfélemlítés halállal is végződhet

Az iskolai kiközösítések, csúfolódások és fenyegetések jobb esetben csak a kipécézett gyerek iskolai pályafutására nyomja rá a bélyegét, rosszabb esetben akár az életébe is kerülhet. Olvass tovább...

Ha olyan szinten zajlik ez a cyberbullying, hogy rendszeresen zaklatják, bántják, fontos, hogy ezeket a megjegyzéseket, írásokat – főleg, ha szexuális, pornográf tartalma is van – úgy kezeljék, mint bizonyítékot. Nem kell belemenni, nem kell válaszolni, mert onnantól kezdve elindul egy játszma. El kell menteni, ki kell nyomtatni, mivel később bizonyíték lehet, ha odáig fajulna a dolog, hogy külső segítséget, vagy a rendőrség közreműködését kell kérni” - Tarr Andrea

Közösségi megfélemlítés – Ennek a közvetett megfélemlítésnek a célja, hogy egy adott gyermeket társaitól elszigeteljék, kiközösítsék, ellehetetlenítsék baráti kapcsolatait vagy azok kialakulását. Ezt általában az osztály egy erős csoportja kezdeményezi, a többiek pedig hallgatólagosan asszisztálnak hozzá, általában félelemből – később, nehogy rájuk kerüljön sor. Ezt a szóbeli megfélemlítés eszközeivel érik el. Gyakran az osztályba újonnan kerülő gyermek lesz ennek áldozata.

„Rengeteg osztályban találkozom azzal, hogy van 1-3 kirekesztett, periférián lévő gyermek. Lehet, hogy van 1-2 barátja az osztályban, de olyan is előfordul, hogy senkivel sem beszélget. Megpróbál esetleg máshová menni, ismerőssel beszélgetni a szünetben másik osztályból.

„Rengeteg osztályban találkozom azzal, hogy van 1-3 kirekesztett, periférián lévő gyermek. Lehet, hogy van 1-2 barátja az osztályban, de olyan is előfordul, hogy senkivel sem beszélget” - mondja Tarr Andrea Fotó: Medgyesi Milan/Origo

Nagyon fontos, hogy miként épül fel egy osztályközösség már a kezdetekkor, az pedig egy még nehezebb helyzet, ha később, kívülről jön be egy gyermek. Az osztályon nagyon sok múlik; mennyire nyitottak, elfogadóak, kíváncsiak az új ember felé. Ha valaki zárkózottabb, visszahúzódóbb, akkor nagyon sokszor kialakulhat, hogy nem fogadják be. Ez nagyban függ az osztály működésétől, főként az érzelmi intelligenciájától” - Tarr Andrea

„A gyerekek nincsenek tisztában azzal, hogy sok esetben szabálysértést, bűncselekményt követnek el; zsarolás, elveszem a másik zsebpénzét, értékeit, kényszerítem. Álprofil létrehozása, feltöröm az oldalát, a nevében osztok meg dolgokat, levéltitok megsértése... Ezek mind bűntető jogi kategóriák lehetnek." – Tarr Andrea

Senki sem érdemli meg azt, hogy megfélemlítsék! Joga van egy fiatalnak ahhoz, hogy biztonságban érezhesse magát a saját kortársai körében.

Ezzel foglalkozni kell, erről beszélgetni kell otthon és az iskolában is. Nagyon sokszor azt gondolják, hogy árulkodás, ha felfedik ezt a problémát, segítséget kérnek. Ez is egy tévhit. Ez nem árulkodás, hanem segítségnyújtás a másiknak. Nem neki kell megoldani és elintézni ezt a problémát, mert kamaszként nem ez a feladata, hanem külső, felnőtt segítséget kell kérni.

Nem csupán a megfélemlített az áldozat

Sok esetben, ha kiderül egy ilyen osztályon, iskolán belüli ügy, akkor a megfélemlített gyermeket kiemelik a közösségből, a megfélemlítőt pedig megbüntetik, és ezzel elintézettnek tekintik a dolgot. Ám, ezzel semmi nem lett megoldva, ez nem elég!

Sok esetben, ha kiderül egy ilyen ügy, akkor a megfélemlített gyermeket kiemelik a közösségből, a megfélemlítőt pedig megbüntetik, és ezzel elintézettnek tekintik a dolgot, de ez nem megoldás! Forrás: Thinkstock

Minden, a megfélemlítésben aktívan vagy akár passzívan részt vevő számára fontos a tényleges segítségnyújtás. Erről kell beszélni osztályszinten, a két elsődlegesen érintett alanynak pedig elengedhetetlen a szakember segítsége.

Rá kell jönni, hogy mi állhat az „áldozat és agresszor” szerep mögött. Önértékelési, önbizalmi hiányosságok, családon belüli problémák... stb. Amennyiben ezekre nem derül fény, és nem történik meg a tényleges segítség, úgy ez a probléma szőnyeg alá söprését jelenti csupán, nem pedig annak megoldását.

A megfélemlítés további szereplői és felelősségük

A megfélemlítő és „bandája” értelemszerűen nem fog szólni senkinek. Sajnos az esetek többségében maga a megfélemlített se.

Egy osztályközösségen belül vannak, akiket egyáltalán nem érdekel a dolog, de akadnak olyanok is, akik szimpatizálnak a megfélemlítettel, csak épp nem mernek szólni róla senkinek sem. A bámészkodós hatás, azaz a „biztos lesz más, aki segít” hozzáállás sajnos felnőtteknél is nagyon gyakori jelenség.

Az, aki fel meri vállalni, hogy probléma van, és segítséget kér, az egy társadalmi hős.

