Egy szellemtelefon segít a gyászoló rokonoknak szeretteik elvesztésében

2018.09.29. 14:00

Egy régi, tárcsás fekete telefon áll Otsuchi városban, melyet már legalább 25 000 ember látogatott meg a 2011-s Japán földrengés óta. A gyász feldolgozásában segíti a hozzátartozókat.

A gyász öt szakasza

1. Tagadás, izoláció – Ez egy védekezési mechanizmus – nem akarunk tudomást venni a történtekről -, mely gyakran érzelmi bénultsággal jár együtt. Ezt az időszakot az érzelmek teljes hiánya, egyfajta lefagyás is jellemezheti. Ebben a stádiumban inkább egyedül szeretnénk lenni, nem akarunk beszélni a történtekről.


2. Harag, düh – Felszínre kerülnek az érzelmek, melyek végtelen haraggal törnek ki belőlünk. Ebbe tartozik bele a felelős keresés, a hibáztatás, a bűntudat. Ez az állapot könnyen csaphat át depresszióba, melynek akár testi tünetei is lehetnek – étvágytalanság, gyengeség, álmatlanság.


3. Alkudozás – Ezt nevezhetnénk elmélkedésnek is, melyben sorra vesszük azokat a dolgokat, amik a „mi lett volna, ha" kategóriába esnek. Bárcsak kapnánk még egy esélyt arra, hogy valamilyen módon megakadályozzuk szerettünk halálát, vagy csupán kapnánk még pár órát vele.


4. Depresszió – Az előző szakaszokkal ellentétben, itt már megkezdődik az elfogadás, de ennek ténye mély fájdalommal jár, ami kihat ránk. Egyre többet emlékezünk az elhunytra, de a gyász első három szakaszában jelentkező tünetek intenzitása csökken.


5. Elfogadás – Racionalizáljuk szerettünk elvesztését, képessé válunk újra a saját életünkre koncentrálni, felhőtlenül örülni. Már nem köti le gondolataink nagyobb részét a gyász, megszűnnek az érzelmi hullámzások és elfogadjuk a veszteséget.

A telefonfülkét a 72 éves Itaru Sasaki állította fel a kertjében, amikor unokatestvére elhunyt. A „Kaze no Denwa”-nak, azaz a szél telefonjának elnevezett készülék segített át őt mély fájdalmának elengedésében. A kert azóta is mindenki előtt nyitva áll.

A telefonfülkét Itaru Sasaki állította fel a kertjében, amikor unokatestvére elhunytFotó: ALESSIA CERANTOLA/BBC

Álmomban láttam a kertet a telefonfülkével, ahol találtam egy fotót, amin egy számomra ismeretlen ember mosolygott valakire. Olyan volt, mintha valakivel beszélgetne – mesélte Sasaki.

Sasaki 2010 novemberében kezdett dolgozni a fülkén, és nem sokkal a katasztrófa után fejezte be. A működésképtelen készülék és a mellette álló füzet révén „beszélt” unokatestvérével, ami segítette őt a gyászában. Akkor több médium is beszámolt róla, ami a spirituálisan érzényen japánokat azonnal megérintette. Sokan keresték fel a szél telefonját, hogy a katasztrófában elhunyt szeretteik számát tárcsázva elmondhassák, amire életükben már nem volt lehetőségük. Ezen kívül többen is hagytak üzenetet a mellette álló füzetben.

A szellemtelefon segít a gyászoló rokonoknak szeretteik elvesztésébenFotó: ALESSIA CERANTOLA/BBC

A telefon nincs bekötve, de az emberek úgy érzik, hogy elveszett szeretteik a vonal túlsó végén hallják őket.

Sasaki elmondta, hogy az üzenetek a katasztrófa óta eltelt években jócskán megváltoztak. Az emberek elkezdték elfogadni szeretteik halálát, így már nem reménykedő, hanem elfogadó dolgokat írnak. Olyat, mint például: "Vigyázz ránk a mennyből".

Jó pár üzenetet hagytak már a telefonfülkében lévő füzetbenFotó: ALESSIA CERANTOLA/BBC

Ám nem csak a földrengésben és a szökőárban meghalt emberek rokonai, barátai látogatják a fehér telefonfülkét. Ez a hely lehetőséget biztosít bárkinek, hogy elhunyt szerettéről békésen megemlékezzen, hogy még utoljára búcsút vegyen tőle.

Itaru SasakiJapánhaláltelefongyászelhunytgyászoló