Kis sztriptíztörténet, avagy Salomé táncától a modern cicibárokig

sztriptízbár sztriptíz erotika
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Vajon mikor vetkőztek először nők megkoreografált módon a férfiak izgatása céljából? Hogyan alakult ki a sztriptízbárok intézménye? Miért épp a rúdtánc lett a go-go lányok első számú műfaja? Cikkünkből mindez kiderül – és még sok minden más is. 

Nagyon úgy tűnik, hogy a sztriptíz műfaja egyidős az emberiséggel, vagy legalábbis nagyon hamar rájöttek a fajunk nőegyedei, hogy ha a táncot a ruháik levetésével kombinálják, az mindenkinek jó lesz. Kőkorszaki falfestmények tanúsága szerint már 20 000 évvel ezelőtt is létezett ilyesmi (vagy legalábbis valami nagyon hasonló), és 9000 éves szobrocskák is előkerültek a Fekete-tenger térségéből, amelyek erotikus táncosokat ábrázolnak. Ekkoriban persze ez feltehetően leginkább a fajfenntartás minél hatékonyabbá tevését szolgálta a közös tűz körül, majd a dologba idővel különféle vallási kultuszok és rituálék is beépültek.

A Törökországban talált szobrocskák Forrás: Youtube

Az ókori görögök és rómaiak esetében például akár templomokban is zajlott a sztriptíz, direkt ilyen szemmel kiválasztott, felszentelt papnők révén, pontos rituálé keretében levetve fokozatosan a ruhadarabokat. Mindezt az istenek tiszteletére, vagy különböző kultuszok keretében. Az első nő, aki díjazást is kapott a vetkőzésért, állítólag Salomé volt. Ő adta elő a legenda szerint a „hét fátyol táncát” a bibliai Heródesnek, amikor pedig cserébe bármit kérhetett az elbűvölt férfitól, Keresztelő Szent János fejét szerette volna. Amit meg is kapott egy tálcán.

Ennél azért még a bugyikba dugdosott bankjegyek is ízlésesebbek, nem?

A Közel-Keleten a 14. századtól kezdve terjedt el a sztriptízhez hasonló funkciót betöltő hastánc kultúrája: ugyan a hastánc közben nem vetkőztek már akkor sem a nők, de eleve sok fedetlen testrésszel kezdtek bele, a mozdulataik célja pedig bevallottan a férfiak izgalomba hozása volt. Csak épp nekik ezt meg kellett oldaniuk a mozgásukkal, a ruhadarabok ledobálása helyett.

Európában eközben nem meglepő módon a keresztény erkölcs nem sok teret adott a sztriptíz nyilvános gyakorlásának, így az visszaszorult az előkelő, tehetős rétegek privát rendezvényeire, és a kurtizánok kiváltsága lett.

A holland születésű táncos nő és kém, Mata Hari Forrás: Getty Images

Egészen a 19. századig kellett várni arra, hogy megjelenjenek a nyugati világban az első konkrét elődei annak, amit ma sztriptízként ismerünk. Méghozzá ekkor már két helyen is egyszerre: Angliában és Franciaországban. Előbbi országban született meg a burleszk színpadi műfaj, amely éneket, táncot, humort és akrobatikát kombinált színpadi revü formájában, és a sikerének fontos összetevője volt, hogy mindezt nők adták elő hiányos (vagy egyre hiányosabb) öltözetben, szexuálisan explicit módon. Franciaországban pedig a 19. század második felében kezdték virágkorukat élni az olyan színpadi show-k, mint amiket az úri közönség a híres Moulin Rouge vagy Folies Bergère mulatókban láthatott, és amelyek szintén nagymértékben a csinos táncoslányok idomaira való rácsodálkozásra épültek, például kánkánozás közben.

Amerikába 1868-ban jutott el a színpadi burleszk műfaja, amikor az angol Lydia Johnson a társulatával „British Blondes” néven ott turnézott, és nagy hatást gyakorolt az amerikai közönségre. A sztriptíztánc aztán az Egyesült Államokban élte át a története következő fázisait. Eleinte utazó vándortársulatok műsorának sikamlós elemeként szolgált, gyakran külön kis sátorban előadva, külön pénzért. Az 1920-as évek világválságának idején jelent meg az ilyen műsorok részeként

a nyilvánvalóan fallikus szimbólumként szolgáló rúd is, amelyen a táncosnők akrobatikus mozdulatokat is bemutattak már vetkőzés közben: megszületett a rúdtánc.

1920-as évek világválságának idején született meg a rúdtánc Forrás: Thinkstock

Az első igazi sztriptízbárok pedig az 1950-es években bukkantak fel, noha sokáig még az illegalitás határán egyensúlyoztak, hisz a meglehetősen puritán angolszász jogrend nem igazán biztosított rá legális lehetőséget. A szexuális forradalom évei és a szemlátomást meglévő közönségigény aztán a törvényeket is átalakították olyan módon, hogy Amerikában már legálisan lehetett cicibárt működtetni, de csak akkor, ha nem történt fizikai kontaktus a táncoslányok és a vendégek között.

A sztriptízbárok műfaja aztán amerikai divatként honosodott meg a világ más részein is, de már csak az 1970-es évektől kezdve. A „mindent a szemnek, semmit a kéznek” elve olyannyira szigorúan működött,

A sztriptíztáncra és a sztriptízbárokra manapság nehéz idők járnak: amikor az interneten bárki láthat akármennyi és akármilyen meztelen testet, nem igazán fizetnek azért az emberek, hogy nézhessenek csak úgy szimplán levetkőzni valakit a színpadon. A rúdtáncból közben külön tömegsport lett, teljesen elszakadva az eredeti erotikus gyökereitől. Talán ezért, talán más miatt, de a modern sztriptíz műfajának előzményeit jelentő színpadi burleszk viszont új életre kelt a 21. században. Vélhetően itt a siker kulcsa: olyan színpadi show-t nyújtani a nézőknek, ami sokkal több puszta vetkőzésnél – és akkor örömmel fogják azt választani a nézők, amiben a többi színpadi show-hoz képest még vetkőzés és erotika IS van.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.