Régi idők szexszimbólumai: az 1980-as évek és Cindy Crawford

2018.05.04. 16:00

Cikksorozatunkban régi korokba teszünk utazásokat, hogy a történelem kezdeteitől egészen a közelmúltig egy-egy ikonikus nőalak figuráján keresztül megvizsgáljuk: mi számított az adott időszakban szépségideálnak és kívánatosnak? A legújabb részben az 1980-as évekbe és a szupermodellek világába látogatunk el.

Miután a cikksorozatunkban kitárgyaltuk már az őskor, az ókor, a középkor, a reneszánsz, a 18. század, a 19. század, a 20. század első évei, az 1920-as évtized, az 1930-as, az 1940-es, az 1950-es, 1960-as és az 1970-es évek egy-egy szépségideálját-szexszimbólumát, most következzen a nyolcvanas évtized és vele a „szupermodell éra”, melynek legnagyobb sztárja Cindy Crawford volt.

Az emberi szexualitás kultúrtörténetében a nyolcvanas évek némileg sötét fejezetet hozott: ekkor ütötte fel ugyanis a fejét, és terjedt el villámsebesen az AIDS, amely egy csapásra véget vetett a hatvanas években induló, majd a hetvenes évtizedben kiteljesedő szabad szerelem időszakának. Hogy ennek köszönhető-e, azt nem tudhatjuk biztosan, de

a nyolcvanas évek végére a szépségideálok és szexszimbólumok olyan „szupernők” lettek, akik a tökéletességet sugározták magukról, a magazinok címlapjainak, a tévéreklámok-videoklipek képsorainak és a kifutók fényáradatának elérhetetlenségében tündökölve. Beköszöntött a szupermodell éra, melynek főszereplői megváltoztatták a divatvilág mellett a női szépségről alkotott közfelfogást is. Az említett főszereplők pedig leginkább Linda Evangelista, Christy Turlington, Naomi Campbell, Claudia Schiffer és mindenki másnál magasabbra jutva Cindy Crawford voltak.

Cindy Crawford az ikonikus Pepsi reklámbanForrás: YouTube

Az új szépségidál megtestesítői a kifutókon szerepeltek (vagy onnan jutottak a film világába, mint mondjuk a szintén idesorolható Kim Basinger vagy Demi Moore), így nem csoda, hogy a legtöbben kimondottan magasra nőttek. Nemcsak emiatt, hanem az atletikusan kidolgozott testük miatt is sok vonatkozásban sportolókra hasonlítottak: a hosszú karjaik és még hosszabb, izmos combjaik akár egy olimpián is felbukkanhattak volna. Emellett persze karcsúak is voltak, de nem annyira soványak, mint mondjuk Twiggy a hatvanas, vagy Kate Moss a kilencvenes években: ez a karcsúság kimondottan nőies vonalakkal és kerek mellekkel párosult. És legfőképp karakteres, összetéveszthetetlen arccal, ami akár egy szépséghibát is divatossá tudott tenni.

Cindy Crawford híres anyajegyével pont ezt történt: az a kis pötty az ajka felett a karrierje elején még zavarta, le is akarta vetetni (és a korai fotóin gyakran le is retusálták), de az édesanyja tanácsára végül megtartotta — az anyajegyből pedig később egy sztár védjegye lett.

Cindy Crawford megjelenését arcán lévő anyajegye teszi még egyedibbéFotó: Herb Ritts

„Cindy megváltoztatta a „szexi amerikai lány” fogalmát. A klasszikus, kék szemű szőkéből egy sokkal bujább barna lett, akinek esze, stílusa és hivatása is van” — mondta róla Michael Kors divattervező.

Eddig azonban hosszú (de gyors) út vezetett. A középiskolás Cindyt még átverték az osztálytársai azzal, hogy a helyi ruhaboltban modelleket keresnek fotózáshoz, és jól kinevették, mikor a nem létező hirdetésre jelentkezett, de néhány évvel később a csínyből valóság lett. A nem csak feltűnően szép, de feltűnően okos (vegyészmérnök szakra járt, mielőtt a modellkedés miatt otthagyta) lányt egy diákokról készült fotósorozat révén fedezték fel, és 20 évesen már a legmenőbb divatügynökségek egyike szerződtette. Ettől kezdve sorra szerepelt a világ leghíresebb magazinjainak címlapján, a leghíresebb divatcégek bemutatóin és reklámjaiban, a popkultúrába pedig olyan egyéb utakon tört be, mint George Michael híres Freedom ’90 videoklipje, vagy a szintén ekkoriban jelenséggé váló MusicTV műsorainak vezetése. Még a színésznői karrierrel is megpróbálkozott: a Tiszta játszmá-ban William Baldwin oldalán főszerepet játszott, és noha nem vallott szégyent, a film maga csúfos bukás lett. Crawford a karrierje csúcsán emellett a szerelmi életével is témát szolgáltatott: a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján Richard Gere-rel alkottak álompárt néhány évig.

Cindy Crawford 2000-ben vonult vissza végleg a hivatásszerű modellkedéstől, noha egy-egy fotósorozat és speciális akció kedvéért máig szívesen a kamerák elé áll. De ma már inkább üzletasszony: a saját kozmetikai termékeit terjeszti, valamint a bútorbizniszbe is belevágott egy céggel. Nem mellesleg pedig anyaként is helytáll: a második házasságából két gyermeke is született (Presley és Kaia), akik mostanában válnak nagykorúvá. És mindketten máris válogathatnak a modellajánlatok között.

Cindy Crawfordmodellrégi időszexszimbólumszexi80-as évek