Burnout a vége, fuss el véle? – A szitu, amikor már csak a kávétenger tartja benned a lelket

2016.01.15. 18:33

Állandó fáradtság, kimerültség, de csak azért is hajtunk és küzdünk a pozíciónkért. Ha folyamatos stresszben éljük meg a napjainkat, előbb-utóbb kiégünk, betegek leszünk, pontosabban beleesünk a menedzserbetegség csapdájába. A 21. század rákfenéjéről a Life.hu szakértője is véleményt formált.

A számítógép klaviatúráját püfölöd, miközben azt érzed, hogy bármelyik pillanatban inkább lefejelnéd, és elaludnál, de te nyomod tovább, mert kell és muszáj. A főnök bármikor bejöhet, és még több munkát akaszthat a nyakadba. Félsz, rettegsz, de teljesítesz, különben kirúgnak. Táplálod a félelmeidet, a rögeszmédet, és stresszelsz, a nyugtalanság miatt nem eszel, és aludni sem tudsz. A gyomorideg miatt nem tudsz enni, sokszor szédülsz, fáj a fejed, beesett az arcod, sokszor csak döntöd magadba literszámra a kávét, de mintha a kútba öntenéd – egyszóval borzalmas látványt nyújt az ábrázatod.

Forrás: giphy.com

Hiába próbálsz feltöltődni, még egy hétvége sem elegendő hozzá, úgyhogy az újabb hét érkeztével megpróbálsz túlélni.

Ha a szervezetünk fokozott stresszt „él meg” huzamosabb ideig, annak a menedzserbetegség lehet az egyik velejárója. Nevének eredete logikus, hiszen leginkább olyan férfiakat és nőket érint, akik közép- vagy felsővezetői munkakörben dolgoznak, és komoly elvárásoknak kell megfelelniük mindennap.

Somogyi Katalin, a Life.hu pszichológusa számára sem ismeretlen a jelenség: „Teljesítménycentrikus világunkban nem nehéz belekerülni a klasszikus mókuskerékbe. Állandó a rohanás. A munka és a kötelességek a legfontosabb és leghalaszthatatlanabb tevékenységek, ráadásul előfordul, hogy egyszerre több fronton is teljesíteni kell, önmagunkat túllicitálva. Nincs min csodálkozni, ha a látszólag jól működő rendszer egy ponton összeomlik. A menedzserbetegség a maximalizmus kényszeres és kompenzáló hajszolása. Ennek következményeként egy krónikus stresszállapot alakul ki. Tipikus panaszai közé tartozik az állandó fáradékonyság, a feszültség, az aggodalmaskodás, az alvászavar, a fej-, hát-, nyakfájdalom, a koncentráció és a teljesítőképesség csökkenése."

Egy magyar is kutatta mindennapjaink alkotóelemét
Selye János a stresszelmélet világhírű, elismert kutatója. Munkássága során olyan témával foglalkozott, ami a 21. századi emberek népbetegsége, a mindennapjaikba beágyazódott jelenség. Egy felmérés szerint bőven kijut a magyaroknak a stresszből. Cikkünkben erről is írtunk.

Mely életesemények okozhatnak tartós stresszt?

  • Olyan helyezetek, ahol azt érezzük, hogy nincs hatalmunk a dolgok felett,
  • hirtelen vagy váratlan események,
  • megterhelő, sok stresszel járó szituációk,
  • vélt vagy valós problémák miatti folyamatos aggodalom.
Forrás: Thinkstock

„Ha a stresszhelyzetek állandósulnak, belépünk a stresszkörbe. Ez az ördögi kör, amiből már nehezebb kilépni, és lehetséges, hogy itt már pszichológiai segítségre is szükség van. A menedzserbetegség jellemzően azoknál alakul ki, ahol a komoly felelősséggel járó munkahelyi pozícióhoz képest kevesebb a vélt vagy valós megküzdési repertoár, és kevesebb önbizalom társul hozzá. A teljesítménycentrikus beállítódás a munkamorálra ugyan kiváló hatással van, viszont az önkárosító oldalát nem szabad alábecsülnünk. Valószínű, hogy az ilyen életmód mellett a magánélet és az egészség háttérbe szorul, elhanyagolódik. Ez a hosszú távon önkárosító hatású életvitel a későbbiekben megbosszulja magát” – mondja a pszichológus.

Hogyan kerülhetünk ki az ördögi körből?

Az állandó túlhajszoltság hosszú távon kimeríti az erőforrásokat. A stressz lelki- és egészségügyi problémákhoz vezethet (magas vérnyomás, szív- és érrendszeri problémák, szorongásos betegségek, depresszió, kiégés vagy burnout szindróma). Meditációs technikák elsajátításával segíthető az ellazult, pihentető állapot előidézése, akárcsak a sport vagy egyéb hobbik, amik a mostanság sokat említett flow-érzést is meghozzák az illető számára. 

Forrás: Thinkstock
Áramolni, élvezni, eksztázisba esni – ennyitől függ a boldogságunk?
Go with the flow! – sokszor halljuk vagy használjuk ezt az angol kifejezést, mégsem tudjuk mindig pontosan, hogy mire vagy miért. Pedig az elv egy magyar származású pszichológustól származik! ITT írtunk róla!

Ebben a cikkben már írtunk arról, hogy mi a különbség a meditáció és a relaxáció között, ITT pedig megmutatjuk hogyan relaxálj hatásosan, és egyúttal miként engedd el a krónikus, az életedet átható stresszt.

„A pszichológiai, terápiás munka mellett életmódtanácsokra is szükség van. Át kell gondolni a prioritásokat, a napirendet és az életritmust. A pihenési idő tartalmassá tétele és a feltöltődés hatékonyságának növelése sokat számít. Nemcsak alvással lehet elérni a megfelelő regenerálódást, a pihenés pedig nem lehet felesleges időtöltés. Ezeket a téves hiedelmeket kell feltérképezni ahhoz, hogy megszűnjön a stresszes állapot” – mondta Kata.

Címkék:
  • havi
  • heti
  • napi

Ezt olvastad már?
10 / 0