Inzulinnal kezelt cukorbetegként váltott életmódot Niki: ismerd meg a történetét

2018.06.08. 09:11

Árpás Niki egy évvel ezelőtt határozta el magát az életmódváltás mellett. Mivel 12 éves kora óta inzulinnal kezelt cukorbeteg, profi segítséget kért az étrend- és az edzésterv kialakításához: Simon Szimonetta aerobikprezenterrel kezdtek közös munkába. Niki azóta nemcsak, hogy sokat formásodott, de a laboreredményei is egyre jobbak, és kevesebb inzulint kell használnia. Velük interjúztunk!

  • Mikor és miért vágtál bele az életmódváltásba?

Niki: A sport már általános iskolás korom óta része volt az életemnek, de komolyabban egy éve kezdtem el vele foglalkozni, amióta Szimivel edzem. Az étrendemre korábban nem fektettem kellő hangsúlyt, így látványos alakulás nem is következett be. Azzal nyugtattam magam, hogy figyelek, mit eszem. Ezúttal szerettem volna, hogy a befektetett munka valóban meg is térüljön, és ehhez elengedhetetlen a megfelelő étrend.

Simon Szimonetta és Árpás NikiForrás: BioTechUSA
  • Nehezítő tényező volt az életmódváltásodban a diabétesz?

Niki: Igen is, meg nem is. 12 éves korom óta vagyok inzulinnal kezelt cukorbeteg, így a dobozolás például számomra nem volt elrettentő. Az egyes típusú diabétesz alapjában véve megköveteli a diétát. Az étrendem összeállításakor egy fenntartható, változatos étkezés kialakítása volt a cél, ami nem jár önsanyargatással, így a várt eredményt hozza hosszútávon, és elkerülhető a jojóeffektus. Persze ki kell tapasztalni, hogyan reagál az ember a különböző típusú és felszívódású ételekre, illetve a napi inzulin adagot ennek megfelelően kell beállítani. Úgy gondolom, hogy Szimivel sikerült ezeket a tényezőket megfelelően figyelembe venni, ez pedig kézzelfogható a laboreredményeimben és a mindennapos vércukorszintmérések során.

  • Mire kellett fokozottan odafigyelned az étrend és a sport kapcsán?

Niki: Az étkezések számára és a szénhidrátbevitel megfelelő elosztására. Aktív mozgás előtt célszerű vércukrot mérni, hogy elkerüljünk egy esetleges rosszullétet edzés közben, ugyanis a fokozott aktivitás vércukorszint-csökkenéshez, extrémebb esetben hipoglikémiás állapothoz vezethet. Ilyen esetben jó, ha van nálunk gyors felszívódású szénhidrátforrás (pl.: szőlőcukor). Természetesen a megfelelő étrend és sport mellett szükséges a rendszeres orvosi konzultáció is.

A kiegyensúlyozott étrendtől és a rendszeres mozgástól nem ingadozik Niki vércukorszintjeForrás: BioTechUSA
  • Mik számodra az életmódváltás legnagyobb pozitívumai? Milyen változásokat tapasztaltál?

Niki: A kiegyensúlyozott étrendnek – értem ezalatt a helyesen elosztott és bevitt minőségi szénhidrátokat – és a rendszeres mozgásnak köszönhetően nem ingadozik a vércukorszintem, valamint kevesebb inzulint is kell használnom, mint korábban. Mindezek hatása érződik az orvosi konzultációk alkalmával is. Nem utolsósorban a testemen is látszik az átalakulás, amit az utóbbi időben rengetegen szóvá is tettek. Rengeteg embert megismertem a sport kapcsán, egy fantasztikus közösség része lettem, úgyhogy aki eddig halogatta az életmódváltást, vagy kételkedett volna magában, az vágjon bele! Nincs lehetetlen, elkezdeni pedig sosem késő!

  • Miért fontos, hogy cukorbetegként még inkább odafigyeljünk az egészségünkre?

Niki: A cukorbetegség mára sajnos népbetegséggé vált, de szerencsére nincs olyan étel, amit ne lehetne egészségesen, cukormentesen elkészíteni. Éppen ezért úgy gondolom, hogy ez egy teljesen „élhető betegség". Az orvosi konzultációkra rendszeresen szükség van – az említett megfelelő étrend és mozgás mellett –, mert a hosszútávon kialakulható szövődményeket csak ezek kombinációjával tudjuk elkerülni.

Szimi: A megfelelő, változatos étrendnek és a rendszeres fizikai aktívitásnak egyaránt kulcsfontosságú szerepe van. Az egészséges táplálkozás mindenkinél fontos, de a diabétesz esetében nélkülözhetetlen a kiegyensúlyozott étrend és a szénhidrátszámlálás. Ez segít a vércukorszint, a koleszterinszint és a testsúly beállításában is, sporttal pedig ezeket csökkenteni tudjuk.

