Tállya privát séf bor gasztronómia verseny Marton Adrienn
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Október közepén Tállyára, a tokaji borvidék egyik híres helyszínére látogathattam el, ahol a Magyar Bor Ünnepének keretein belül egy igazán érdekes és hangulatos eseményen vehettem részt.

Tállya neve valószínűleg a taille: vágás, irtás szóból ered, ugyanis a XIII. században, a tatárjárás után betelepített vallonok az erdőket kiirtották a település területén, így teret engedve a későbbi szőlőtermesztésnek. Az 1700-as évekre már Tállya rendelkezett a legnagyobb szőlőtermő területtel, amelynek kiváló borai sok-sok költőt és egyházi személyiséget is megihlettek. Talán ennek is köszönhető, hogy a település a szőlő- és bortermelési hagyományaival vált olyan híressé.

Marton Adrienn Tállyára, a tokaji borvidék egyik híres helyszínére látogatott el Forrás: Marton Adrienn

A hegyoldalakat borító termőterület - amely riolitban, szeolitban, trachitban és löszben igazán gazdag – megalapozta a szőlőtermesztés hagyományát. A déli lejtők és az egyedi mikroklíma kedvező hatásainak hála a tokaji borvidék, így Tállya híre is eljutott a nagyvilágba.

Az évszázadok alatt kinemesített hagyományos hegyaljai szőlőfajták tökéletesítése és sikere mind-mind hozzájárult ahhoz, hogy a település elnyerhesse 2002-ben az UNESCO által neki adományozott világörökségi címet.

A település a szőlő- és bortermelési hagyományaival vált olyan híressé Forrás: Marton Adrienn

Ahogy megérkeztem, a helyszín egyszerűen csodálatos látványt nyújtott a szőlőtőkék sokaságával, a dombokkal átszőtt tájakkal, amelyek az őszi színek kavalkádjában pompáztak. A városból kiszakadva teljesen átszellemültem. Bár zsűriként vettem részt az eseményen, mégis munka helyett, inkább egy valódi feltöltődésnek éltem meg az egészet.

Hatalmas vendégszeretet fogadott mind a résztvevők, mind a zsűritagok részéről. Utóbbiak egytől-egyig szakmájukban elismert személyiségek voltak, akikkel hamar megtaláltam a közös hangot. Sági Szilárd, Kárász Róbert, Papp Gergő (alias Pimasz Úr), illetve Katus Attila voltak a társaim a zsűriben, akikkel 10 furmint közül kellett kiválasztanunk a legfinomabbat, legzamatosabbat.

Marton Adrienn a szakmájukban elismert személyiségekkel zsűrizett együtt Forrás: Marton Adrienn

Én alapvetően mindig érzésre választok bort, így laikusként most is az ízlésemre hagyatkoztam. Talán azt mondanám, hogy a szakmámból adódóan jó érzékkel tudom összepárosítani az ízeket az ételekben is, így a hozzájuk passzoló borokat is javarészt eltalálom.

A furmintok közel állnak a szívemhez. A körtés, virágos ízjegyekkel rendelkező borokat kedvelem a legjobban, így igazán otthonosan mozogtam ebben a közegben. Mindegyik bor nagyon ízlett, így nehéz volt kiválasztani közülük a legjobbat. Hatalmas élmény volt ez a rendezvény, és örülök, hogy ezáltal még több magyar bort ismerhettem meg. Eddig is azt vallottam, hogy a hazai bornak nincsen párja, de azt kell, hogy mondjam, hogy a hétvége után ez az állításom újra beigazolódott.

