magatartászavar gyerekek siketek halláskárosodás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A nagyothalló vagy siket gyermekek fejlődése annak függvénye lehet, hogy a szülők mennyire gyorsan veszik észre: nem hall a gyerek. A 9 éves Pálfi Botond tökéletesen beilleszkedett közösségébe - pedig születésétől kezdve siket.

Azt, hogy Botond segítség nélkül mennyire nem hall jól, úgy lehetne érzékeltetni, hogy a kisfiú a légkalapács - ép hallásúak számára szinte elviselhetetlen - hangját legfeljebb lágy falevélneszként érzékeli. Vagyis a siketség mértéke szinte teljes. Segítség nélkül csendes az a világ, amelyben él.

Forrás: Pálfi család
Forrás: Pálfi család

Botond születése után néhány hónappal kezdett el gyanakodni az édesanyja, hogy valami nem stimmel. "Szerencséjük" volt abból a szempontból, hogy a kisfiú második babaként érkezett, így a szülőknek volt mihez hasonlítani Bocó reakcióit. Illetve azt, ahogy nem reagál a körülötte zajongó környezetre.

A probléma korai felfedezése a hallássérült gyerekek fejlesztése szempontjából elképzelhetetlenül fontos, néhány gyerek esetében ugyanis évek telnek el, mire a család észreveszi, hogy szinte semmit nem hall a gyerek.

A nagyothalló gyerekek többsége olyan családba születik, ahol korábban nem volt hallássérülés, így a szülőknek tulajdonképpen eszükbe se jut, hogy a gyerek magatartása mögött a nagyothallás állhat, illetve első babánál is kicsi az esély, hogy a szülő időben észleli a csökkent hallást. Sokszor a nagymama, a szomszéd vagy a bölcsiben a gondozónő mutat rá a problémára.

Forrás: Pálfi család
Forrás: Pálfi család

Nagyon fontos tudni, hogy a szülészeteken sem veszik észre feltétlenül a nagyothallást, annak ellenére, hogy minden újszülött kötelező hallásvizsgálaton esik át. A megfelelő diagnosztikai eszközök hiánya miatt átsiklik az egészségügy figyelme a babák velük született nagyothallása fölött.

Elveszett szavak - Mikor érdemes gyanakodni?

Súlyos esetben leginkább az lehet feltűnő, hogy a gyerek beszédfejlődése nem indul meg, és mire valóban segítséget kap a kicsi, hosszú, elvesztegetett évek telnek el, amit nehéz bepótolni. A siket vagy súlyosan nagyothalló gyerek nem tanul meg beszélni, de nem hallja azt a millió fontos információt sem, amely fejlődése során elengedhetetlen lenne. Sok területen marad le társai mögött, és ez nemcsak a kognitív funkciókban mutatkozik meg, de kevéssé lesz kompatibilis szociálisan is, hiszen társai szavai is elszállnak a levegőben, és sokszor csak a másik arcán megjelenő érzelmekből, düh vagy öröm reakcióiból tud következtetéseket levonni.

Nem rossz a gyerek, csak siket

A kisgyerek, aki nem hallja, így nem is értheti a felé irányuló kéréseket sem, nem is tudja teljesíteni azokat, reakciói a környezet számára érthetetlenek, és akár egy nagyon súlyos irányba mutató ördögi kör is kialakulhat. A gyereket szellemileg sérültnek bélyegzik, esetleg azt gondolják, hogy súlyos magatartászavarai vannak, nem képes a környezetébe beilleszkedni és az egyre erőteljesebb bánásmód, ahogy a környezet fogadja a szerinte szófogadatlan, dacos vagy agresszív kicsi - valójában siketségéből fakadó - reakcióit, ellenséges tereppé változtatja a nem halló gyerek mindennapjait.

Ez történt egy állami gondozott kislánnyal, Lizával is, akinek neveléséről azért mondtak le nevelőszülei, mert azt gondolták, a kislány nem képes, nem akar beilleszkedni abba a közegbe, ahol ők élnek, minden jó szándékú közeledés lepergett róla, és mire visszakerült a gyermekotthonba, tökéletesen megvadult a gyerek. Ott egy éles szemű nevelőnek tűnt fel, hogy Liza magatartászavarai mögött a nagyothallás lapul, vagyis nem rossz az a gyerek, csak siket.

Thinkstock
Thinkstock

Időben érkezett segítséggel könnyen megtanulhat beszélni

Botond esetében azonban nemcsak, hogy időben észlelték a bajt a szülők, de időben léptek is, hiszen diagnosztizált siketség esetén OEP támogatott hallásjavító implantátum behelyezésére van mód, és ezt már az egészen kicsi babák is igénybe vehetik. Így tulajdonképpen kiküszöbölhetők azok a zavarok, amelyekkel a siket, de nem "segített" gyerekeknek meg kell küzdeni. Amennyiben azonban időben érkezik a segítség, a készülék segítségével a gyermek hamarosan megtanulhat beszélni. A cochleáris implantátum, ha nem is nyújthat 100 százalékos hallásélményt (inkább olyan, mintha mobiltelefonon át hallaná a beszédet), a mindennapos kommunikációhoz elegendő. A jól sikerült implantáció akár a zene élvezetét is lehetővé teszi.

De mi is az a cochleáris implantátum?

Ez az eszköz a belső fül szerepét veszi át azzal, hogy a hangokat finom elektromos impulzusokká alakítja. Így a hangok a fület "átugorva" közvetlenül érzékelhetővé válnak a siket ember számára. Az eszköz egy fülbe ültetett elektródából és egy a fül mögött hordott hallókészülékből áll.

Botond nem használja napi 24 órán keresztül a "hallókészülékét", ő este leveszi, mert szeret csendben aludni, és csak reggel, amikor visszahelyezi, akkor köszön rá hangosan a világ.

A készülék akárcsak a szemüveg, ma már nem hozza zavarba a gyerekeket, ahogy Botond apukája meséli, az elfogadással sokszor inkább a szülőknek, a felnőtteknek akadnak problémái. A gyerekek, a halláskészüléket használó kicsi és a társak is a világ legtermészetesebb dolgának tartják a fülbe helyezett implantátumot.

Ezt igazolja az az eset is, amikor Botond apukája azt kérdezte a kisfiú ovis társaitól, hogy látnak-e valami furcsát Botondon, és a gyerekek nagy derültségek közepette megsúgták, hogy Botondnak olyan furcsa a sapkája, meg piros a nadrágja, de egyetlen gyereknek sem tűnt fel a Botond fülében egyébként látható készülék.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.