Minden 4. magyar gyerek túlsúlyos - tegyünk ellene!

2015.10.21. 18:43

Számtalan kampány indul és zajlik folyamatosan nemcsak Európában, de Magyarországon is a gyermekelhízás ellen. Erről nem lehet eleget beszélni; a felnőtteknél is súlyos problémát jelent, de rajtunk áll a dolog, mi vár a következő nemzedékekre!

Európában minden 3. gyermek küzd a túlsúllyal, és ez hazánkban sincs másként: itthon az elmúlt 20 évben megháromszorozódott az elhízott gyermekek száma,  szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy ezt a trendet azonnal meg kell állítani. A világ legnagyobb, a gyermekkori elhízás megelőzését szolgáló hálózata, az EPODE tervei szerint 2016 végéig 3,9 millió embert szeretne elérni Európában, beleértve 975 000 gyermeket és serdülőt. Belgium, Németország, Olaszország, Svédország, Franciaország, Spanyolország és Szlovákia mellett többek között Magyarország is csatlakozott tavaly ehhez a kezdeményezéshez a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének szakmai vezetésével.

Forrás: Thinkstock

Veszélyes gyorsételek

Az EPODE alapítója és a szervezet európai tagozatának jelenlegi főtitkára, Jean-Michel Borys szerint nem egyetlen tényező okolható a gyermekkori elhízásért. „A szervezetünk arra van programozva, hogy tároljuk a zsírt. Persze ez korábban sem volt másként, csakhogy megváltozott a környezetünk, megváltozott az élelmiszer szerepe és elérhetősége az életünkben. Míg korábban a közelünkben megtermelt, szinte csak a magunk által főzött-sütött étel került az asztalunkra, addig az elmúlt években kinyílt a világ  és olyan gyorsételekhez is hozzájutunk – rendszeresen –, amelyek olcsóbbak, és nem feltétlenül a tápanyagtartalmuk miatt kedveljük őket. Ehhez pedig hozzá kell vennünk azt is, hogy egyre jellemzőbb a társadalmakra a fizikai aktivitás hiánya. Szóval miközben a gyorskaják felértékelődtek az étrendünkben, és kevesebbet mozgunk, több energiát viszünk be, mint amennyit leadunk, ez pedig sajnos már a korai gyermekkorban is megmutatkozik" - vallja a világhírű orvos. 

Ez zsír!, Minden 4. magyar gyerek túlsúlyos - tegyünk ellene!

Forrás: Thinkstock

Ezt Ihász Katalin, a Life.hu szakértője is megerősíti. A dietetikus szerint a gyorsételekkel főképp az a probléma, hogy intenzív az ízük, ezzel elnyomják a többi hétköznapi élelmiszereket, így azok a gyerekeknek nem lesznek elég kielégítőek. ,,Nincs baj azzal, ha hébe-hóba eszik a gyerek gyorsétteremben - szerintem semmit nem érdemes szigorúan tiltani. De ha ez már heti rendszerességgel fordul elő, akkor igenis gond van" - vallja a szakértő.

Komoly probléma a cukorbetegség is

Jean-Michel Borys szerint ennek a tendenciának nem csupán kritikus egészségügyi, hanem társadalmi következményei is vannak. „Húsz éve például még nem volt jellemző, hogy a gyerekeknél kettes típusú cukorbetegséget mutassunk ki, ma nem egy ilyen gyermeket látunk. Ez például az egyik nagyon markáns egészségügyi következménye az elhízásnak. Abba is bele kell gondolnunk, hogy az egyes országok GDP-jére – rövid és hosszú távon – is hatással van ez a tendencia, hiszen ezeknek a betegségeknek az egészségügyi költsége nagyon magas. Mindezek mellett nem mondanám, hogy ez már megfordíthatatlan trend, de kizárólag abban hiszek, hogy helyi szinten, a közösségek bevonásával állíthatjuk meg ezt a folyamatot."

A lányokat jobban fenyegeti az elhízás?

Az EPODE programban a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének szakmai vezetésével Magyarország is részt vesz; elsőként Dunaharasztiban hívta életre 2014-ben a három évre szóló, gyermekkori elhízás megelőzését célul kitűző Gyere – Gyermekek Egészsége Programot. „Programunk első és legfontosabb célja, hogy a helyi közösségeket és a közösség tagjait hozzásegítsük az aktív és egészséges életmód kialakításához és annak hosszú távú fenntartásához, ezzel csökkentve a gyermekkori elhízást" – meséli a Gyere Programot vezető Kubányi Jolán, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke.

