Fejen állni egy vízen ringó deszkán? Lehetséges! Interjú Rubesch Linda sup jógaoktatóval

2018.08.01. 10:00

Ha valaki életében valaha jógázott, akkor pontosan tudja, milyen nehéz például fél lábon különböző gyakorlatokat végezni anélkül, hogy eldőlne. Helyezzük át gondolatban ezt a gyakorlatot egy vízen ringó szörfdeszkaszerűségre, és gondoljuk át ezt még egyszer. Ez lenne a sup jóga. Rubesch Linda (34) sup jógaoktató hazánk egyik legjobbja, aki balesete után saját magát építette fel a jógának köszönhetően. Ő mindenkinél jobban szereti és ajánlja ezt a mozgásformát annak, aki imádja jógát és természetet. A kettő együtt szerinte garancia egy fantasztikus élmény átélésére.

Hogyan találtál rá, és szerettél bele a jógába?

Valaha távol állt tőlem ez a nyugodt mozgás, nagyon más világból jöttem. Az extrém és a dinamikus sportok érdekeltek: sziklamászás, síelés, kosárlabda, míg egy görkorcsolya-baleset miatt roncsolódott a térdem. Lábra sem tudtam állni, és az orvosok sem bíztattak semmi jóval. Véletlenül kerültem el egy Ashtangha jógaórára, amely a jóga ágazatain belül is egy dinamikusabb, akrobatikusabb, nehezebb műfaj. Olyan élményt adott számomra az az egyetlen óra, hogy elfelejtkeztem a térdemben lévő fájdalomról, és a fél év után először teljesen ki tudtam kapcsolni az agyamat. Ettől függő lettem, pozitív értelemben, így nem volt kérdés, hogy jógaoktatóként ezzel kell foglalkoznom.

Rubesch LindaForrás: Rubesch Linda

A sup jóga minek köszönhetően került be az életedbe?

A víz közelsége, szeretete a balatoni nyaralónknak köszönhető, ott töltöttem a nyarakat, és sokat szörföztem az apukámmal. Amikor már jógaoktató voltam, béreltem egy szörföt, de mivel a szél elállt, ezért lecsatoltam a vitorlát, és el kezdtem rajta jógázni. Ez után rákerestem a neten, hogy létezik-e egyáltalán ilyen sport, és találtam egy akkreditált sup jógaoktatói képzést Kaliforniában. Onnantól kezdve csak az volt a célom, hogy kijussak oda, és elvégezzem a nemzetközi képzést. Ez sikerült, így most már második éve én tartok itthon ilyen képzéseket... 

Mit mondanak a tanítványaid, miért szeretnek az óráidra járni?

Ha valaki kezdőként eljön egy sup jógaórára, rögtön észreveheti, hogy nálunk nincs az a komolyság, feszengés, mint egy jógateremben, ahol mindenki csendben végzi a feladatokat.

Ez egy teljesen kötetlen óra, és mindenki nevet magán, ha vízbe esik.

Fontosnak tartom, hogy az emberek teljes nyitottsággal érkezzenek egy ilyen órára. Az egyetlen előfeltétel csupán, hogy az illető ne pánikoljon, ha vízbe pottyan.

Rubesch Linda sup jógaóráin nincs az a komolyság, feszengés, mint egy jógaterembenForrás: Rubesch Linda

Gyakran borulnak a deszkákról?

Persze, de én úgy gondolom, hogy az esés is egy ászana, azaz egy gyakorlat. Pont az a célom, hogy minél hamarabb essenek éppen amiatt, hogy a blokkok feloldódjanak bennük.

Az a hosszú távú cél, hogy egy idő után végig fent maradjanak a deszkán?

Nem tartom ezt célnak. Aki nem esik vízbe, az biztonsági játékot játszik, vagyis nem csinálja igazán azt a gyakorlatot. Én is vízbe esek, és ez nem ciki, nem bűn, nem hiba, hanem része az órának.

Ugyanúgy végeztek ülő-, fekvő- és álló gyakorlatokat, mint a talajon?

Igen, egylábas, fejen állós gyakorlatokat is, de alkalmazkodunk az időjáráshoz, mert ha nagyon fúj a szél, hullámzik a víz, akkor nem lehet egy lábon megállni, mint a matracon.

Egylábas, fejen állós gyakorlatokat is lehet végezni, de alkalmazkodni kell az időjáráshozForrás: Rubesch Linda

Érthető, hogy szép a környezet, a hullámok nyugtatóan hatnak az emberekre, de még miért jó a vízen jógázni?

Van, aki sokkal könnyebben ráérez, hogyan kell kiviteleznie egy pózt a vízen, mint matracon. Sok olyan diákom van, akinek a deszkán sikerült először stabilra fejlesztenie például a fejenállást. Jobban érzi, hogyan kell helyesen terhelnie a deszkán. Amíg a matracon izomból erőlködve meg lehet helytelenül is tartani a pózokat, itt amint rosszul terhel az ember, annak közvetlen visszajelzése van: vízbe borul.

Van, aki azt szereti benne, hogy fizikailag nagyobb kihívást jelent a számára, mert folyamatosan egyensúlyoznia kell, ami a mélyizmokat alaposan megerősíti.

Ha hullámosabb a víz, az jobban megdolgoztatja a vádlit is.

Sup deszkán egyensúlyozni éppen elég nehéz lehet, de a hullámzást hogyan lehet megszokni?

Másfél óráig tart nálam egy edzés, és az első 20-30 percben az agy ezt megszokja. Akár nyíltvízen, akár medencében edzünk hideg időszakban, ugyan úgy mozognak a deszkák, plusz még egymásnak is gerjesztjük a hullámokat. Ha pedig valaki csobban, olyankor dominó-effektus szokott fellépni, és mindenki borul.

Az első 20-30 percben az agy megszokja a folyamatos hullámzást nyílt vízen és medencében isForrás: Rubesch Linda

Gyakorta előfordul izomláz?

Hogyne, és emiatt a fiúk is nagyon élvezik az órákat, hiszen sokkal intenzívebb izommunkát végeznek, mint más jógaórákon. Ugyanakkor nagyon ellazít, éppen a hullámzás miatt. A víz nyugodtságot áraszt. Relaxáció után annyira megnyugszik mindenki, hogy szinte alig lehet őket kitessékelni a vízből. Élvezik a kilátást, a ringatózást, a természetet, és a napsütést.

Rubesch LindaoktatóSUPinterjújóga