Tippek, amelyek segítenek enyhíteni a menstruációs görcsöket

2018.02.17. 20:50

Milyen házi praktikák segíthetnek, ha fájdalmas görcsök kínoznak a menstruáció előtt vagy alatt? Mikor kell azonnal orvoshoz fordulni, és mivel nem érdemes próbálkozni? Kérdések és válaszok, egy minden nőt érintő témában.

Diétázni nemcsak azért érdemes, hogy kevesebbet mutasson a mérleg, ha van egy kis súlyfeleslegünk, hanem azért is, mert kutatások kimutatták, hogy a csökkentett zsírbevitel, és a zöldségek fogyasztásának növelése is segít enyhíteni a menstruációs görcsöket. Ezt azzal magyarázzák, hogy az alacsony zsírtartalmú táplálékok csökkentik a különböző gyulladásokat a szervezetünkben. Tehát ha a falat kaparod a havi vérzés okozta görcsök miatt, akkor nem árt, ha olivaolajat használsz a főzéskor, tejtermékből vegyél alacsony zsírtartalmút és több halat, diófélét, építsd be az étrendedbe.

A dió enyhíteni a menstruációs görcsöketForrás: Shutterstock

A különböző gyógyteák is segíthetnek abban, hogy túléld a menstruációs görcsöket. Azonban nem árt tudni, hogy számos gyógynövény növeli az ösztrogénszintet, így a fogyasztásuk előtt mindenképpen kérd ki a nőgyógyászod tanácsát, főleg, ha előtte hormonbetegséged volt vagy vérhígító gyógyszereket szedtél. Érdemes kipróbálni a borsmentaolajat is, amely szintén segíthet, hogy enyhüljenek a görcsök.

Különösen a kalcium és magnézium is segítségedre lehet abban, hogy csökkentsd a menstruációs görcsöket. A vérzés előtti 1-2 napban már érdemes elindítani egy kalcium- és magnéziumkúrát, amely egészen a vérzés végéig tartható. A két ásványi anyagot beviheted a szervezetedbe recept nélkül kapható tabletták, valamint különböző táplálok segítségével is.

  • Magnéziumban gazdag ételek: olajos magvak, hüvelyes növények
  • Kálciumban gazdag ételek: tej, lazac, brokkoli
A lazac és a brokkoli remek kalcium forrásForrás: Shutterstock

Tévhit, hogy az erős menstruációs görcsökön csak az segít, ha összekuporodva fekszünk az ágyon és várjuk, hogy túléljük a következő napokat. A görcsök okozta fájdalmakon segíthet a mozgás is. Nem kell nagyon megerőltető feladatokra gondolni, elég, ha sétálsz egy nagyot az utcátokban.  Nem kell hinned benne, de bizony a jóga is segíthet abban, hogy enyhüljenek a görcseid.  Bizonyos jógapózok rövid időn belül segítenek a görcsöldásban. 

Beszéljünk róla!

Sokszor találkozik azzal egy nő, hogy hiába tesz meg mindent - a felsorolt természetesen módszerektől, a görcsöldő gyógyszerekig -  nem szűnik meg a fájdalmas menstruáció. Ilyenkor szervi betegség is lehet a háttérben. Ilyen például az endometriózis és a kismedencei gyulladás. Ha pedig nyomást érzünk az alhasunkban, a menstruációnkat erős, nem múló görcsök kísérik, a vér pedig gyakran alvadt darabokban távozik, akkor miómáról lehet szó.

menstruációs görcsmenstruációmenszesz