Forrás: Thinkstock

Dunaharasztiban az elmúlt egy év elhízásmérlege igencsak tanulságos: az első hivatalos mérések szerint a 10-12 évesek a legveszélyeztetettebbek a túlsúly szempontjából. A kapott eredmények szerint a vizsgálatba bevont 1424, 6-12 éves korcsoportba tartozó gyermek adatai szerint 64,5% a normál tápláltságúak csoportjába tartozik, 26,5% túlsúlyos, illetve elhízott, valamint 9% alultáplált. A 10 éves lányok adatai a legkritikusabbak, hiszen 30,6%-uk túlsúlyos, illetve elhízott, valamint a 12 éves fiúk 26,8%-a valamilyen mértékű testtömegtöbblettel bír.

Egészségre nevelés, kicsit másképp

A Gyere Program keretében a dietetikusok hétről hétre jelen vannak az óvodákban és iskolákban, ahol játékos foglalkozások keretében ismertetik meg a tápanyagok, ételfélék világát a gyerekekkel. „Az ovisok és a kisiskolások is rendkívül érdeklődőek, általában könnyen bevonhatóak, nyitottak. A legkisebbek a legaktívabbak, szívesebben beszélnek a társaik előtt ismeretlen témáról, nem tartják cikinek, ha nem ismernek fel valamilyen élelmiszert azok közül, amiket viszünk a foglalkozásokra. Volt olyan ötödikes osztály, ahol remekül elbeszélgettünk a szabadgyökökről, de volt olyan nyolcadik is, ahol még nem is hallottak róla.  Változó, hogy mennyire ismerik a gyerekek, a fiatalok az egészséges táplálkozás alapjait, inkább segítenek egymásnak" – mondja a Dunaharasztiban zajló Gyere-foglalkozások aktív dietetikusa, Kanizsárné Vaskó Nikolett. 

Forrás: Thinkstock

Ihász Katalin dietetikus is úgy gondolja, szükség van hasonló kezdeményezésekre; szerinte a gyerekeket kell megszólítani, fel kell kelteni az érdeklődésüket, hogy új élményekkel feltöltődve menjenek haza, így a szülők is talán fogékonyabbak lesznek az egészséges dolgokra.

A szülők felelőssége hatalmas

Nóra, részlegvezető (33)
Nálunk 3 dolog tiltólistás: a gumicukor, a vattacukor és a fűszeres kukoricachips. Alapszabály, hogy nincs édesség evés előtt - persze a suliban nem vagyok ott, jó ég tudja, mit vásárol össze a büfében... A lányom elfogadta, hogy így van, nem is ellenkezik. A közértben mindig választhat valamit, bármit (a tiltólistásokon kívül), és rendszerint már nem is csokit, cukrot vagy ilyesmit kér, hanem rágót.

A suliban étkezés már nehezebb dió: ahová ő jár, ott van A és B menü. A a klasszikus, B az egészséges, úgynevezett reform. Mi ez utóbbit kértük, de sokszor van hiszti abból, hogy a másik menü mondjuk szilvás gombóccal sokkal jobb volt, a B meg valami felismerhetetlen étel. Ilyenkor nem eszik, ami nem túl jó, és arra gondolok, a szilvás gombócot legalább megette volna, és akkor lenne valami a gyomrában.

Otthon is igyekszünk figyelni: nem használunk a főzéshez sót, fehér cukrot pedig egyáltalán nem eszünk, csak mézet. Múltkor nagyon büszke voltam rá, amikor az egyik gyerek gyorsétteremben tartott születésnapján a sajtburgerhez a többiekkel ellentétben nem krumplit kért, hanem zöldséget. Szerencsére ezzel nincs bajom: a zöldségekért odavan, és minden este megeszik egy fél citromot, mert imádja!

A program nem csupán a gyerekeket, hanem a szülőket is igyekszik megszólítani. Ez legtöbbször a tanulókon keresztül történik, de minden osztályban egy-egy szülői értekezleten is lehetőség van arra, hogy az édesanyák és édesapák közvetlenül a szakemberektől kérdezzenek. „A szülői tudatosság is változó. Azt tapasztalom, hogy vannak olyan családok, ahol az intézményben kapott tízórai, ebéd és uzsonna az, amit a gyerekek egész nap esznek, így ők sokszor nem értik, amikor ötszöri étkezésről beszélünk. Persze van olyan, aki nagyon tudatosan étkezik, és látszik, hogy ezt a tudást otthonról hozta" – teszi hozzá Kanizsárné Vaskó Nikolett, amivel a Life.hu szakértője is abszolút egyetért.

