A Pszichológus Pasi: a burnout szindróma

2016.08.15. 20:40

Túlhajszoltság, megbecsülést nélkülöző környezet és stressz – bizonyos munkakörökben általánosnak mondható a szaknyelven burnout szindróma, vagyis a kiégés, amely minden második vagy harmadik embert is érinthet. De mik a tünetek, mi váltja ki, és van-e rá megoldás? A Pszichológus Pasi megmondja.

Akár egy háborús övezet

Biológiailag a stressz a túlélést szolgálja: őseink nem is éltek volna túl másképp bizonyos helyzeteket nélküle. Ám a mai kor emberénél egészen másképp jelenik meg a stressz, ami rövid távon még nem jelenthetnek problémát, ugyanakkor heti 40 vagy több órában már olyan megterhelést jelenthetnek a szervezetnek, amely már-már a háborús övezethez hasonlítható.

A stressz rövid távon még nem jelenthet problémát, ugyanakkor heti 40 vagy több órában már olyan megterhelést jelent a szervezetnekForrás: Shutterstock

Az emberi psziché azonban nem erre van kódolva: a folyamatos munkahelyi konfliktusok, az agresszív főnök, a sokszor teljesíthetetlen elvárások és a dühös ügyfelek mind-mind egy-egy stresszfaktort jelentenek, amelyek

összeadódva „kiégetnek," és lecsapják azt a bizonyos áramkört.  Veszélyes továbbá az is, ha a sok munka miatt teljesen megszűnik a magánélet, és már alvás helyett is a megoldandó problémák körül jár az agya, esetleg meghasonul, és olyan munkát végez, amellyel morálisan nem ért egyet. Ezek mind hozzájárulhatnak a testi és lelki kimerüléshez.

Altató, kávé és alkohol

A burnout nem egyik pillanatról a másikra alakul ki. Az egészséges ember idővel lenyugszik, ha felbosszantják, ha elfárad, másnapra kipiheni magát, ám ha tartósan veszít a motiváltságából, egyre jellemzőbbé válik az ingerlékenység, a pesszimizmus, a cinizmus és a hiábavalóság érzése.

Tünet lehet továbbá, ha a munkakedv mellett az életereje és -kedve is megcsappan az illetőnek, romlik a koncentrációs képessége, egyre többet betegeskedik, a nassolásba, az evésbe menekül, altatót kell szednie ahhoz, hogy pihenni tudjon, egyre több kávét és/vagy alkoholt fogyaszt, és egyre többször fordul meg a fejében a gondolat, miszerint nem is lenne rossz, ha vége lenne az egésznek. Mindezek már komoly gondot jeleznek, és azonnali segítségért kiáltanak.

Ha valaki tartósan veszít a motiváltságából, egyre jellemzőbbé válik az ingerlékenység, a pesszimizmus, a cinizmus és a hiábavalóság érzéseForrás: Shutterstock

A kiégés szinte észrevétlenül tud kialakulni, akár hetek, hónapok vagy évek alatt. A felismerés, majd az ezt követő tudatosítás és életvezetési irányváltás pedig kulcsfontosságú lehet.

Nézd meg, hogy miként tudod átalakítani, átformálni!

Előző
  • 1
  • 2
Következő
A Pszichológus Pasipszichológiakiégésmentális egészségkomfortzónaburnoutmunkahelystressz