Lírai divatbemutató és szorongató, politikai lázálom: Tihanyi Anna Berlin bhf. kiállításán jártunk

Fotó: Tihanyi Anna -
Capa központ Tihanyi Anna fotográfia Németország Berlin
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Berlin máshogy. Ez is lehetett volna a cikk címe akkor, ha nem Darvasi László író szavait vettem volna kölcsön. Vagy mondjuk az, hogy Berlin belülről. Mert amit eddig a német fővárosról hittem, az valahol nagyon ez, egyébként pedig nagyon nem. Tihanyi Anna fotós meg úgy döntött, jól fejbe vág. És nem csak engem, mindenkit.

Berlin egyszerre minden. A jelen Berlinje tökéletesen vegyíti a múltat a jövővel, és olvasztja össze a nyomasztó történelmet a reményteljes eljövendővel. Az utcákban és a tereken néhol van még valami gondterhes, a falmaradványoknál szelfiző turistalányban is van némi kétely, de Európa egyik leginkább sokszínű, nyitott, befogadó és multikulti fővárosa minden eszközével azon van, hogy feloldjon minden feszültséget, amit egy odalátogató esetleg érezhet.

Fotó: Margitay Klára/Life.hu

A célállomás maga a történelem:

Voltam Berlinben, és bármikor visszamennék. És ugyanezt érzem Tihanyi Anna kiállításával kapcsolatban is, ami február 2-tól március 14-ig díjmentesen tekinthető meg a Capa Központban.

De miért éppen pályaudvar?

A kiállítás, amelyet Darvasi László nyitott meg, nem nagy, úgy is mondhatnánk, hogy kicsi. Tíz kép beszél száz helyett, de mindegyik sokat mond. És nem mintha ezt külön le kellene írni, de a pályaudvar egy metafora. Az átmeneti időszaké, a változásé, a mozgásé, az elválásé, a megérkezésé, a visszatérésé. De akár egy szerelem vége, futással és integetéssel, vagy a várakozás és a veszteglés is belemagyarázható.

Tihanyi Anna Fotó: Margitay Klára/Life.hu

Darvasi László szerint:

A pályaudvaron az átmenetiség ideje telik. Elutazom, megérkezem. A pályaudvar az át, a keresztül, az éppen.

Tihanyi Anna fotóin azonban nem ez van, pályaudvarokhoz a képeknek köze sincs. Drámai szituációk elevenednek meg, félelemtörténetek és az elveszettség politikája köszön vissza a tablókról. Külvilág nélküli, ablaktalan, végtelen pillanatok, sorsok, életek és végeláthatatlan egyedüllét. Nincs kint, bent van. "A szereplők nem aktívak, magányuk mozdulatlanná merevíti őket. Nem cselekszenek, mert belefagytak valami személyes boldogtalanságba" - vetítette előre az író, még azelőtt, hogy végigpásztázhattam volna a műveket.

A megszokás konzervdobozai

Darvasi szerint mindebben az a dráma, hogy nem vagyok többé otthon. Hogy nem otthon többé a saját történetem, az életem, a személyes valóságom fölém tornyosul, nehezedik és agyonnyom.

A dráma az, hogy életem eddigi összes tányérját eltörtem, a csempék, a töredékek, a javíthatatlan részletek között állok, mozdulni pedig képtelenség.

Fotó: Tihanyi Anna

A dráma az, hogy teherbe estem álmomban, és honnan lett ennyi dobozom és mi van bennük?

Fotó: Tihanyi Anna

A dráma az, hogy szerelmes vagyok és honnan ennyi telefon? Ennyit beszéltünk talán?

Fotó: Tihanyi Anna

Miért nem nekem gurulnak ezek a színes üveggolyók? Miért ilyen hideg és távoli a fény, és egyébként is miért a lépcsőházban kell játszanom?

Fotó: Tihanyi Anna

Miért fordul el tőlem, ha alszik, ha fekszik, miért nem néz rám, ha én ránézek?

Fotó: Tihanyi Anna

Szürreális látomások csupán

"Csakhogy a kérdéseket mégsem halljuk, mert nagy és hideg csendek uralják a történeteket" - állítja az író, akinek kollégái Berlinről szóló mondatai tovább fokozzák a képek által okozott feszültséget.

Konrád György: Emlékezés Nyugat-Berlinre (1987)

... Talán nem minősül irodalmi túlzásnak, ha azt mondom, a szoba elég vad képek árnyékfiguráival van tele... Az ember viszi magával mindenhova a paranoiáit... Nem igazán akarjuk még közel engedni magunkhoz ezt a zörejt, ahogy egy betegség tudatát sem akarjuk igazán bebocsátani elménkbe. A Kintnek is megvan a bentje...
Fotó: Margitay Klára/Life.hu

És hogy mi a legeslegmegrendítőbb mindebben? Hogy ennek a maréknyi drámának, a beváltott fenyegetéseknek és a momentumok esélytelenségeinek, vagyis magának a kiállításnak, és így ennek a cikknek is, simán lehetett volna az a címe, hogy Budapest Paradise.​

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.