Forrás: Thinkstock

Ihász Katalin szerint azok a gyerekek, akiknek otthon főznek, emellett részt vehetnek az ételek elkészítésében, sokkal nyitottabbak lesznek, és hajlandóak megkóstolni más, szokatlan ízeket is. ,,A gyerekek hajlamosak arra, hogy azt egyék, ami éppen sláger, amit a többiek is. De ha az anyuka főz otthon, megpróbálhatja belecsempészni a kedvenc ételekbe az egészséges hozzávalókat. Például ha a kicsi szereti a spagettit, el lehet készíteni zöldséges verzióban is, és ki lehet próbálni az egészséges tésztákat. Sok iskola is számtalan főzős programmal segít abban, hogy a gyerekek megszeressék az ételeket: ha a kicsik együtt készítenek el pár fogást, egészen biztosan megkóstolnak olyat is, amire egyébként rá se néznének."

Ibolya, képszerkesztő (29)
Hamarosan anyuka leszek, és tudom, hogy előre könnyű bármit mondani, de rengeteg rossz példával szembesülök nap mint nap. Korábban évekig voltam recepciós egy kozmetikában, és sokkolt, hogy a túlsúlyos anyukák ahelyett, hogy még jobban figyelnének a gyerek egészségére, mindent hagynak nekik. Volt rá példa, hogy egy 30-as lány, akin egyébként volt legalább 20 kiló felesleg, eljött a gyerekkel kezelésre. A kicsi másfél óra alatt megevett két kiflit és egy csomag kekszet meg némi ropit, no nem az egészséges fajtóból, anyuka pedig boldogan újságolta, a lánya olyan okos, hogy tudja, hol tartják otthon a chipset.

A rokonságban is van olyan, ahol a szülők jócskán elhízottak - nem a genetika miatt, hanem egyszerűen sokat esznek nem minőségi ételeket. A 4 éves gyerekük is hatalmas, utál futni, mert az fárasztó, és mindent kenyérrel kér, mert úgy szokta meg.

Szerintem igenis a szülők felelőssége, ha a gyerek elhízott. Csak azt nem értem, akik maguk is tudják, milyen érzés kövérnek lenni, nap mint nap úgy kelni, hogy elégedetlenek a testükkel, azok miért akarják ugyanezt a kicsiknek is?

Szakértőnk szerint a változatosság is nagyon fontos: nem szabad, hogy a gyerek mindig ugyanazt egye, és tartózkodni kell a szélsőségektől is. ,,Persze nagyon fontos az egyre több iskolai kezdeményezés, a menzareform, de a szülőknek is hatalmas felelősségük van. Hiába tanul meg valami hasznosat az iskolában az étkezésről, ha otthon zacskós levest, fehér kenyeret vagy gyorskaját kap. Amíg a szülők attitűdje nem változik meg az egészséges életmód kapcsán, addig a gyereké sem fog. Sajnos azt tapasztalom, hogy azok a felnőttek, akik a saját étkezésükre sem figyelnek oda, azok a gyermekére sem fognak. A mozgásra pedig ugyanez igaz: azokban a családokban, ahol nincs benne a hétköznapok ritmusában a rendszeres mozgás, nagyon nehéz lesz a gyereknek később beiktatni a sportot az életébe."

Life.hu-tipp

Forrás: ANP/AFP/Roos Koole
Túlsúlyos a gyerek, vagy egyszerűen csak komolyabban szeretnél odafigyelni, mi kerül otthon az asztalra? Sokszor még magunknak sem könnyű összeállítani a megfelelő étrendet, de talán még nehezebb helyzetbe kerülünk, ha a gyerekek menüjét álmodjuk meg. ITT dietetikust kérdeztünk arról, mik azok, amiket érdemes figyelembe venni az ételek és italok kiválasztásánál.

 

Kíváncsi vagy a magyar sztárok életmódtippjeire, arra, ők hogyan tartják magukat formában? Szombat délután 16:00-kor minden kiderül - nézd az Ez zsír! magazint a LifeNetworkön SARKA KATÁVAL!

 

gyerektúlsúlyelhízásfogyásétkezéskövércukorbetegegészséges életmóddiéta