Természetes segítség álmatlanság ellen

2013.09.22. 12:23

Emberek milliói szednek különféle receptre kapható altatókat annak érdekében, hogy esténként álom jöjjön a szemükre. Egy nemrégiben közzétett tanulmány szerint azonban ezek sok esetben nem elég hatékonyak, és nem is elég biztonságosak. Utánajártunk, milyen természetes módszerekkel segíthetjük az elalvást.

Olyan a személyiséged, amilyen pózban alszol


Michael A. Grandner, a Pennsylvania Egyetem Alvási és Cirkadián Neurobiológiai Központjának munkatársa azoknak, akik álmatlansággal küzdenek, azt javasolja, mindenképpen forduljanak szakemberhez, de ne akarjanak feltétlenül orvosságot szedni, mert számos egyéb módszer is létezik az alvás elősegítésére. Az egyik leginkább megalapozott módszer álmatlanság ellen a kognitív viselkedésterápia, mely során a páciens rendszeresen találkozik terapeutájával, emellett alvásnaplót is vezet, és közösen kiderítik, milyen alvási szokásokon kéne változtatni ahhoz, hogy a probléma megszűnjön. Emellett persze számtalan természetes módszerrel segítheted az elalvást - íme néhány praktika. 

Thinkstock

Pihentesd az agyadat!

Sokaknál a legnagyobb gond az, hogy lefekvés előtt nem hagynak időt maguknak arra, hogy agyuk az egész napi munka után átálljon pihenő üzemmódba. Ilyenkor a legjobb megoldás kikelni az ágyból, és valami egészen mással foglalkozni, amíg igazán el nem fáradunk. 

Lazíts!

Egy másik sikeresen alkalmazható eljárás a progresszív izom relaxáció, melyet még a múlt század elején fejlesztettek ki, de a mai napig az egyik leghatékonyabb - és igen könnyen elsajátítható - módszer az ellazulásra. Aki azonban inkább meditálni szeret, az nyugodtan választhatja annak valamelyik formáját, sőt már az is sokat segít, ha az alvásra készülve egyszerűen csak kiűzünk minden gondolatot a fejünkből és mélyeket lélegzünk. 

Irány a kád!

Az ellazulásunkat egy jó forró fürdő is segítheti, mert ezzel - felforrósodott testünkkel a kádból kiszállva - ugyanazt a hőmérsékletcsökkenést idézzük elő, amit agyunk alváshoz készülődve vált ki. 

Hogyan bírjuk alvás nélkül?


Sportolj!

Egy felmérés szerint azok az emberek, akik fizikailag aktívak, könnyebben alszanak el, így esetleg az is megoldás lehet, ha választunk valamilyen mozgásformát magunknak, hátha így hamarabb álomba merülünk.

Thinkstock


 
Jóga és illóolaj

Aki a testedzést az elme lecsendesítésével ötvözné, annak a jóga lehet a legjobb megoldás, aki pedig az aromaterápia híve, annak érdemes kipróbálnia, hogy akár illóolaj, akár habfürdő formájában levendulaillattal ringatja magát álomba, sőt levendulával illatosíthatjuk arcmaszkunkat, párnánkat vagy ágymatracunkat is. 

Variáld át a hálót!

Néhány egyszerű változtatás a hálószobában szintén meghozhatja a várva várt eredményt, ezért érdemes végiggondolni, megfelelő-e az ágy és az ágynemű, nincs-e túl világos a szobában, elég csendes-e a környezet. Lefekvéskor érdemes a mobiltelefonunkat a másik szobában hagyni, de legalábbis lenémítani. 

Tipp:
Ha a fenti módszerek egyike sem jönne be, valamilyen természetes alvássegítő szert is kipróbálhatsz: ilyen a melatonin, a valerián vagy a zöld teában található L-theanine. Végül még három jó tanács, melyek szintén sokat segíthetnek abban, hogy pihentető éjszakád legyen: kora délutántól kezdve már ne igyál koffeintartalmú italt, a hagyományos tea helyett is valamilyen gyógyteát válassz, végül pedig - ha eddig még nem tetted meg - hagyj fel a dohányzással, mert a nikotin élénkítő hatása miatt sok esetben gátolja a nyugodt alvást.
Van olyan állat, amelyik mindig mosolyog!http://www.life.hu/gyogyulj/stresszoldas/20130828-hosszabba-teszik-az-eletet-a-stresszoldo-allatok.html Amputáció - Kudarc a betegnek és az orvosnakhttp://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20130828-amputacio-kudarc-a-betegnek-es-az-orvosnak.html Emésztőrendszeri probléma az újszülöttnél?http://www.life.hu/gyogyulj/20130912-a-lifehu-szekertoje-dr-nagy-zsolt-segit-az-emesztorendszeri-problemak.html Hogyan legyek jó nő? Mennyei arcpakoláshttp://www.life.hu/gyogyulj/stresszoldas/20130912-hogyan-legyek-jo-no-takacs-nora-stresszoldo-arcpakolast-keszit.html Öt másodpercenként meghal egy gyerek a világonhttp://www.life.hu/gyogyulj/20130913-csaknem-felere-csokkent-a-csecsemo-es-kisgyermekkori-halandosag-de-meg.html Több mint ezren olvastak eddig mesét a kórházakbanhttp://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20130913-kozel-15000-onkentes-jelentkezett-eddig-a-gyogyvarazs-mesedoktorok-programra.html Félénk vagy dadog a kicsi? A stressz miatt lehethttp://www.life.hu/gyogyulj/stresszoldas/20130911-a-stresszes-gyermek-tunetei-lelki-bekejenek-helyreallitasa.html
jógaálmatlanságfürdőelaltatásillóolajelalvás