Csábító karácsonyi ételek - pluszkilók nélkül

2010.12.19. 7:28
Nem titok, hogy a hagyományos karácsonyi falatozós eszem-iszom nem tartozik a diétás menük közé, hacsak nem bolondítjuk meg egy kicsit a nagymamáktól örökölt fogások receptjét.

A magyaros ételek kifejezetten gazdagok fehérjében, zsírban és szénhidrátban, nem véletlenül, ez az éghajlat és ebből fakadóan elődeink életmódja mellett szükség is volt a kifejezetten tápláló, sok hőtermelésre alkalmas tápanyagok bevitelére. A nagy ünnepek sem mentesültek így a kalóriadús fogásoktól, mi több, éppen az ünnepek alatt mutatta meg mindenki, hogy ebben a házban bizony kerülhet bőven zsír és cukor az asztalra.

iStockPhoto

Nagy valószínűséggel mi magunk is hajlamosak vagyunk követni a példát, ha másért nem, akkor azért, mert olyan jó a gyerekkori ízekkel találkozni a meghitt ünnepi pillanatok során, akár a szülői házban, akár ha már mi varázsoljuk a menüt az asztalra. De ez nem jelenti azt, hogy az ünnepek alatt kötelező plusz egy-két kilót felszedni. Bíró Ariella dietetikus tanácsaival a legfinomabb karácsonyi ételek nemcsak finomak, de egészségesek is lesznek.

Töltött káposzta


A töltött káposztának hagyományos módon elkészítve igen magas a zsírtartalma, akár zsírral, akár olajjal készítjük - ha olajat használunk, akkor kisebb lesz a koleszterintartalma.

Tipp:

Zsíros hús helyett készíthetjük soványabb fajtából is: sertéscombból vagy karajból, de akár darált pulykamellből is, ami nagyon zsírszegény húsfajta, és a szárnyas egészségesebb is, mint a vörös hús. Rizs helyett használhatunk barna rizst vagy zabpelyhet vagy mindkettőt, ezek tartalmaznak rostot, telítenek. A rántást akár el is lehet hagyni. Tejfölből pedig feltétlenül az alacsonyabb zsírtartalmút (12 százalékos) válasszuk. Ha fogyasztunk hozzá kenyeret, csakis barna kenyeret vagy egyéb más, teljes kiőrlésű pékterméket részesítsünk előnyben. Kenyér nélkül a fenti módon elkészítve akár a fogyókúrás étrendbe is beleilleszthető.

Rántott ponty, rántott szelet


A hagyományos módon elkészített rántott ételek magas zsírtartalmúak, ugyanis a "bunda" sok zsiradékot szív magába.

iStockPhoto

Tipp:

Ezt úgy lehet kiküszöbölni, ha nem bő olajban sütjük, hanem sütőben, tepsibe sütőpapírt helyezünk, nagyon vékonyan kiolajozzuk, így sütjük a húst. Ha megsült az egyik oldala, megfordítjuk. Panírozni is lehet egészségesebben: sima liszt helyett mondjuk zabpehelyliszttel, aminek az íze is hasonló, de még jobb, ha teljes kiőrlésű liszttel. Zsemlemorzsa helyett pedig használhatunk zabpelyhet. Halból, húsból itt is választhatunk soványabbat is.

Sült szárnyasok


Alacsonyabb zsírtartalmú a csirke, pulyka melle vagy combja, utóbbi bőr nélkül.

Tipp:

Többféle módon elkészíthetjük zsírszegény ételkészítési eljárásokkal: sütőzacskóban, roston, sóágyon, alufóliában sütve, grillezve például. A rántott és sült húsok mellé a hagyományos burgonya és rizs köretek helyett vagy mellé fogyasszunk párolt zöldséget vagy öntet nélküli salátákat.

Bejgli, zserbó, aprósütemények


Ezek az édességek nem egészségesek a magas egyszerű szénhidráttartalmuk miatt. A mák és a dió egészséges olajos magvak, bár a zsírtartalmuk miatt sok kalóriát tartalmaznak.

iStockPhoto

Tipp:

A sütemények tésztáját teljes kiőrlésű liszttel készítsük, többfélét is lehet variálni egy tésztához. Cukor helyett használhatunk nyírfacukrot vagy xillitet, ami természetes édesítő, kevesebb az energiatartalma. Igaz, kelt tésztákhoz az élesztő felfuttatásához nem lehet használni, de ahhoz minimális mennyiségű cukrot tehetünk. A zserbó tetejére a csokimázat magas kakaótartalmú étcsokoládéból készítsük. Ezekből a süteményekből 1-1 szeletet fogyasszunk csak a főétkezések végén.




GALÉRIA: VARÁZSLATOS ADVENT GRAZBAN



Barátkozz a Life.hu-val az iWiWen és a Facebookon is!



Korábban
Az igazi zserbó receptje 
Bejgli újratöltve - egy igazán különleges recept

karácsonyi ételekkoleszterintöltött káposzta