Íme, 10+1 egészséges életmódról szóló tanács, amely mára megdőlt

2018.08.21. 08:00

Biztosan te magad is ismersz jó néhány állítást az alábbiak közül, amelyek éveken, évtizedeken keresztül tartották magukat. Egészen addig, amíg a tudományos kutatók be nem bizonyították az ellenkezőjét. Itt az ideje, hogy te is tisztán láss, melyek ezek a hamis mítoszok!

1. Minden nap igyál 2 liter vizet

Ahogy mi emberek nem vagyunk egyformák, úgy a testi szükségleteink (evés, ivás) sem lehetnek teljesen azonosak. Kezdjük azzal, hogy a bevitelre szánt folyadékmennyiség függ a testsúlytól, méghozzá ezt 30 ml/kg-ban érdemes számolni. Ezenkívül számos más tényezőt is figyelembe kell venni, pl. az időjárási körülményeket, a páratartalmat, hogy miközben dolgozol vagy edzel, mennyi vizet veszít a szervezeted. Ugyanakkor cseppet sem kell aggódnod amiatt, hogy kiszáradnál, mert az emberi szervezet sokkal előbb jelzi, ha szomjas vagy és innod kell, mielőtt dehidratálódna.

A bevitelre szánt folyadékmennyiség függ a testsúlytól, méghozzá ezt 30 ml/kg-ban érdemes számolniForrás: Shutterstock

2. Úgy reggelizz, mint egy király

Az, hogy kinek mennyit kell ennie reggelire, midig a szervezet egyéni szükségletén múlik. Aki kemény fizikai munkát végez, annak valóban szüksége lesz energiára. Aki egész nap egy íróasztal mögött ül, keveset mozog, annak nem fog jót tenni a gazdag reggeli, csak fáradtabb lesz tőle, és hosszú távon a túlzott mennyiség akár elhízáshoz is vezethet.

3. A müzli és a gyümölcsös joghurtok egészségesek

Ha azt gondoltad eddig, hogy a müzli csak gabonaszemekből áll, és mennyire egészséges, akkor óriási tévedésben vagy. Nem kevés cukor és zsiradék van benne. A gyümölcsös joghurttal ugyanez a helyzet. Az ízesítés miatt megtolják a cukortartalmát, és majdnem annyit tesznek bele, mint egy jégkrémbe, leszámítva, hogy ez utóbbiban legalább van néhány hasznos baktérium is. Amit tehetsz: ízesített joghurt helyett natúrt vegyél, amit mézzel és egy kevés friss gyümölccsel felturbózva sokkal egészségesebben fogyaszthatsz el.

4. Naponta legalább 5x egyél

Ez megint egyénfüggő, mert vannak úgynevezett szénhidrát típusú emberek, akiknek valóban azt igényli a szervezetük, hogy többször étkezzenek. Ők azonban a magyar lakosságnak a kisebbik részét teszik ki. Ha a többség így táplálkozna, az hosszú távon túlsúlyossághoz és komoly szervi megbetegedésekhez vezetne. Sajnos, sokan ezt az elvet követik, így nem véletlenül olyan rossz a statisztikánk, ami az elhízást illeti.

A többszöri étkezés hosszú távon túlsúlyossághoz és komoly szervi megbetegedésekhez vezethetForrás: Shutterstock

5. Ne fogyassz édességeket

De igen, hiszen az édesség jót tesz a szervezetünknek, mert glükózt tartalmaz, ami kulcsfontosságú elem az agyműködés serkentésében. (Végre egy valódi tény, ami nem dőlt meg: vizsgák előtt érdemes szőlőcukrot vagy pár kocka csokit elfogyasztani, mert felfrissíti az elménket). Ugyanakkor erre hivatkozva nem érdemes több tábla tejcsokoládét felfalni. Helyette fogyassz magas kakaótartalmú fekete csokit, natúr joghurtokat, aszalt gyümölcsöket.