Szimonetta a fokozatosság és mértékletesség elvét követte, mikor kialakította Niki edzéstervétForrás: BioTechUSA
  • Az edzésterv összeállításában szerepet játszott Niki cukorbetegsége?

Szimi: Természetesen igen, mivel az egyes típusú cukorbetegek hajlamosak a hipoglikémiára, ezért a fokozatosság és mértékletesség elvét követtem, és ügyeltem arra, hogy ne a legmegterhelőbb edzésekkel induljunk el. Az edzés megtervezésénél fontosnak tartottam a kezelőorvos bevonását is. Niki már rendelkezett sportmúlttal, ezért nem az alapoktól kezdtük el a közös munkát. Az edzéseink tartalmaznak súlyzós edzést, és a saját mozgásformámat, a Boost Traininget is rendszeresen végzi, hetente 3 alkalommal. Mivel ez a mozgásforma a saját testsúlyos gyakorlatok mellett kimondottan sok kardióelemet tartalmaz, ezért tökéletes választásnak bizonyult. Szerencsére Niki felkészülve érkezik az edzésekre és mindig van nála gyors felszívódású szénhidrát, hogy elkerüljük az esetleges rosszulléteket. Az edzések során már kitapasztalta, hogy mennyit bír el a szervezete, ez nekem is nagy segítség.

  • Az életmódváltás mennyiben segítette a betegség leküzdését, a gyógyulás folyamatát?

Szimi: Mindenkinek, aki tervezi az életmódváltást, javaslom, hogy azt ne kampányszerűen tegye! Ez a diabétesz esetében még fontosabb. Nikivel az étkezésnél és a sportolásnál is egyaránt hosszú távra tervezünk, nem a strandszezonra "gyúrunk", mert azzal nála többet ártunk, mint használunk. Szerencsére kitartó, nemcsak akkor jön edzeni, amikor kedve van, hanem lett egy rendszer az életében. Ennek a rendszerességnek pedig meg is van az eredménye. A vércukorszintje nem ingadozik, a laborértékei egyre jobbak, és kevesebb inzulint használ, mint előtte. Fontosnak tartjuk a táplálékkiegészítők rendszeres használatát is. Az ő esetében arra törekszünk, hogy cukormentes kiegészítőket válasszunk, erre ma már szerencsére számos alternatíva van. A cukormentes jelzőt olyan termékek használhatják, melyekben 100 gramm vagy 100 ml termék esetében 0,5 grammnál kevesebb cukor van. Figyelni kell arra, hogy amennyiben a terméknek van szénhidráttartalma, úgy azt a napi szénhidrátmennyiségbe bele kell számolni. Niki napi szinten fogyaszt fehérjeport és -szeletet, aminosav-készítményeket és testsúlykontroll-formulákat.

Szimonetta Simon (@simonszimi) által megosztott bejegyzés,

  • Sok olyan emberrel találkoztál már, akik az esetleges betegségük miatt váltottak életmódot?

Szimi: Igen, szerencsére ma már egyre több ember ismeri fel az egészséges életmód, a helyes táplálkozás és a rendszeres sportolás jelentőségét. Persze különböző betegségeknél elengedhetetlen, hogy olyan étrendet és edzéstervet kövessünk, amivel nem esünk át a ló túloldalára. Örömmel tapasztalom, hogy ma már egyre többen keresnek meg és vágnak bele egy új és fitt életmódba. Olyanok is, akikhez eddig egyáltalán nem állt közel ez az életvitel. Az évek során nagyon sok embert ismertem meg és segítettem hozzá, hogy elinduljon a helyes úton. Mindig csak az volt sikeres hosszú távon, aki megfogadta a tanácsaimat, és nem egyből ugrott fejest a mélyvízbe, apró lépésekkel kezdte, és legnagyobb örömömre már évek óta egészségesen él. A kezdetekhez mindig nagyobb akaraterő és kitartás szükséges, de a motivációt utána már az egyre jobb közérzet fogja fenntartani. Azoknak, akik még csak tervezik az életmódváltást, azt javaslom, hogy ne halogassák, ne a következő hétfőt tűzzék ki a kezdés időpontjának! Az egészség a legfontosabb, a fittebb és csinosabb külső már csak mellékhatás.

Boost Training Road Show

Még tart a Boost Training road show! Szimonetta szponzorcége, a BioTechUSA segítségével június 26-ig még 4 helyszínre – Zalaegerszeg, Eger, Mohács és Budapest – látogat el. A 10 helyszín közönségszavazás alapján – közel 800 szavazat érkezett – került kiválasztásra. A részvétel ingyenes, a résztvevők ajándékokat kapnak.

edzésegészséges életmódinterjúcukorbetegséginzulinfogyásBioTechUSA2018