Az óvodai agresszióra megfelelő válasz lehet a gyermek önvédelmi oktatása

Forrás: Shutterstock -
agresszió óvoda szülő önvédelem gyereknevelés gyerek
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A bölcsődékben, de leginkább az óvodákban szinte mindennapos az agresszió. No persze nem a pedagógusok részéről, a gyermekek egymással szembeni viselkedése az, ami gyakran tettlegességig fajul. Arról, hogy egy agresszívan viselkedő gyermek szüleiként mit tehetünk, korábban már írtunk, most azt nézzük meg, hogy az áldozat miként védheti meg magát.

A minap mentem a fiamért az óvodába, és láttam, ahogy a távolabbi asztalnál játszó kisfiút a mellette álló társa egy igen határozott mozdulattal, ökölbe szorított kézzel hátba ver.

Teljesen ledöbbentem, különösen az 5 éves „elkövető” arckifejezésén, amelyből egyértelműen látszott, hogy hatalmának megerősítése volt a célja.

A szülői értekezleteken rendszeres a panaszáradat 1-2 gyermekre, akik szinte válogatás nélkül ütik, rúgják a többit.

A bölcsődékben, de leginkább az óvodákban szinte mindennapos az agresszió Forrás: Shutterstock

Míg az óvónőktől a gyermekek azt hallják, hogy ilyenkor ne üssenek vissza, próbálják megbeszélni a dolgot, addig mi szülők mégis mit tehetnénk gyermekeink védelme érdekében? „Kerüld el! Szólj az óvó néninek!”, Mondd el neki, hogy ezzel fájdalmat okoz neked!” Ám ha egy kis agresszor kipécéz magának egy nála gyengébb gyermeket, sajnos a szép szó nem mindig használ.

Az óvodákban nagyon nehezen tudják kezelni az ilyen típusú gyerekeket – akiknél nem csak egyszer-kétszer fordul elő agresszív viselkedés, ami bizonyos mértékig a társas beilleszkedés velejárója. Leginkább csak büntetik őket, ami hosszú távon még nagyobb feszültséget kelt a kisgyermekben. A megoldás egy pszichológiai tanácsadás, esetleg rendszeres gyermekpszichológiai segítség lenne, de erre az óvoda nem kötelezheti a szülőket, akik az esetek többségében nem is élnek a lehetőséggel.

Rendkívül fontos, hogy már kisgyermekkorban eszközt adjunk a kezükbe, amivel meg tudják védeni magukat társaikkal szemben, hiszen egy áldozatszerep rájuk is ragadhat, amit később az iskolába is tovább vihetnek. Erre remek megoldást nyújtanak a különböző gyermekönvédelmi tanfolyamok.

Számos tévhit él a szülőkben arról, hogy milyen jellemváltozást okozhat a gyermekeknél, ha önvédelmi oktatásra járnak, és ha elsajátítják azokat a módszereket, amelyek segítségével eredményesen meg tudják védeni magukat a közösségben. Ezeket gyűjtötte egy csokorba Kovács Ildikó, a világ első, gyermekeknek szánt önvédelmi kirakósának megalkotója.

Önvédelem gyerekeknek kirakós játék Forrás: kovacsildiko.com

1. „Ha önvédelmet tanul a gyerek, maga is agresszívvá válik”

Minden kicsi életében eljön az a hosszabb-rövidebb időszak, amikor az agresszív gyermek vagy az áldozat szerepében van. Éppen ezért meg kell tanulniuk levezetni a feszültséget – ebben pedig gyakran segíteni kell nekik. Ha tudják, miként kezeljék a konfliktusokat, megszűnik vagy minimálissá redukálható az intézményi agresszió.

2. „Úgysem tudja használni, hiszen túlságosan kicsi ahhoz, hogy megértse az önvédelmet”

A gyerekek tökéletesen értik azokat a szituációkat, amelyek agresszivitást válthatnak ki bennük vagy egy másik kisgyermekben, hiszen mindennapi életükben gyakran találkoznak ezekkel. Az alapmozdulatok rendkívül egyszerűek, könnyedén alkalmazhatók, így nemcsak, hogy el tudják sajátítani, hanem eredményesen is tudják használni a közösségben.

Kovács Ildikó önvédelmi instruktor óvodásoknak oktat önvédelmet Forrás: kovacsildiko.com

3. „Jobban jár, hogy ha nem használja az önvédelmi technikákat a közösségben, mert még a végén ő fog büntetést kapni”

A kisgyermekgondozóval és az óvónővel a szülőnek folyamatosan kommunikálnia kell. Éppúgy meg kell beszélniük, ha a gyermek nehezebb időszakot él meg és feszültebb, minthogy őt bántja a társa. Ha az együttműködés kölcsönös, akkor mindkét fél tisztában van azzal, hogy az önvédelem jogos és megfelelő volt-e az adott szituációban.