6. A szénhidrátok haszontalanok

A kenyér sok szükséges, úgynevezett diétás rostot tartalmaz, ami a koleszterint és az epesavat kiűzi a szervezetedből. A kenyér összetevői hozzájárulnak az emésztőrendszer helyes működéséhez is. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy annyit egyél belőle, amennyit csak bírsz. A megfelelő adag egy átlagos testsúlyú felnőttnek: napi 200 gramm.

7. Naponta sok, friss gyümölcsöt fogyassz

Tedd mindezt azért, hogy biztosítsd a napi rost és vitaminszükségletedet, már ha lenne bennük elég. Manapság az egész évben kapható, édes gyümölcsöknek a vitamintartalma meg sem közelíti a szükséges mennyiséget, ugyanakkor rendkívül sok cukrot tartalmaznak, ami kifejezetten ártalmas. A legújabb kutatások szerint a fruktóz, vagyis a gyümölcscukor gyakorlatilag méreg, és inkább ártunk a testünknek, ha rendszeresen édes gyümölcsöket fogyasztunk.

8. Étkezés közben ne igyál

A folyadék létfontosságú elem ahhoz, hogy az emésztőrendszerünk helyesen működjön. Ha a szervezeted nem kap elég folyadékot, akkor a nyálból kénytelen hozzájutni azért, hogy könnyebben le tudd nyelni a falatokat. Ha evés közben vizet fogyasztasz, elősegíted a könnyebb emésztést, és gyorsabban felszívódik az étel is.

A folyadék létfontosságú elem ahhoz, hogy az emésztőrendszerünk helyesen működjönForrás: Shutterstock

9. Ha nem iszol koffeint, fáradt leszel

Ha energialöketre van szükséged, akkor hagyd a kávét, és fogyassz frissen facsart gyümölcsleveket, smoothie-kat. Ezek könnyebben emészthetők, mint egy egész gyümölcs, vagy egy adag saláta. Gyorsabban felszívódnak a véráramba, így hamarabb érezhető az energetizáló hatásuk is. Ha extra energiára van szükséged, inkább fogyassz egy marék diót vagy mogyorót. Ha koffeinhiánytól szenvedsz, kávé helyett igyál zöld teát vagy mate teát. Mindkettőben van koffein, de anélkül pörget fel, hogy közben nagy rombolásokat végezne a szervezetedben.

10. A hús egészségtelen, ne fogyaszd

Rengetegszer hallottuk már ezt, de megint fontos hangsúlyozni, hogy van, aki elhagyhatja a húst és minden gond nélkül áttérhet a vegetáriánus étrendre, és van, aki nem. Sokaknak szükségük van rá, hogy naponta legalább egyszer fogyasszanak belőle, elsősorban a jelentős fehérjetartalma miatt. Akinek vashiányos a szervezete, több proteinre van szüksége, különben gyengének fogja érezni magát. Bizonyos nélkülözhetetlen (esszenciális) aminosavak a természetben megfelelő mennyiségben is csak a húsokban találhatók meg. A hús ezenfelül fontos vitamin- és ásványianyag-forrás. Megfelelő táplálkozás esetén a napi B12-vitamin szükséglet mintegy 70%-a húsokkal és húskészítményekkel kerül be a szervezetünkbe.

10+1. A léböjtkúrák megtisztítják a testedet a mérgektől

Mindegy, hogy gyümölcslevekről, zöldséglevekről beszélünk, ahhoz, hogy a tested megszabaduljon a mérgektől, semmi másra sincs szükséged, mint amid van: egy jól működő májra és vesékre, melyek önmaguktól tökéletesen elvégzik a méregtelenítést. A léböjtkúrák ráadásul nem is veszélytelenek, hiszen a súlyos rosthiány következtében emésztési problémák léphetnek fel, a sóhiányból fakadó alacsony nátriumszint pedig fejfájást, szédülést és hányingert okozhat.

 

tévhittévedésdiétaéletmód