Amelia Earhart repülőgép repülés bátorság átrepülni a Földet
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Vannak nők, akiket sokra tartok. Amelia Earhart is ilyen. Egy belevaló asszony, aki fogta magát, és olyat alakított egy férfiak uralta területen, ami előtt mindenki megemelte a díszes kalapját. Néha eltöprengek: hogy lehet valaki ilyen bátor? Én a garázsba sem merek kimenni este, nemhogy egyedül átrepüljem az Atlanti-óceánt! Ő viszont simán megtette. Derék nő, én mondom.
Cikkünk szerzője Takács Nóra, a Hogyan legyek jó nő? sorozat háziasszonya
Csatlakozz Nórához az iWiW-en és a Facebookon!
Ha tanácsra van szükséged, írj Nórának a hogyanlegyekjono@gmail.com címre!


Wikipedia
Wikipedia

Tipp! Sokkoló képeken a tinisztár! Kattints a galériáért!


No, de azért várni kellett egy kicsit, az álmok nem teljesülnek pikkpakk, ez örök szabály sajnos. Az iskolai évek után Millie munkába állt, jobban mondva munkákba. Dolgozott mindenfélét: volt fotós, kamionsofőr és gyorsíró is. Addig-addig serénykedett, míg összekuporgatott 1000 dollárt, hogy végre megtanuljon repülni. Semmi sem tartóztatta fel, még az az aprócska akadály sem, hogy órákba telt eljutnia a reptérre - a busz végállomásától még 6 kilométert gyalogolt! A tanára furcsamód egy nő volt, bizonyos Anita Snook, egy úttörő női pilóta, akitől megtanulta a repülés alapjait. Közben szépen formálódott a mi kis makacs hősünk személyisége is: levágatta a haját, bőrkabátot viselt, amiben 3 éjszakát aludt, hogy jó kopottas legyen. Nehogy már a többi pilóta azt gondolja, hogy nem repült még benne eleget. Rafinált. Fél év tanulóidő után vett egy klassz sárga repülőgépet, amivel beállította az első rekordját: 4300 méter magasságban repült. Még belegondolni is szörnyű, legalábbis nekem, innen a földről, tériszonnyal. Ezért a szép bravúrért ki is tüntették: 1923 októberében megszerezte a pilótajogosítványát. Ezzel ő lett a 16. nő, akinek volt ilyen.

Wikipedia
Wikipedia


Telt-múlt az idő, röpködés jobbra-balra, fel-le, és kis földi munka is belefért. Aztán egy szép napon felhívta őt a légierő századosa azzal, hogy ugyan repülje már át az Atlanti-óceánt. Nyilván igent mondott, bár mint később kiderült, ez csak amolyan potyaút volt. Nemcsak ő utazott a gépen, hanem még két férfi pilóta is. Sőt, igazából ők vezették a Barátság nevű repülőt, ő csak úgy ott volt és csendben figyelt. Ahhoz képest, hogy teljes ködben szelték át az óceánt egész pontosan érkeztek a túlpartra, csupán egy országgal szaladtak túl, de az még belefért. Sikerült tehát a nagy bravúr. Mint várható volt, a sajtó egyből ráharapott a témára: egy repülő és egy szép nő. Mielőtt csalódnánk benne, ne tegyük. Őt roppantul zavarta, hogy lépten-nyomon vele foglalkoznak, miközben nem az ő dicsősége volt az egész. Kicsit vissza is vonult a következő években és földhözragadtabb, ám annál jövedelmezőbb dolgokba fogott: könyvet írt, férjhez ment egy gazdag fickóhoz és mindenféle repülős futamokat szervezett. Aztán úgy döntött, eleget gyalogolt, szállni akar. Akkoriban megszaporodtak a női pilóták és sokan tervezgették, hogy elsőként egyedül átrepülik az óceánt. Gyorsan kellett tehát döntenie, és meg is tette. Belebújt a dzsekibe, bedobott egy termosz levest és paradicsomlevet a repülőbe és indult is. Nekivágott, hogy egyedül átrepüljön Amerikából Angliába.
Csak hozzávetőlegesen: ma a világ repülőgépei közül a Concorde a leggyorsabb. Kétszer gyorsabb, mint a hangsebesség: 2173 kilométert tesz meg egy óra alatt. Magyarul a London-New York utat 3 óra 20 perc alatt letudja. Bár nem vagyok repülőgépszakértő, de valami azt súgja, Millie gépe ehhez képest egy lajhár volt. No, de térjünk vissza. 1932. május 20-án reggel, 34 évesen elindult kis piros gépével, hogy átrepüljön egy roppant mély óceánt, szörnyű magasan. Hideg is volt, fújt is a szél, mindennel baj volt, amivel lehetett, de ő megcsinálta. Közel 15 óra után (soha senki nem tette meg ilyen gyorsan ezt a távot) leszállt egy írországi mezőn, ahol egy jópofa bácsikába botlott. Az öreg fejvakarva csak annyit kérdezett, hogy messziről jött? Ő meg mondta, hogy ja, Amerikából. A farmon egyébként ma is működő Amelia Earhart múzeum áll. Ez az út írta be őt a történelembe, emiatt a példamutató bátorsága miatt olvasunk most róla.

AFP
AFP

Tipp! Sztárok, akiket legyőzött a gyilkos kór.Kattints a galériáért!




Sokan feltételezik, hogy Amelia életben maradt, kiúszott egy bizonyos Gardner nevű szigetre, ahol végül leélte az életét. Megint mások állítják, hogy kém volt és a japánok ellen kémkedett. Többen tudni vélték, hogy Amelia túlélte a kalandot és New Jerseyben telepedett le álnéven. Mai napig sorra érkeznek az újabb és újabb felfedezések, teóriák. Legutóbb például Pápua-Új-Guinea nyugati részén, Buka-sziget közelében bukkantak Millie gépére. A helyi lakosság nagyon biztos a dolgában, lelkesen magyarázzák, hogy ott van az a gép a korallok alatt, csak fel kell hozni. Egy másik szemtanú állítja, látott lezuhanni egy kétmotoros repülőgépet teljesen máshol. Két amerikai pilóta is szerepel a történetében, akik közül az egyik nő, és japán fogságba kerül. A legjobb teória viszont most jön: Nikumaroro lakatlan szigeten talán Amelia ujjpercét találták meg, de lehet, hogy csak egy teknős csontját. Még nem tudni, elemzik a szakértők.

Akárhogyan is halt meg, Amelia Earhartra szívesen emlékezem. Nem azért, mert a repülés közel áll hozzám, hanem azért, mert ennyi bátorságot, elszántságot és merészséget ritkán látni egyetlen nőben. Jó arra gondolni, milyen izgalmas életet élt, milyen kalandokban volt része, leszámítva persze a lezuhanásos részt. Amelia Earhart a repülés nagyasszonya volt, aki így fogalmaz: "A repülés nem feltétlenül sétagalopp, de megéri." Az biztos.

2009-ben Amelia életéről film is készült - Hilary Swank és Richard Gere főszereplésével:



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.