Mi történne a testünkkel, ha csak vizet innánk?

2018.07.08. 08:00

Unos-untalan ismételgetik az orvosok, a dietetikusok, és a táplálkozástudományi terület szakemberei, hogy igyunk meg naponta legalább 2-3 liter vizet. Igazuk is van, de azt kevésbé tudjuk, hogy mit érünk el azzal, ha elhagyjuk a cukros üdítőket, és csak vizet iszunk napközben. Érdemes kipróbálni és megfigyelni, milyen pozitív változások történnek a testünkben 1-2 hónap leforgása után. Mi eláruljuk, mire lehet számítani.

1. Csökken a testsúlyunk

Ha valaki csak vizet inna 1 napon keresztül, az felérne közel 1 km kocogással. Természetesen nem így kell elkezdeni az életmódváltást, hanem mint mindig, a fokozatosság elvét érdemes követni, és első lépésként a cukros üdítőket kell lecserélni vízre. Később az étel adagjait is le lehet csökkenteni, majd gyümölcsre váltani. Utána akár a vízkúrába is bele lehet vágni, de ez utóbbi csak orvosi felügyelet mellett ajánlott. A víz elfogyasztása étkezés előtt csökkenti az étvágyat, ami szintén súlycsökkenéssel jár.

Ha valaki csak vizet inna 1 napon keresztül, az felérne közel 1 km kocogássalForrás: YouTube

2. Felgyorsul a test metabolizmusa

Ez azt jelenti, hogy az a sebesség, amellyel a testünk sejtjei elégetik a kalóriát és energiává alakítják át, felturbózódik. Amikor azt érezzük, hogy majd kiugrunk a bőrünkből, mert annyi energiánk van, az nagy részben ennek a gyors sejtégetésnek köszönhető. A lassú metabolizmus miatt gyakran ok nélkül is hízhatunk. A dietetikusok azt szokták ilyen esetben javasolni, hogy bő vízfogyasztás mellett gyakrabban és keveset együnk, hogy becsapjuk a szervezetünket és többször égesse el a kevesebb, bevitt kalóriamennyiséget.

3. Csökken a különböző betegségek kialakulása

Már napi 5 nagy pohár víz elfogyasztása 40 százalékkal csökkenti a szívinfarktus kialakulását. Mivel a szív- és érrendszeri betegségek hazánkban a vezető halálokok egyike, ezért ha elég vizet fogyasztunk, már elképesztően sokat tettünk az egészségünkért. A magas vérnyomás, a vesebetegségek, a bélbetegségek, illetve ízületi fájdalmak kialakulásának kockázatát is jelentősen csökkenti, és rendben tartja a húgyhólyag kondícióját.

Már napi 5 nagy pohár víz elfogyasztása 40 százalékkal csökkenti a szívinfarktus kialakulásátForrás: Shutterstock

4. Fiatalon tart

Ha méregdrága hidratáló krémeket kenünk magunkra sem elég ahhoz, hogy bizonyos kor felett ne jelenjenek meg rajtunk a szarkalábak és a ráncok. Ha nem fogyasztunk elég vizet, a bőrünk kiszárad, ráncossá, aszottá és rugalmatlanná válik. A víz belülről táplálja a bőrt, feltölti, hidratálja, selymessé, és rugalmassá varázsolja.

5. Jobb lesz a közérzetünk

A sok „szemetet”, amit megeszünk és megiszunk napközben, annak egy részét elraktározza a szervezetünk, amitől nehézkesnek, fáradtnak és lomhának érezzük magunkat. A víz segít kiüríteni a toxikus salakanyagokat a szervezetből, és frissebbek, élettelibbnek érezhetjük magunkat, amitől jobb lesz a hangulatunk, és a kedélyállapotunk.

A víz segít kiüríteni a toxikus salakanyagokat a szervezetből és jobb lesz a közérzetünkForrás: Shutterstock

6. Felfrissül az agyműködés

Ha azt érezzük, hogy ködös a fejünk, nem fog az agyunk, feszültek vagyunk, az dehidratáltságot jelez. Az agyunk 75-85 százaléka ugyan is vízből áll, és mivel az elme nem képes tartalékolni a vizet, folyamatosan arra a mennyiségre hagyatkozik, amit elfogyasztunk. A víz elősegíti, hogy az agyféltekék között összhang alakuljon ki, ami nélkülözhetetlen az idegrendszer normális működéséhez. Ha fáj a fejünk, érdemes 1-2 nagy pohár vizet felhajtani, ami a fejfájást hatékonyan elmulasztja.

7. Elűzi a depressziót

Ha nem fogyasztunk elég folyadékot, az nem csak az agyműködésünkre, a szervezetünkre, de a kedélyállapotunkra is kihat. Vízhiány esetén stressz okozta folyamatok indulnak be a szervezetben. Ilyenkor megemelkedik az adrenalin szint, izzadunk, szaporodik a légzésünk, amik vízvesztéssel járnak, és tovább növelik a hiányt. Ezért nagyon fontos a bőséges folyadékpótlás, amely emel a kedélyállapotunkon is.

anyagcserevízfogyasztássejtvíztest