Az év legdepressziósabb napja január harmadik hétfője - legyen csak azért is jó hangulatod!

2015.01.18. 20:06

Blue Monday, avagy a kék hétfő. Amerikában és Nagy-Britanniában csak így emlegetik az év legdepressziósabb napját. A nyomottság ekkor telepszik a legjobban az emberre, ekkorra múlik el az újévi lendület és rájövünk, hogy az eltökélt változtatásokra nem vagyunk képesek.

Az év legstresszesebb napja minden évben január harmadik hétfője. Ekkor telepszik ránk a legtöbb gond és ilyenkor érezzük azt, hogy túl gyengék vagyunk mindenhez.

Forrás: Thinkstock

Életében legalább egyszer, de inkább többször, már mindenki érezte azt, hogy depressziós. A depresszió pszichiátriai megbetegedés és bár a klinikai pszichiátria több altípust is megkülönböztet, a hétköznapi nyelvben a szemmel látható lehangoltságot már ekként azonosítjuk. Ilyenkor mi is érezzük, hogy nincs valami rendben és a környezetünk számára is feltűnő, hogy borúsan látjuk a világot. A téli időszakban ez az érzés felerősödik, hiszen rövidebbek a nappalok, többnyire sötétben indulunk vagy sötétben érkezünk. A december vásárlással telik, így a pénztárcánk vastagsága is jelentősen csökken. Januárban és februárban pedig csak egy dolgot várunk: a tavasz érkezését.

Miért pont a harmadik hétfő?

Nem meglepő, hogy ebben is a tudósok keze van. A brit pszichológus, Cliff Arnall, bonyolult matematikai képlettel határozta meg pont ezt a napot. Közrejátszik, hogy az ünnepek után visszatérünk a szürke, monoton hétköznapokhoz. Sok embernek a karácsonyi törlesztők is a fejük fölött lebegnek és bizony az újévi fogadalmakat sem úgy sikerül teljesíteni, ahogyan elterveztük. A január egyébként is nehéz hónap, hiszen sokan az új lehetőségeket remélik tőle, de amint megérkezik, rájövünk, hogy a csoda nem egy nap alatt történik. Az időjárás sem a legbarátságosabb ilyenkor és a kedvetlenség észrevétlenül omlik ránk. Az pedig, hogy a hétfőnek van-e létjogosultsága, nos, ez nem is kérdés. A hét első napja egyébként sem közkedvelt és a rossz hangulatban nem nehéz még jobban utálni.

Fény, masszázs, barátok - a megelőzés módszerei igazán örömteliek

De ha már ennyi okunk van arra, hogy kedvetlenek legyünk, akkor hogyan lehet megbirkózni a Blue Monday által okozott szenvedéssel? A legfontosabb: ne hagyjuk, hogy eluralkodjon rajtunk a rossz hangulat, az nem segít, ha bezárkózunk és elbújunk a világ elől. A szakértők leggyakrabban azt tanácsolják, hogy csináljuk, ami boldoggá tesz minket. Ez persze mindenki esetében más és más. Tűzzük ki célul, nem hagyjuk, hogy legyőzzön minket a rosszkedv. Van, aki szerint az a fontos, hogy megfelelő dolgokat együnk, mások szerint az a lényeg, hogy minél hamarabb fény érjen minket ezen a napon. Meg lehet valósítani régóta dédelgetett álmokat, persze egyszerűbbekre gondolok, mint például egy rég tervezett masszázs vagy egy kis gardróbfrissítés. 

Forrás: Thinkstock

Koncentrálj arra, amid van

A legtöbb ember viszont nevetségesnek tartja a Blue Monday gondolatát. Az egyik csoport úgy véli, hogy a depresszió nem csak egy napon jelentkezik, a másik véglet pedig alapvetően nem hisz ebben az egészben. Sokan úgy gondolják, hogy minden csak nézőpont kérdése és a negatív periódus csak akkor köszönt be, ha hagyjuk, hogy magával sodorjon. Cliff Arnall azt tanácsolta a Daily Mail egyik riporterének: „Ha egyik végtagod használhatatlan, örülj annak, hogy a másik háromnak nincs baja.” Tehát ő is az utóbbi csoportot erősíti. Nem mindig tökéletes az életünk, de érdemes arra koncentrálni, amink van és nem azon siránkozni, ami épp nincs.

 

 

betegségpszichológiakarriercsaládfogadalomegészségdepresszió