kritika film szerelem szórakozás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Rég játszottak igazán jó francia vígjátékot a hazai mozikban, de most itt egy habkönnyű és szellemes darab, mely méltó a nagy elődökhöz. A szerelem művészete, kritika.  

Isabelle, a kielégítetlen könyvesbolti eladónő azt álmodja, hogy egyik barátnője szívélyesen kölcsönadja neki a pasiját. Azonban amikor az álma az életben is kezd megvalósulni, nem tud mit kezdeni a helyzettel. Achille, a sármos, de magányos középkorú férfi szomszédjába egy szexis, szerelmi bánattól szenvedő lány költözik, aki kalandra vágyik - ám amikor Achille lépne, a nő a spontaneitás hiányára hivatkozva mindig visszakozik. Egy idős házaspár szakítani készül, mert a feleség ellenállhatatlan vágyat érez más férfiak iránt - végül azonban közösen kitalálnak egy különös megoldást.

www.allocine.fr
www.allocine.fr

A csinos és kapcsolatban élő Amélie-nek a legjobb barátja, Boris vallja be, hogy rettenetesen kívánja őt, és ezen csak egy módon lehet segíteni - ám a megállapodás szerint tökéletes sötétben és hang nélkül zajló légyottra Amélie mást küld maga helyett... Egy fiatal pár teljes őszinteséget fogad egymásnak, ám a kapcsolatuk egy pontján kénytelenek ennek a hátrányával is szembenézni.

Sok-sok apró történet, mindegyik a szerelem és a szex körül forog, és mindegyik szellemes alaphelyzetből indít, amelyet ráadásul a film rendezője értő kézzel ki is tud bontani és le is tud zárni. Az úgynevezett "franciás könnyedség" egy ordítóan nagy közhely, de erre a mozira tökéletesen igaz: nem képzelhetők el A szerelem művészetének történetei ebben a formában máshol, mint Franciaországban. Ráadásul minden lazasága és vidámsága mellett sem csúszik át a film a limonádé kategóriába, a szituációi pontosak, a karakterrajzok a tipizálásuk ellenére cseppet sem felületesek, a párbeszédek pedig takarékosan lényegre törőek. Az egymással csak nagyon lazán kapcsolódó sok kis történetből álló filmmozaik különböző darabjait minden néző különböző mértékben fogja szeretni, de valahol ez is a cél: megmutatni a szerelem sokféle arcát és a szerelem művelésének sokféle lehetőségét.

www.allocine.fr
www.allocine.fr

A filmet rendező, író (és benne szerepet: a Brazíliába utazni készülő hódítót, Louis-t játszó) Emmanuel Mouret-t a francia kritika előszeretettel emlegeti úgy, mint Eric Rohmer és Woody Allen keverékét, és ez a titulus igaznak látszik a magyar mozikba eddig egyetlen filmmel (Csak egy csók) eljutó alkotóra. Az emberi kapcsolatokat és szerelmi viszonyokat főként a szereplői érzékeny párbeszédeiben vizsgáló francia filmlegenda Rohmertől elsősorban a szemléletmódját és módszertanát örökölte Mouret, Woody Allentől pedig a szarkasztikus és önironikus humorát. Sőt, a frappáns, idézhető aforizmákra való hajlamát is, hisz a film rögtön ezzel a szöveggel indít: "Nincs szerelem zene nélkül", majd egy narrátor komplett kis szerelemelméletet fejt ki a zene és az emberi lélek kapcsolatának szellemes boncolgatásával.

www.allocine.fr
www.allocine.fr

Az ilyen filmekre szoktuk azt mondani a moziból kijőve: "Soha rosszabbat!". Ha pedig A szerelem művészete a szórakoztatáson kívül még néhány kósza gondolatot is elindít a szerelemről a nézők fejében, akkor minden bizonnyal tökéletesen eléri a célját.

Tippünk: Nézd meg a film előzetesét!




Kiknek ajánljuk?

- a franciás könnyedség kedvelőinek
- akik szeretik a szkeccsfilmeket
- akik a leendő/jelenlegi/volt párjukkal mennek moziba

Kiknek nem ajánljuk?

- akiket irritál a franciás stílus
- akik egyetlen nagy történetet szeretnének sok kicsi helyett
- akik a szerelmet gyötrelemnek akarják látni

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.