A hazai tervezők mellett világhírű divatszakértőkkel és hírességekkel erősít a budapesti divathét

2018.10.19. 14:00

Hamarosan kezdetét veszi a régió legfontosabb divateseménye, az október 25-től 27-ig tartó Budapest Central European Fashion Weeknek a főváros egyik legimpozánsabb helyszíne, a Várkert Bazár ad otthont. A rendezvény jelentőségéről és a hazai divat helyzetéről Forintos-Szűcs Anitával, a Magyar Divat és Design Ügynökség Divatipari igazgatójával beszélgettünk. 

  • A Budapest Central European Fashion Week a régió legnagyobb divateseménye. A hazai tervezők bemutatói mellett milyen extrákkal készültök az eseményre?

Számos újdonsággal, a hazai és nemzetközi szakma legnagyobb neveivel készülünk az októberi divathétre. A 2019-es tavaszi-nyári kollekciókat bemutató esemény programjaira a magyar tervezők mellett meghívást kaptak a régió dizájnerei, illetve divatszakértők, hírességek és influencerek. A három nap során olyan, a divatszakmában mérvadó személyek látogatnak el hozzánk, mint az olasz Vogue újságírója Alberto Calabrese, vagy a híres modell Sita Abellan. A divathét programját tovább színesítik a témához szorosan kapcsolódó események, mint például a divat és a technológia kapcsolatát és jövőjét körüljáró kerekasztal-beszélgetés, valamint a Young Talents-bemutatók. Az áprilisi rendezvényre több mint 5000 látogató jött el, bízunk benne, hogy az őszi Budapest Central European Fashion Weekre és annak side eventjeire még többen lesznek majd kíváncsiak.

Sita Abellan (balra) és Bryanboy (jobbra) is ellátogat Budapestre a divathétenForrás: Instagram/bryanboycom, Instagram/sitabellan
  • Ezek szerint külföldről is vártok divatszakértő vendégeket, akik hírét vihetik ennek a hazai rendezvénynek.

Igen, a Vogue Italia munkatársa mellett Budapestre érkezik a fiatal tehetségekre fókuszáló Sara Maino, a Vogue Talents vezető szakembere. Az erős szakmai jelenlét mellett híres Insta-sztárok is érkeznek az eseményre, találkozhatunk például az influencer-blogger szférában úttörőnek számító Bryanboyjal és a legnagyobb luxusmárkák által is keresett Sita Abellannal. Ők A-listás hírességekkel dolgoznak együtt és a legelőkelőbb divatbemutatókon, vörös szőnyeges eseményeken fordulnak meg. Bryanboyra például csak az Instagramon több mint 660 ezren kíváncsiak, a 25 éves Abellan dolgozott már együtt Rihannával és a Jeffrey Campbellel is.

  • Mi ennek az őszi divathétnek a legfőbb célkitűzése?

Amellett, hogy szeretnénk megidézni a nagy divatfővárosok hangulatát és exkluzivitását, fő célkitűzésünk, hogy a főváros még aktívabban bekapcsolódjon a divatipar nemzetközi vérkeringésébe, erősítve ezáltal a nemzetközi kapcsolatokat. Ennek egyik első lépéseként a Magyar Divat és Design Ügynökség három évre szóló stratégiai megállapodást kötött a Camera Nazionale della Moda Italiana-val, az olasz divatkamarával, melynek részleteit a fashion weeken egy sajtótájékoztató keretében fogjuk ismertetni. Erre korábban még Magyarországon nem volt példa, és a régió országai közül is nagyon kevesen tudhatnak magukénak egy ilyen lehetőséget. Nagyon büszkék vagyunk erre, hiszen ez egy hatalmas előrelépés a tervezőknek és nekünk is. A 60 éves szakmai múlttal rendelkező szervezet iparági ismerete, tapasztalata sokat jelent a divatipar minden szereplője számára.

"Fő célkitűzésünk, hogy a főváros még aktívabban bekapcsolódjon a divatipar nemzetközi vérkeringésébe, erősítve ezáltal a nemzetközi kapcsolatokat"Forrás: Magyar Divat és Design Ügynökség
  • Mit gondolsz a hazai divat, illetve divatipar jelenlegi helyzetéről?

A kortárs magyar márkák kreatívak, minőségben és stílusban kollekciójuk sok esetben megállja a helyét a nemzetközi piacokon. Azonban vannak még fejlesztendő területek. Hosszú távú célunk, hogy feltérképezzük a márkák egyedi problémáit, és stratégiai partnerséget hozzunk létre más intézményekkel és cégekkel, mellyel átfogó megoldást tudunk nyújtani a felmerülő problémákra.
A jövőben kiemelt figyelmet fordítunk az oktatásra, illetve az iparági szakmunkák presztízsének javítására. Értem ez alatt például a varrónőket, akikből jóval többre lenne szüksége a szakmának. Ez egy rendkívül hosszú folyamat, azonban úgy gondoljuk, hogy hatalmas potenciál van a magyar tervezőkben, megfelelő támogatással és sok munkával nemzetközi márkákká fejlődhetnek.

  • Lehetnek a magyar tervezők még ismertebbek és elismertebbek külföldön?

Nemzetközi rendezvényeken való részvételünk célja, hogy minél többen megismerjék a magyar divatban rejlő lehetőségeket és kreativitást. Ahogy már korábban is említettem, hosszú távú célunk feltérképezni, hogy egyes márkáknak mire van szükségük – legyen az egy üzleti stratégia kiépítése vagy fejlesztése, vagy éppen brandépítés, ezek elengedhetetlenek a nemzetközi színtérre való kijutáshoz. Idén szeptemberben, négy magyar márka juthatott ki egy New Yorki showroomba és egy Tradeshow-n is részt vehettek, amely hatalmas lehetőség volt számukra.

"A kortárs magyar márkák kreatívak, minőségben és stílusban kollekciójuk sok esetben megállja a helyét a nemzetközi piacokon"Forrás: Magyar Divat és Design Ügynökség
  • Milyen lehetőségei vannak ma hazánkban egy kezdő divattervezőnek?

Az ügynökség a munkája és a Fashion Week során is kiemelt figyelmet fordít a pályakezdő tervezőkre. Ennek keretében a Young Talents-bemutatók során zsűri által kiválasztott pályakezdő tehetségek mutathatják be kollekciójukat a nagyközönség előtt. Az érdeklődők mellett olyan szakemberek ülnek majd az első sorban, mint a már említett Sara Maino, a Vogue Talents vezetője, aki kifejezetten azért jár a legnagyobb divatbemutatókra, hogy felkutassa a legtehetségesebb kezdő tervezőket. Emellett a hamarosan induló mentoring programunk keretében a jövőben folyamatosan igyekszünk szakmai támogatást nyújtani számukra.

divatinterjúdivatiparCentral European Fashion Week