Az, aki fel meri vállalni, hogy probléma van, és segítséget kér, az egy társadalmi hős Forrás: Thinkstock

Az iskola, az adott osztállyal szorosan együttműködő pedagógus nem csupán a gyermekek oktatásáért felelős. A nyugodt és biztonságos körülmények biztosítása is a feladataik között szerepel. Egy szociogram készítésével például, remekül látszanak az osztályon belüli kapcsolatrendszerek, azok erőssége, a különböző baráti csoportok közti viszonyok és természetesen a perifériára szorult gyermekek is.

Egy megfélemlített gyermek viselkedése gyökeresen megváltozhat. A szülő felelőssége, hogy ezeket otthon észre veszi-e.

Ilyenkor érdemes a gyermekkel leülni, beszélgetni. Fontos, hogy az iskolával, az osztályfőnökkel, a gyermeket tanító tanárokkal legyen a szülőnek kapcsolata, hogy bármilyen esetben működhessen a kölcsönösség.

Kérj segítséget!

Ha tudomásod van környezetedben megfélemlítésről, netán Te vagy az áldozata, merj segítséget kérni osztályfőnöködtől, az igazgatótól, szülődtől!

www.megfelemlites.hu

Kék vonal: 116 111


Tinédzserek és a nyári szünet veszélyforrásai - Szex, drog, Rock 'n' Rollhttp://www.life.hu/csalad/20170612-tinedzserek-es-a-nyari-szunet-veszelyforrasai-szex-drog-rock-n-roll.htmlA nyár, amikor a gyermekek az iskolai kötöttségek alól felszabadulnak, komoly veszélyt rejt magában. Még azok a fiatalok is, akikkel egyébként évközben nincs „probléma", szembetalálkozhatnak legális és illegális szerekkel, felelőtlen szexuális kalandokkal. Sok szülő gondolja, hogy tinédzserkorú gyermekét kellően felkészítette, de a tapasztalat azt mutatja, hogy ez az esetek többségében nincs így. Tarr Andreával beszélgettünk, akinek prevenciós szakemberként és szociálpedagógusként nagy rálátása van a tizenévesek viselkedésére, problémáira és reakcióira. Család--A szülők jobban pánikolnak iskolakezdéskor, mint az elsős gyerekekhttp://www.life.hu/csalad/20170823-a-szulok-jobban-panikolnak-iskolakezdeskor-mint-az-elsos-gyerekek.htmlMár önmagában az is elég ok a szülői pánikhelyzetre, hogy a nemrég született csöppség iskolába megy. Persze ilyenkor még rájön a repül az idő, nő, mint a gomba, mindjárt egyetemre megy, és ránk se nyitja az ajtót... és a többi közhely, ami átfutva a szülői agyon, megtetézve jó adag felelősségérzettel és bizonyítási vággyal - az én gyerekem szuper - bizony érthetetlen pánikhoz vezethet. Az iskolakezdést minden gyerek várja, ezt csak apa, de leginkább anya szúrhatja el! CsaládThinkstockA genderelmélet előnyei és hátrányai, avagy mindent a nemi semlegességrőlhttp://www.life.hu/csalad/20170823-gender-elmelet-elonyei-es-hatranyai-mindent-a-nemi-semlegessegrol.htmlA nemsemlegesség, a nemtelen nevelés sokakban megszólaltatja a riasztót; mostantól mindenki homoszexuális lesz, eltörlődnek a nemek közti határok, a nők férfiakká, a férfiak nőkké válnak, a végén pedig mindenki csupán ember lesz, nemiség nélkül. Ennek részben van, részben nincs alapja. Alaposan körbejártuk a témát, hogy egy valós képet kapj a genderelméletről, kutatásról. Sőt szakértőink is elemzik a nemtelen nevelés előnyeit, valamint hátrányait. Család--Újabb veszélyes kihívás terjed az interneten, a Hot Water Challengehttp://www.life.hu/csalad/20170813-ujabb-veszelyes-kihivas-terjed-az-interneten-a-hot-water-challenge-forro-viz.htmlAz évek során az internet mindenféle elvetemült „mered, vagy nem próbát” sodort elénk, melyek többsége ártalmatlan volt - mint például a jeges víz kihívás, melyben csupán egy megfázást lehetett kockáztatni. Ám akadnak a Kyle Jenner Challenge-hez hasonló érthetetlenségek, melyek kitűnő előszobái például a testképzavaroknak. Most itt egy olyan kihívás, mely amellett, hogy abszolút értelmetlen, még a testi épséget is súlyosan veszélyezteti. Sőt, a „Hot Water Challenge” már életet is követelt. Család--A nemi erőszak igazából a férfi jogának érvényesítése - van, aki így véli!http://www.life.hu/csalad/20170809-a-nemi-eroszak-igazabol-a-ferfi-joganak-ervenyesitese.htmlAz Copfhúzás ártalmatlanságáról szóló blogbejegyzésben, Mérő Vera egy interjú kapcsán ír a nemi erőszak kultúrájáról, a zaklatásról és a catcallingról. Az írás sok kérdést felvet, többet meg is válaszol, ám, ami megdöbbentő, felháborító, de végeredményben mélységesen elszomorító, az az egyik hozzászólás. CsaládThinkstockFurcsa rekordokat tartó anyák és babáik - Fotókhttp://www.life.hu/csalad/20170719-furcsa-rekordokat-tarto-anyak-es-babaik-fotok.htmlEzek az édesanyák nem tervezték, hogy bekerülnek a „legek" közé. Vágyaik, álmaik vezették őket, vagy csupán a véletlen műve, hogy felkerültek erre a listára. Egy azonban közös bennük: boldogok és imádják a gyermekeiket! CsaládOrigo

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.