A Pappa Pia elődei: a kedvenc magyar zenés filmjeink

Pappa Pia film ének mozi zenész
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Most, hogy a jelek szerint (és a negatív kritikák ellenére) nagy mennyiségben vándorolnak a hazai nézők a mozikba a Pappa piára, idejének éreztük listára gyűjteni a legfontosabbnak tartott és szívünknek kedves magyar zenés filmeket - avagy így is lehet csinálni.

Mágnás Miska (1948)

10 millió fizető néző: a maga idejében ekkora, mai szemmel nézve hihetetlen méretű tömeg váltott jegyet a Mágnás Miskára, amivel máig rekorder. Akkoriban a zenés film persze operettet jelentett, a Szirmai Albert 1916-os zenés műve alapján készült Mágnás Miska pedig egyszerre épített a két világháború közti filmek iránti nosztalgiára, és jelezte egy új korszak kezdetét az arisztokraták parodisztikus kifigurázásával.

Egy szerelem három éjszakája (1967)

Az operett után a musical volt az a műfaj, amely meghatározta a magyar zenés filmeket (is), az első magyar musicalt pedig Hubay Miklós, Vas István és Ránki György alkotta meg a hatvanas évek elején. Ez volt az Egy szerelem három éjszakája, melynek második világháború idején bujdosó, költő főhősét Radnótiról mintázták az alkotók. Néhány év múlva pedig elkészült belőle a moziváltozat is, amely így persze az első magyar filmmusical is lett.

Kopaszkutya (1981)

A hatvanas évektől, a beatkorszak beköszöntével persze a könnyűzene is egyre nagyobb hatást gyakorolt Magyarországon, és ez a jelenség idővel a mozivásznakon is megjelent. Akár játékfilmekben (Ezek a fiatalok), akár dokumentumfilmekben (Extázis 7-től 10-ig, Rock térítő), vagy épp egy olyan „áldokumentumfilmben”, mint a címben jelzett Kopaszkutya, amiben Hobóék félig saját magukat játszották - és egy zenei szubkultúrán át generációs életérzést tudtak kifejezni a nyolcvanas évek elején.

István, a király (1983)

Noha filmként nem több, mint egy szabadtéri, nagyszabású színházi előadás ilyen-olyan rögzítése, de az István, a király megkerülhetetlen jelenség, ha a 20. századi magyar tömegkultúráról beszélünk. Sőt a 21. században is rendületlenül játsszák a Szörényi-Bródy rockopera dalait, és viszik színre újra és újra közérdeklődés közepette.

Csinibaba (1997)

Az úgy nevezett „jukebox-musical” régóta virágzó (al)műfaj Amerikában, nálunk viszont egy olyan film vitte sikerre, ami rögtön csavart is egyet rajta: Tímár Péter a maga (akkoriban még) szokásos groteszk látásmódjával nyúlt a zsánerhez, és állított görbe tükröt a Kádár-korszak, meg az iránta meglévő nosztalgia jelensége elé.

Made in Hungaria (2009)

A Made in Hungaria viszont már egy ízig-vérig jukebox-musical lett 2009-ben, valami olyan, mint amilyen most a Pappa Pia is szeretett volna lenni. Szintén Szabó Kimmel Tamással a főszerepben, a Fenyő Miklós fiatalkorának eseményeit lazán feldolgozó színpadi darab nyomán, és olyan alkotók révén garantálva az írói-rendezői minőséget, mint Tasnádi István, Fonyó Gergely és Köbli Norbert.

Balaton Method (2015)

A legutóbbi kedvenc magyar zenés filmünk egészen különleges darab: Szimler Bálint rendező és alkotótársai (köztük az új magyar operatőrsztár Rév Marcell) 17 mai magyar zenekart hozott össze benne Quimbytől Soerii & Pooleken át a Punnany Massifig. Az első közösségi finanszírozásból készült magyar filmben minden zeneszám egy külön kis történet, élőben rögzített zenével, pazar vizuális ötletekkel, és persze végig különféle balatoni élményekhez kapcsolódva.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.