Az ok, amiért mindennap reggelizned kell

2015.10.15. 11:23

A reggeli a legjobb barátod, az ebéd a jó szomszédod, a vacsora a legrosszabb ellenséged – mondta Confucius, tanácsát pedig azoknak is érdemes megfogadni, akik a legjobb teljesítményt szeretnék nyújtani a munkahelyükön, javítanák saját erőnlétüket, és vigyáznak a vonalaikra.

Fekete Krisztinát, a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet munkatársát, egészségfejlesztőt a reggeli meghatározó szerepéről kérdeztük.

Miért fontos a reggeli étkezés?

„A nap első étkezése ellátja a szervezetet a délelőtti feladatok elvégzéséhez szükséges energiával, így jobban koncentrálunk akár tanulás, akár munka közben, vércukorszintünk nem süllyed le egy olyan kritikus szintre, amely sokszor fejfájással, az ájulás érzetével fenyeget,  és elvonja figyelmünket az adott tevékenységről.

Forrás: Thinkstock

A reggelitől viszont javul a memóriánk, koncentrációs képességünk, étvágyunkat pedig sokkal jobban szabályozzuk, ami segít megelőzni az elhízást. Azok, akik kihagyják a reggelit, hajlamosak átnassolni a délelőttöt, vagy farkaséhesen két ember helyett is megebédelni, ezért a kutatások szerint túlsúlyosabbak, mint reggeliző társaik.”

Mit együnk reggelire?

"Nagyon fontos, hogy a reggelizés a napi rutin részévé váljon. Ha kell, akár előző este is előkészíthetjük az alapanyagokat, hogy a reggeli rohanásban maradjon idő akár egy tojásrántotta elkészítésére is. Az ideális reggeli lehetőleg tartalmazzon teljes kiőrlésű gabonafélét, teljes értékű fehérjeforrást – tejet, tejterméket, vagy húsfélét -, friss zöldséget vagy gyümölcsöt, és persze folyadékot.

Forrás: Thinkstock

A sok összetett szénhidrátot, azaz teljes kiőrlésű gabonát tartalmazó reggeli hosszabb távon biztosítja a megfelelő vércukorszintet, így sokkal hatékonyabb, mint az ugyanolyan energiatartalmú, de egyszerűbb szénhidrátokban gazdag étkezés.”

A reggelizés – a szülő felelősége

"A gyermekek egyharmada reggeli nélkül indul el az iskolába, ahol komoly koncentrációt várnak el tőle már az első órákon is. Előfordul, hogy a gyerekek akár 10-12 órás nem evést követően üres gyomorral ülnek az iskolapadba, ami a figyelem és a koncentrációs képesség zavarához, fizikai teljesítményromláshoz, és akár balesetekhez is vezethet. Ezért is fontos, hogy a szülők rászoktassák gyermekeiket a korai lefekvésre, így reggel könnyebben fel tudják őket kelteni, és marad idő nyugodtan elfogyasztani a tápláló reggelit.

Forrás: Thinkstock

Az első étkezést nem helyettesíthetjük némi pénzzel, amiből a gyermek majd az első szünetben vesz magának valamit a büfében, hiszen nem ellenőrizhetjük, hogy valóban egészséges, tápláló ételre költötte-e azt az összeget. Ha a családban nem válik szokássá a reggeli fogyasztása, a gyermek az iskolában sem fog rászokni, ami azt eredményezheti, hogy  az iskolában figyelmetlen, ingerült lesz, és nem jegyzi meg olyan hatékonyan az órákon tanultakat.”

A cikk megjelenését a Széchenyi 2020 program támogatta.

reggelierőnlétmunkahelyegészségétkezésteljesítmény