Indul a szabadtéri sütés szezonja: készíts egészséges ételeket a grillen

2018.04.30. 16:00

A jó idő beköszöntével hivatalosan is kezdetét vette a grillszezon. A szabadtéri sütögetés tökéletes hétvégi program, legyen szó baráti vagy családi összejövetelről. Sőt, még az alakunknak is jót tehetünk az ínycsiklandozó grillételekkel, ha figyelembe veszünk néhány fontos szabályt. 

A grillételek egyik előnye, hogy sokkal egészségesebbek, mint az olajban vagy zsírban sült társaik. "Mivel kevésbé zsírosak, a nagy hőségben sem ülik meg a gyomrunkat" -  mondja Barcza Zoltán, a NaturMed Hotel Carbona séfje - "ráadásul a grillezés során a tápanyagok is jobban megőrződnek." Egy kerti grillsütő segítségével fenséges, ráadásul ízletes lakomákat rendezhetünk. Íme, a séf tanácsai!

  • Ha tehetjük, válasszunk halat!

Ha grillezésről van szó, elsősorban a klasszikus húsos fogások jutnak az ember szébe, mint a marha vagy a sertés. Egy só, bors, mustár, méz és préselt fokhagyma alkotta krémes páccal valóban finom fogás készülhet ezekből, de ha szeretnénk odafigyelni az alakunkra, és elkerülnénk a felesleges kalóriákat, akkor válasszunk csirkehúst, vagy ami még jobb, halat. Ezt akár parázson, grillfóliába csomagolva is elkészíthetjük. Tehetünk mellé nagyobb csíkokra vágott paprikát, cukkinit, lilahagymát, gombát és rozmaringágat is. Adjunk hozzá egy kis citromborsot, citromlevet, majd locsoljuk meg olívaolajjal. Lehetőleg a fóliát zárva tartva süssük, amíg megpuhul, azután nyitott fóliában grillezzük tovább, és kész is a mennyei étel.

Grillezzünk halat parázson vagy grillfóliába csomagolva!Forrás: Shutterstock
  • Figyeljünk a változatosságra!

Érdemes nem kizárólag a húsokra koncentrálnunk a menü összeállításakor, hiszen számos más lehetőség is a rendelkezésünkre áll. Tavasszal és nyáron a zöldségek hatalmas tárházából válogathatunk. A paprika, a paradicsom, a cukkini és a padlizsán teljesen „grillkompatibilisek", de akár spárgát is süthetünk grillen. Egy kis fűszer, és mehet is a rácsra. A nyár örök klasszikusa a kukorica, amit egy kevés jó minőségű vajjal bolondíthatunk meg.

  • Az előkészületek is fontosak

A grillezés nem csak a sütögetésből áll, komoly előkészületeket igényel. Meg kell pucolni a zöldségeket, be kell pácolni a húsokat. Az olajos pácoknál figyeljünk rá, hogy olyan olajokat használjunk, amelyek bírják a magas hőfokot. Ilyen például az olívaolaj, a mogyoróolaj, a szezámolaj vagy a napraforgóolaj. Ha pedig szószokat kínálunk a húsok mellé, törekedjünk arra, hogy házilag készítsük el őket, így elkerülhetjük a plusz kalóriákat, ami a bolti verziók magas cukor- és fűszertartalmából adódna. Ráadásul, ha mi készítjük el, pontosan tudjuk majd, mi került bele.

  • Desszertet a grillrácsról

Nem csak húsokat és zöldségeket grillezhetünk. Ha egy kis édességre vágyunk, bátran próbáljuk ki például a grillen sült szalagos fánkot. Gyümölcsökkel is bátran kísérletezhetünk: a banán, az ananász, az alma, a barack és a grapefruit grillezve üde színfoltjai lesznek egy kerti partinak. Esetleg egy kevés kókuszvirágsziruppal édesíthetjük őket.

Nemcsak zöldségeket, gyümölcsöket is süthetsz a grillrácsonForrás: Shutterstock
  • +1 tipp

Ha van rá mód, fatüzelésű grillsütőt használjunk. Különleges aromát ad ugyanis az ételnek.

egészségsütésszabadtérgrill