Kerüld el a néma gyilkost - természetes módszerekkel a magas vérnyomás ellen

2012.01.13. 10:00

A magas vérnyomás olyannyira népbetegség hazánkban, hogy minden harmadik ember küzd vele. Kocsis Tibor, az X-Faktor győztese sem kivétel, róla kamaszkorában kiderült, hogy 230-as a vérnyomása, illetve a koleszterin- és vércukorszintje is magas. Tibor csak rendszeres gyógyszerszedéssel tudja kordában tartani a vérnyomását, de a legtöbb magas vérnyomású betegnél nem feltétlenül van szükség azonnali gyógyszerszedésre. A nem kiugróan, csupán kissé vagy közepesen magas vérnyomást ugyanis a legtöbbször életmódváltással könnyen az egészséges szintre lehet csökkenteni.

Fotó: Szabó Balázs [origo]
Kattints a képre a galériáért!


A néma gyilkos

A magas vérnyomás igazán kiérdemelte ezt a nevet, mivel sokáig semmiféle panaszt nem okoz. Így a beteg nem is megy vele orvoshoz, és miközben éli az életét, az érhálózata és a szervei lassan, de biztosan, szép csendben  károsodnak. Sokszor évek múlva okoz csak konkrét tüneteket, mint például fejfájás, orrvérzés, szívpanaszok, szédülés, látászavar, fáradtság. A betegség szövődményei között ráadásul előkelő helyen áll az agyvérzés és a szívroham, ezek közül bármelyikbe könnyű belehalni, így a kezeletlen magas vérnyomás igen veszélyes állapot. Megelőzéseként érdemes rendszeresen mérni vagy méretni a vérnyomást,  komolyan venni a magas - 140-es szisztolés és 85-ös diasztolés fölé ugró - értékeket, és kivizsgáltatni magunkat. A szemünk, szívünk, vesénk, férfiaknál akár az erekció múlhat ezen - sokan közülük egyébként csak ekkor veszik komolyan állapotukat.

Az orvos a kivizsgálás után dönthet arról, hogy ír-e gyógyszert a magas vérnyomásra: 90-es diasztolés érték fölött általában adnak is. De egy közepesen magas vérnyomást gyógyszerek nélkül is kezelhetünk, ráadásul életmódunk megváltoztatásával egész szervezetünk állapotát javíthatjuk.

Tipp! Brad Pitt bottal jár. Kattints a galériáért!


Testmozgás

Az első és legfontosabb módszer a vérnyomás csökkentésére az ésszel végzett testmozgás. Magas vérnyomású embereknek a könnyű, inkább az alsótestet megmozgató, nem túl megterhelő aerob sportok javasoltak: ilyen a séta, a kocogás és a biciklizés, esetleg az úszás. Ha kiválasztottuk a megfelelőt, két dolgot kell észben tartanunk: fokozatosság és rendszeresség. E kettő nélkül csupán izmainkat rángatjuk, és feleslegesen terheljük a magas vérnyomással amúgy is küzdő testünket. Tehát fokozatosan, kis adagokban vezessük be életünkbe a mozgást - ha eddig nem tettük -, és figyeljünk arra, hogy ha lehet, kétnaponta végezzük is el a penzumot: az nem számít rendszeres egészségvédő mozgásnak, ha hetente egyszer csinálunk húsz fekvőtámaszt, majd öt percig  elégedetten veregetjük a vállunkat. A kitartás amúgy is nagyobb szerepet játszik, mint a mozgás nehézsége: ha naponta egy órát sétálunk, többre megyünk vele, mint negyedóra futással. Ha sport közben légszomj vagy szívpanaszok lépnek fel, akkor azonnal menjünk orvoshoz, és addig függesszük fel a mozgást.

Szólj bele: Hogy eshettem teherbe????


