Nem tud felkelni a tini gyereked? Nem lusta! Ez lehet a gond!

2017.11.16. 18:00

Sok szülő panaszkodik arról, hogy a tinédzser gyereke nem alszik eleget, vagy alszik, de inkább a késő reggeli, délelőtti időszakban durmol az ágyában. Ezt legtöbbször a lustasággal, vagy azzal magyarázzuk, hogy túl sokáig volt fent. Ez viszont csak féligazság.

Éjfél előtt nem mennek el aludni a tinédzser gyerekeink, de 9-kor még szívesen pihennek az ágyban. Ismerős helyzet? Nos, a jelenségnek van biológiai magyarázata. A tiniknél felborul a szervezet hormonháztartása, és ez hatással van az alvásokra is. Ilyenkor megváltozik a cirkadián ritmus, amely a szervezet 24 órás ciklusát jelenti – olvashtó a Mirror cikkében. Az elalvást segítő melatonin hormon szintje leesik a kamaszok szervezetében, így a gyerekeink nehezebben tudnak elaludni. Délelőtt és reggel viszont szinte lehetetlen őket kihúzni az ágyból, hétvégén pedig, ha lehetőségük van, akár délig is alszanak. Így teljesen felborul a fiatalok alvási ciklusa. A melatonin szint a húszas éveink elején normalizálódik, elvileg akkor kellene beállnia az alvási ciklusunknak is.

A tiniknél felborul a szervezet hormonháztartása, és ez hatással van az alvásokra is: a melatonin hormon szintje leesik a kamaszok szervezetében, így a gyerekeink nehezebben tudnak elaludniForrás: Shutterstock
Alvási bénulás - Hallottál már róla?
Az alvási paralízis, vagy hétköznapi nevén alvási bénulás, elalvás előtt vagy ébredéskor jelentkezik. Rövidebb ideig tartó, de halálfélelmet okozó állapot, amelyben az ember a szemén kívül szinte egyetlen izmát sem tudja megmozdítani. Az állapotot gyakran kísérik hallucinációk és testen kívüli élmény. De mégis mi okozza? Folytatás, itt!

Angol kutatók felvetik a kérdést, hogyha a tinédzserek alvási szokásaiban nagy részben van biológiai magyarázat is, akkor az iskolakezdés időpontját, miért nem alakítják úgy, hogy a gyerekek kipihentek legyenek? Ráadásul korábbi kutatások azt is kimutatták, hogy azok a kamaszok, akik kevesebbet tudnak aludni, mint 8 órát, nagyobb eséllyel nyúlnak valamilyen tudatmódosító szerhez, droghoz, alkoholhoz, vagy cigarettához. Egy rendőrségi jelentésből pedig az derült ki, hogy a kamaszok által okozott baleset jelentős része, a kialvatlanság, vagy a fáradtság miatt következett be.

Vagyis a megoldás nem az, hogy este kilenckor és tízkor ágyba parancsoljuk a tinédzsereket, ugyanis a felborult hormonháztartásuk miatt, valószínűleg képtelenek lesznek elaludni korábban. Az ébredési időt kellene kitolni, hogy hétköznap is meglegyen az alvásra szánt ideális idő.

A megoldás az ébredési idő eltolása lenne, hogy hétköznap is meglegyen az alvásra szánt ideális időForrás: Shutterstock
Nem tudsz elaludni? Íme, néhány tipp!
Amennyiben éppen nem arccal esünk az ágyba, a minőségi, nyugodt alvásnak sokszor meg kell teremteni a feltételeit. A Life.hu 5 tippje segít, hogy jobban aludhass!

Magyarországon 2012-ben végeztek kutatást a témában. A SOTE oldalán is publikált eredményből kiderül, hogy a magyar gyermekek harmadának van valamilyen alvászavara. A gyerekek átlagosan 9-10, a fiatalok 7-10 órát alszanak. Megfigyelhető, hogy az ideálisnál mindkét korcsoport kevesebbet alszik a hét nagy részében, és – bár az alvásdeficit mértéke a fiataloknál nagyobb – már a nyolcéves gyermekek sem alszanak napi tíz és fél órát – pedig életkoruknak ez felelne meg. Problémát jelent az is, hogy

a hét közben összeszedett alváshiányt a kisebbek csaknem negyede, a fiatalok több mint fele hétvégi, nappali alvással próbálja pótolni

- tértek ki akkor a részletekre a kutatás munkatársai. A felmérésből látszik, hogy minél idősebbek a gyerekek, annál többen néznek tévét, interneteznek esténként, és – míg a nyolcévesek negyven százaléka olvas (vagy felolvasást hallgat) elalvás előtt, a 16-18 évesek alig több mint tíz százaléka vesz könyvet a kezébe. 

tinédzseralvás