A 10 darabos, háromrészes kirakósban olyan szituációk jelennek meg, amelyek az életkori sajátosságokat szemléltetik, így például a birtoklás iránti vágyból fakadó agresszivitást vagy éppen a haragból eredő erőszakos cselekvéseket. A puzzle játékos használatát bölcsődés kortól ajánlja szülőknek, gyerekeknek, pedagógusoknak egyaránt.

Ilyen volt az óvodai élet Magyarországon az 1950-es években: fotókhttp://www.life.hu/csalad/20181114-ilyen-volt-az-ovodai-elet-az-1950es-evekben-magyarorszagon-fotok.htmlAz első világháború az óvodaépületeket sem kímélte, az 1938-as adatokhoz képest a működőképes óvodák száma erősen visszaesett, de az idejáró gyermekek számának csökkenése ennél is jóval jelentősebb volt – 112 ezer helyett 1945-ben csupán 52 ezer gyerek járt óvodába. A háború után a nők tömeges munkába állása azonban erőteljes igényt jelentett az óvodai intézményekkel szemben, ami lassú, de folyamatos fejlődéshez vezetett. CsaládOrigoElső nap az oviban – beszoktatás az óvodapedagógus szemévelhttp://www.life.hu/csalad/20180903-elso-nap-az-oviban-ovodai-beszoktatas-az-ovodapedagogus-szemevel.htmlAmikor egy kisgyermek először indul óvodába, a szülők szorongva, izgulva engedik el gyermekük kezét. Hogyan tudjuk oldani félelmeinket és elűzni kezdeti bizonytalanságainkat? Mire érdemes figyelni, amikor gyermekünk közösségbe kerül? Gémesné Gajda Sarolta óvodapedagógussal az óvodai beszoktatás témáját jártuk körül. CsaládOrigoEgy pszichológiai kísérlet rávilágít a családon belüli agresszió mintakövetésérehttp://www.life.hu/csalad/20180824-pszichologiai-kiserlet-ravilagit-a-csaladon-beluli-agresszio-mintakovetesere.htmlEgy gyermek csak ritkán viselkedik másokkal durván, vagy válik indokolatlanul erőszakossá. Arról korábban már írtunk, hogy mit tehetsz egy ilyen helyzetben szülőként. Most mutatunk egy nagyon érdekes kísérletet, mely remekül rávilágít arra, hogy például a családon belüli agresszió miként képes szinte láthatatlanul átalakítani egy gyermek magatartását, habitusát. CsaládOrigoAz iskolai megfélemlítés valós probléma, mellyel szemben fel kell lépni!http://www.life.hu/csalad/20170914-az-iskolai-megfelemlites-valos-problema-cyberbullying.htmlBecsöngettek, ismét elkezdődött az iskola és vele együtt a közösségi élet. Ez sajnos nem minden gyermek számára jelent örömöt. Az iskolai megfélemlítés egy aktuálisan jelenlévő probléma, mely felett nem szabad szemet hunyni, minden esetben szakember bevonásával kell segíteni. Tarr Andrea, prevenciós szakember és szociálpedagógus segítségével jártuk körbe a témát. CsaládAFPNe sétálj éjszaka egyedül az utcán; hívd a Hazakísérő Telefont! – Interjúhttp://www.life.hu/csalad/20180224-ne-setalj-ejszaka-egyedul-az-utcan-hivd-a-hazakisero-telefont-interju-molnar-csiki-maren.htmlTe is jártál már úgy, hogy éjjel, a kihalt utcán egyedül kellett sétálnod? Buliból, az esti műszakból hazafelé, esetleg egy kies parkolóban, parkban az autódig. Ilyenkor mindenki nagyobb biztonságban érzi magát, ha van vele valaki, még akkor is, ha az a személy csupán a telefon másik végén kíséri. Hogy mi is ennek a gyakorlati haszna, és mit jelent a Hazakísérő Telefon szolgáltatás, arról Molnár-Csiki Marent kérdeztük. CsaládOrigoA dolgozó anyák és kisgyermekeik helyzete régen - Bölcsőde-történethttp://www.life.hu/csalad/20170816-a-dolgozo-anyak-es-kisgyermekeik-helyzete-regen-bolcsode-tortenet.htmlA 19. század közepére már égető szükség volt egy olyan intézmény megalapítása, melyben a még nem óvodáskorú (0-4 éves) gyermekek nappali elhelyezését biztosították. A ma ismert 3 éves „gyerekkel otthon maradok", ekkor még abszolút ismeretlen volt. A nők többsége gyakran a szülést követő harmadik héten már újra munkába állt, bébicsőszre pedig csak a tehetős rétegnek volt pénze. Ez a helyzet pedig sajnos számtalan gyermekbalesetet és halált eredményezett. Család--

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.