Reggelik a világ különböző pontjainhttp://www.life.hu/sztarszerzok/privat-sef/20181017-reggelik-a-vilag-kulonbozo-pontjan.htmlSokan úgy tartják, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése. Én is ezeket az elveket vallom, éppen ezért igyekszem egészséges és változatos finomságokat készíteni a családomnak. Szeretek kísérletezni, új recepteket kipróbálni, így körbenéztem a világ más tájain, hogyan is kezdik a napot az emberek. Van, ahol teljesen hétköznapi, míg másutt egészen szokatlan és érdekes ételek kerülnek az asztalra. Na lássuk, hogyan reggeliznek a különböző országokban! Privát séfOrigoKulináris kalandozások a mesés Ciprusonhttp://www.life.hu/sztarszerzok/privat-sef/20180813-kulinaris-kalandozasok-a-meses-cipruson-marton-adrienn.htmlAz idei nyár igazán különlegesre sikerült. Mindig is Mallorca szerelmese voltam, ezért mindenképp szerettem volna kettesben oda elutazni Edvinnel. Nálunk már bevált szokás, hogy a nagy családi nyaralás mellett szakítunk időt arra is, hogy csak mi ketten romantikázzunk valamerre. Idén Cipruson, Ayia Nappa-n voltunk a gyerekekkel, ami annyira magával ragadott minket, hogy Mallorca helyett inkább ide tértünk vissza kettesben. Privát séfOrigoTop 10 konyhai kellék, ami nélkül nem élet az élethttp://www.life.hu/sztarszerzok/privat-sef/20180813-marton-adrienn-kedvenc-konyhai-kellekei.htmlMinden hobbiszakácsnak megvan a saját konyhai felszerelése, ami könnyebbé teszi azéletét és a főzést. Vannak, akik esküsznek egy halom hasznos kütyüre, és vannak,akik azt vallják, hogy az alapfelszerelésen kívül minden más csak feleslegespénzkidobás. Viszont mi az alapfelszerelés, és mi az, amire egy kezdő konyhatündérnek vagyvalakinek, aki először költözik saját lakásba mindenképpen szüksége van? Privát séfOrigoLuxushajóra szállt Marton Adri http://www.life.hu/sztarszerzok/privat-sef/20180628-luxushajora-szallt-marton-adri-es-ferje-edvin-marton-hegedumuvesz.htmlA férjemmel nemrég repülőre szálltunk, és meg sem álltunk az Egyesült Királyságig. Southhamptonban egy óceánjáró hajó várt ránk, hogy a La Manche csatornán utazva áldozzunk a „hajós gasztronómia” oltárán. A hajó különlegessége, hogy idén töltötte be 10. életévét, és ennek apropóján megajándékozták egy igazán fantasztikus új, modern külsővel és belsővel. Aki utazott már hajóval, tudja, hogy általában ezeknek a csodáknak egy különleges nevet is adnak. A mi „úszó városunk” az Independence of the Seas névre hallgatott. Privát séfOrigoRecept Marton Adrienntől: Pisztáciabundás sertéstarja, káposzta steakkel tálalvahttp://www.life.hu/sztarszerzok/privat-sef/20180522-marton-adrienn-serteshus-receptje.htmlAki sokat sürög-forog a konyhában, vagy nagy hangsúlyt fektet a főzésre a mindennapokban, az egy idő után tudatosan is elkezdi vizsgálni az alapanyagokat. Privát séfOrigoKávéklasszikusok a költészet világnapjánhttp://www.life.hu/sztarszerzok/privat-sef/20180312-kavekisokos-melyik-kave-micsoda-a-kolteszet-vilagnapja-alkalmabol.htmlIllatok, melegség, színek, változatosság - ezek a fő jellemzői a klasszikus bécsi kávérecepteknek, amelyek szó szerint már több száz éve léteznek. Sok recept híres osztrák íróról, zeneszerzőről vagy épp egy arisztokratáról kapta a nevét. Napjainkban egyre több kávéház, étterem és specialty kávézó kínál egyre többféle kávékülönlegességet. Népszerű lett a baristák képzése, a különböző pörkölésű kávék fogyasztása, a minőségi alapanyagok megválogatása és a szervirozás. Így valami olyasmi történt a gasztronómiban a kávéval, mint anno a borral. Privát séfOrigo