Amikor az íróból hős lesz - szerzők a filmvásznon

film irodalom filmművészet író
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
E hónapban két olyan új film is kerül a hazai mozikba (Lopott szavak, Monte Wildhorn csodálatos nyara), melyek történetének főhősei regényírók. Ez alkalomból összegyűjtöttük a kedvenc filmes példáinkat arra az esetre, amikor az írók nem alkotói, hanem szereplői egy történetnek.

1. William Shakespeare (Joseph Fiennes) - Szerelmes Shakespeare

Kezdetnek mindjárt itt a világirodalom egyik leghíresebb alkotója, maga a nagy Shakespeare, akinek a sok fehér folttal tarkított, épp ezért szabadabb filmes prédát jelentő életéből a kilencvenes évek végén forgattak Hollywoodban (Oscar-díjat érő) romantikus komédiát. A korabeli színház közegét érzékletesen ábrázoló film fikciója szerint a Rómeó és Júlia valójában önéletrajzi mű, melyben saját szerelmét írta színpadra Shakespeare - ily módon ez a mozi életrajzi film is, meg nem is, kitaláció is, meg nem is.

2. Truman Capote (Philip Seymour Hoffman) - Capote

Szintén Oscar-díjat nyert (a legjobb férfi főszereplő alakításáért járót) a Capote című film, amely sokkal inkább ragaszkodott az életrajzi tényekhez. Igaz, a híres amerikai regényíró, Truman Capote az ötvenes években az életét szinte a nyilvánosság előtt élte, azt pedig egy tényregényben írta le, hogy miként változtatta őt meg egy brutális gyilkosságról szóló riport megírása - amely cikkből végül könyv lett, a könyv keletkezésének történetéből pedig ez a film.

3. Barton Fink (John Turturro) - Hollywoodi lidércnyomás

A filmesek két fő okból szeretnek írókat szerepeltetni a vásznon: vagy híres szerzőkről készítenek életrajzi filmeket, vagy a kitalált írófigurákon keresztül saját magukról (legtöbbször az alkotói válságról) mesélnek. Így történt ez Barton Finkkel is, akinek fekete humorú, időnként abszurdba hajló, nyomasztó és véres hollywoodi kalandjai a rendező Coen testvéreknek szolgáltattak kiváló ürügyet ahhoz, hogy kicsit kibeszéljék magukból a független alkotás és a stúdióknak való megfelelés közti belső konfliktusukat.


4. Paul Sheldon (James Caan) - Tortúra

Amikor az irodalom visszavág: a Stephen King regényéből készült thriller főhőse olyan sikeres író, hogy egy őrült női rajongója még foglyul is ejti, és arra kötelezi, hogy folytassa a kedvenc regénysorozatát. A történet itt sem mentes az életrajzi elemektől: Kinget egy rajongójának a házába való betörése ihlette a sztori megírásakor.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

5. A szellemíró (Ewan McGregor) - Szellemíró

Vannak viszont esetek, amikor egyáltalán nem fontos az író személye, sőt jobb is, ha a háttérben marad. Egy ilyet mutat be Roman Polanski kései remeke, melynek főhőse még a nevét sem árulja el nekünk: ő egy szellemíró, aki más (főként híres) emberek helyett írja meg azok könyveit. Aktuális kuncsaftja a brit miniszterelnök, akinek az emlékei és emlékiratai közötti kutatás azonban veszélyes nagypolitikai összefüggések nyomára vezeti hősünket.

6. Harry Block és Isaac Davis (Woody Allen) - Agyament Harry és Manhattan

Mivel Woody Allen gyakorlatilag mindig ugyanazt a figurát játssza a saját maga írta és rendezte filmjeiben, így nem éreztük szentségtörésnek, ha egy kalap alá vesszük az általa alakított írók közül a két legemlékezetesebbet. Az egyikük már sikeres regényszerző, akit azonban utál a környezete, mert állandóan beleírja őket a könyveibe, a másik vígjátékok alkotója, aki most akar valami komolyabba fogni. De persze mindketten neurotikusak, bőbeszédűek, hipochonderek, nőcsábászok és alkotói válságban szenvednek.

7. Virginia Woolf (Nicole Kidman) - Az órák

Egy jó írófigura (no meg egy orrprotézis) mindig érhet Oscar-díjat, és erre a bizonyíték Nicole Kidman is, aki Virginia Woolf megformálásáért nyerte el a szobrot 2003-ban. A 20. századi angol irodalom kiemelkedő és szomorú sorsú alkotónője csak az egyik főszereplője ennek a három idősíkon játszódó filmnek: ő írja azt a regényt, amit egy másik nő olvas, egy harmadik pedig átél.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.