Ünnep utáni fogyókúra: létezik negatív kalória?

2011.01.04. 8:30
Legendák terjednek olyan ételekről, amelyek "negatív kalóriákat" tartalmaznak: azaz, ha ezeket esszük, jobban fogyunk, mintha koplalnánk. Az efféle hírek különösen kapósak ilyenkor, az ünnepek után, mikor sokan akarnak szabadulni a karácsonyi traktával felszedett kilóktól.

iStockPhoto

A legenda nyomában


Rögtön az elején szögezzük le: nincs olyan élelmiszer, amely "negatív" kalóriát tartalmaz, hiszen valamennyi ételféleségnek van fűtőértéke. Táplálkozási értelemben vett "negatív energia" tehát nem létezik. Az azonban igaz, hogy vannak élelmiszerek, amelyeknek a megemésztéséhez - elégetéséhez - több energiát használunk fel, mint amennyit az étellel beviszünk a szervezetünkbe. Ha tehát olyan ennivalót fogyasztunk, amely 100 kalóriát tartalmaz, a megemésztéséhez azonban csak 50 kalória szükséges, akkor plusz 50 kalóriát a feldolgozáson túl egyéb tevékenységgel kell elégetnünk, különben a felesleg elraktározódik a szervezetünkben. Azonban, ha egy 100 kalóriás adag elégetéséhez 150 kalória szükséges, máris mínuszban vagyunk, ilyen értelemben beszélhetünk negatív kalóriákról.

Mely ételek váltják ki ezt a csodás fogyasztó hatást?


Többek között az alma, a spárga, a cukorrépa, a bogyós gyümölcsök, a brokkoli, a káposzta, a karfiol, a zeller, a fokhagyma, az uborka, gyümölcsök közül pedig a grapefruit, a citrom, sőt a görögdinnye is.

iStockPhoto

Vigyázz a jojó effektusra!


Ez mind nagyon jól hangzik, azonban nem ehetjük mindig csak ezeket az ételeket, ha pedig mégis ezt tennénk, az károsítaná egészségünket, hisz szervezetünknek szüksége van olyan vitaminokra és tápanyagokra is, amelyeket más élelmiszerek, például a húsok, illetve a tejtermékek tartalmaznak. Azt pedig már több alkalommal is tapasztalhatta mindenki, hogy ha a fogyókúra érdekében étrendet változtatunk, majd a sikeres diéta után visszaállunk a régi életmódunkra, a jojó effektusnak köszönhetően hamar visszatérhetünk az eredeti állapothoz. 

A legnagyobb tévhit az élelmiszerek hizlaló vagy fogyókúrás hatásával kapcsolatban, hogy az eredményes fogyáshoz a szénhidrátmentes diéta a legalkalmasabb módszer. "A zsír dupla annyi kalóriát tartalmazhat, mint a szénhidrát. Nem mindegy, hogy a szénhidrát alakul át zsírrá, vagy a zsír szénhidráttá, ezért a zsírmentességre, a zsírszegényebb étkezésre kellene hangsúlyt helyezni" - mondta el Farkasdi Edina, személyi edző, dietetikus. 

A fogyókúra ne okozzon hiányállapotot


A legtöbb kalóriát, és ez által az energiát is, a sült és főtt ételek adják. Karácsonykor a rántott halak, a töltött káposzta, a rengeteg sütemény elfogyasztásával annyi kalóriát viszünk be, hogy a szervezetünk szinte sokkot kap, és a felesleges energia zsírszövet formájában raktározódik. Sokan próbálkoznak ilyenkor az alacsony kalóriájú étrenddel, ami mellett rengeteg folyadékot, és tabletták formájában vitamint visznek be a szervezetükbe. 

Mi a valóság?


Valószínűleg soha nem is volt, és nem is lesz olyan fogyókúra, amelynek keretében csupán a televízió előtt, vagy egy irodában ülve szabadulhatunk meg a plusz kilóktól. Normál esetben szervezetünk a bevitt kalória kevesebb, mint 30 százalékát égeti el. Tévhit tehát, hogy egyes ételek varázspirulaként hatnak a zsírháztartásunkra, hiszen minden élelmiszer tartalmaz kalóriát, energiára pedig az emésztésen túl is mindannyiunk szervezetének szüksége van.

"A sport és a fogyókúra persze együtt hatékonyabb. Átlagos fizikai aktivitást végző férfiak esetében a napi 1500, nőknél a napi 1200 kalória bevitel az ideális, azonban a fogyás testalkat kérdése is, hiszen valaki 2000 kalória mellett is képes fogyni, míg másnál csak 500 kalóriás étrend esetén indul el a felesleg lebontása. A helyes tápanyag arány 20 százalék zsír, 15 százalék fehérje, és 60 százalék szénhidrát bevitelt jelent" - magyarázta Farkasdi Edina.

Akik a helyes étkezés mellett sportolnak, nagyszerű eredményekre számíthatnak, anélkül, hogy fogyókúrázniuk kéne. Hogy a saját alkatunkhoz, napi tevékenységünkhöz igazodó étrendet alakíthassunk ki, érdemes felkeresni egy dietetikus szakembert, aki pontosan elmagyarázza, mit mivel, milyen mennyiségben fogyaszthatunk, illetve milyen formában dolgozzuk fel az egyes ételeket.

LIFE VIDEÓ: FOGYÓKÚRA TÉVHITEK

 

Barátkozz a Life.hu-val az iWiWen és a Facebookon is!



Korábban:

26 kilóra fogyott és meghalt a híres modell! Videó 
Bizarr fogyókúra: A terhes nők vizeletével oltsuk be magunkat? 
Egész nap csokit esznek, mégis soványak - mi a titkuk? 
6 diétaszabály, amit tilos megszegni!


diétafogyókúrakalóriaszénhidrát