Thinkstock


Ésszerű diéta

A testsúly csökkentése is kardinális kérdés a vérnyomás esetében: az elhízott ember ugyanis szinte biztosan magas vérnyomással küzd, míg például három kiló fogyás már 7 Hgmm-rel csökkenti a szisztolés értéket, a diasztolésat pedig 4 Hgmm-rel. Só-, szénhidrát- és zsírszegény diétára áttérve, és a fentebb említett könnyű sport segítségével hatékonyan leadhatjuk a felesleget, amitől egész szervezetünk megkönnyebbül, és a vérnyomás is csökken. Nagyon fontos, hogy minél sószegényebben étkezzünk, mert a túl sok só nagy szerepet játszik a magas vérnyomás kialakulásában. Így ne csak kevesebb sóval főzzünk, hanem kerüljük a tartósított élelmiszereket és a ropogtatnivalókat is, ezek rengeteg fehér mérget tartalmaznak. A diéta része a sok zöldség és gyümölcs fogyasztása mellett a teljes kiőrlésű gabonák fogyasztása, ezek bizonyítottan jótékony hatással vannak  vérnyomásunkra is. A diétánál is fontos a rendszeresség és a mértékletesség: a hirtelen megkezdett drasztikus diéta többet árt, mint használ.

Tipp! Christina Aguilera hihetetlenül meghízott. Kattints a galériáért!


Táplálékkiegészítők

Életmódváltásunk része lehet az is, ha a szervezetünkből hiányzó anyagokat különböző táplálékkiegészítőkkel pótoljuk. Aki például nem szereti a mélytengeri halat, az nagyon kevés omega-3 zsírsavhoz jut, pedig ez az anyag nagyon fontos a szív- és érrendszeri problémák megelőzésében. Patikákban kapható mélytengeri halolajat tartalmazó kapszula, amit érdemes rendszeresen szedni magas vérnyomás esetén, az omega-3 zsírsav ugyanis akadályozza a thromboxán túlzott termelődését, így segíti az erek megnyúlását és ernyedését, amellett, hogy az artériák gyulladását is megelőzi. A lenmagolaj hasonlóan bővelkedik omega-3 zsírsavakban, így az is ajánlott, de sokféle hatásos gyógynövényes táplálékkiegészítőt is találhatunk magas vérnyomás kezelésére, bár ezek használata előtt nem árt az orvos véleményét is kikérni. Fontos megjegyezni, hogy a táplálékkiegészítők nem helyettesíthetik a mozgást és a diétát, az életmódváltást nem lehet napi két tablettával megúszni.

Thinkstock

A stressz oldása

A feszített élettempó, a kezeletlen stressz érrendszerünkön és szívünkön egyaránt nyomot hagy, és a vérnyomást is megemeli. Így nagyon fontos a napi összegyűlt feszültség levezetése akár valami hobbi, akár könnyű sport segítségével - a lényeg, hogy válasszunk olyan tevékenységet, ami örömet okoz, legyen az egy fürdő, tánc, jóga vagy zenehallgatás, esetleg séta a barátokkal.

Hatásos lehet az is, ha a sport segítségével vezetjük le a feszültséget, kvázi "kibiciklizzük" magunkból. Ha ezek nem segítenek, vagy fokozottan stresszes helyzetben vagyunk, érdemes szakember segítségét kérni.

Tipp! Liptai Claudia szebb, mint valaha. Kattints a képekért!


Légy egy igazán csajos közösség tagja! Csatlakozz a Life.hu-hoz az iWiWen és a Facebookon is!


Nyálas zöldségek és szalmonellafertőzés - Így védekezz az áruházi baktériumokkal szembenhttp://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20120111-nyalas-zoldsegek-es-szalmonellafertozes-igy-vedekezz-az-aruhazi-bakteriumokkal.html Dr. Krasznai Zsolt: Mitől lesz szebb a mell? Szilikon kontra saját zsír beültetéshttp://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20120110-dr-krasznai-zsolt-mitol-lesz-szebb-a-mell-szilikon-kontra.html Valóban rákot okoz? Az izzadásgátlók veszélyeihttp://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20120110-valoban-rakot-okoz-az-izzadasgatlok-veszelyei.html A migrén leggyakoribb lelki okaihttp://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20120109-a-migren-leggyakoribb-lelki-okai.html Mamutbébi születését ígérik a tudósok - Dinoszauruszokat lehet majd klónozni?http://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20120106-mammutot-talan-sikerul-de-dinoszauruszt-nem-lehet-klonozni.html Dr. Pászti Ildikó: "Soha egy pillanatig sem bántam meg, hogy a gyerekeket választottam"http://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20120106-dr-paszti-ildiko-ezt-nem-szabad-rutinbol-vegezni.html
stresszdiétamagas vérnyomásmozgáslenmagomega 3