Csak hétvégén van időd a testmozgásra? Így is sokat tehetsz magadért

2017.01.13. 20:12

Nehezedre esik időt szakítani az edzésre a rohanó hétköznapokban? Egy friss kutatás szerint mindezzel egyáltalán nincs probléma, hiszen már egy heti egy vagy két alkalommal űzött kiadós mozgásforma is ugyanolyan hatásos lehet.

Azok az emberek, akik hetente mindössze egyszer vagy kétszer tudnak sportolni, ugyanúgy megtapasztalhatják a mozgás egészségre gyakorolt pozitív hatásait, mint azok, akik hetente akár többször is el tudnak járni edzeni – derült ki egy nemrég készült felmérésből, amelyet a Journal of the American Medical Association Internal Medicine című szaklap friss számában tettek közzé.

A heti egy vagy két alkalommal űzött sport ugyanolyan hatásos lehetForrás: Thinkstock

A vizsgálat során, amelyet több mint 60 ezer skót és brit felnőtt bevonásával végeztek 1994 és 2012 között, kiderült: a hétvégi sportolók esetében ugyanúgy csökkent az idő előtti halálozás kockázata, mint azoknál, akik gyakrabban járnak az edzőterembe mozogni.

Mindemellett az egyes betegségek kialakulásának kockázata is nagyjából ugyanolyan arányban csökkent a két tábornál. A heti többször sportolók például 41%-kal kisebb eséllyel betegedtek meg szív- és érrendszeri rendellenesség következtében, a rák kockázata pedig 21%-kal alacsonyabb volt, mint az egyáltalán nem sportoló társaiknál. A hétvégén edzőknél az érrendszeri betegségek és a rák kockázata 40%-kal, illetve 18%-kal volt kisebb.

A brit egészségügyi rendszer (NHS) hivatalos ajánlása szerint heti legalább 150 perc visszafogott intenzitású testmozgás szükséges a korai halál kivédéséhez, de ugyanez a hatás érhető el heti 75 perc intenzív sportolással is.

Egyes betegségek kialakulásának kockázata is nagyjából ugyanolyan arányban csökkent a két tábornálForrás: Thinkstock

A heti 150 perc akár ötször végzett, 30 percig tartó séta is lehet, de sokan erre egyszerűen képtelenek időt szakítani teendőik közepette – nekik lehet jó alternatíva a rövidebb ideig tartó, ám intenzívebb mozgás.

„Ha az ember túl elfoglalt a heti 5x0 perces testmozgáshoz, elég a 150 percet egy vagy két részletben, a hétvégén letudni. Persze egyes vélemények szerint nem mindegy, hogy milyen mozgásformáról van szó, de a tempós gyaloglás például mindenképpen hatékony eszköze annak, hogy fittek maradjunk”

 – fogalmaz a kutatást vezető Hannah Arem, a George Washington University munkatársa, aki szerint mindez apróbb dolgokban is kivitelezhető. Például jó alternatíva lehet a liftezés helyetti lépcsőzés, vagy az autózás helyetti sétálás is.

Millióan vannak, akik hetente egyszer-kétszer sportolnak, de úgy érzik, hogy ez nem elégForrás: Thinkstock

A tanulmány fő szerzője, a Loughborough Egyetemen tanító Gary O'Donovan szerint azok is megnyugodhatnak, akiknek eddig mindössze egy vagy két alkalom jutott az idejükből arra, hogy eddzenek.

Millióan vannak, akik hetente egyszer-kétszer sportolnak, de úgy érzik, hogy ez nem elég. A mi tapasztalatunk azonban az, hogy ez is sokkal egészségesebbé és fittebbé teszi őket” – fogalmazott.

edzésvárható élettartammozgássportegészség