Elfoglalt nőként, családanyaként gyakran kikívánkozik belőlünk, hogy bárcsak képesek lennénk kibírni alvás nélkül. Az alvás nélkülözhetetlen az emberi szervezet számára, viszont nem kell hozzá jóginak lenni, hogy a kimerültséget más módon is megelőzhessük. A mély ellazulás valóban pihentetőbb, mint az alvás? A Life.hu utánajárt a témának.

Elegendő alvás nélkül életünk elviselhetetlenné válik. Hosszú távon a közérzetünk és az egészségünk is súlyos károkat szenvedhet. Ugyanakkor hiába alszunk 8 órát, ha az alvás minősége nem megfelelő: a gyakori felébredések és a regenerálódáshoz feltétlen szükséges, másfél-két óránként bekövetkező REM-fázis elmaradásával ugyanolyan kivert kutyaként kelünk ki az ágyból, mint ha két órát aludtunk volna. Az álmatlanság és a rossz minőségű alvás miatt érzett aggodalom ördögi körbe juttat minket: azon stresszelünk, hogy mi lesz, ha nem tudunk aludni, és gyakran éppen ettől a feszültségtől nem jön álom a szemünkre. Sokszor hibásan állunk hozzá a problémához, és az álmatlanságtól való félelem és a napközbeni feszültség nagyobb károkat okozhatnak, mint maga a nem alvás. Az éjszakánkénti megújulás és pihenésre való képesség tehát elsősorban lelki tényezőkön múlik.

Forrás: Thinkstock

Még ha valószínűleg sohasem jutunk el a barlangban éveken át ébren meditáló jógik szintjére, akkor is van rá esély, hogy bizonyos technikák segítségével beérjük kevesebb alvással is. Ehhez természetesen megfelelő egészségügyi és pszichológiai kondíció kell, mert betegen és depressziósan nem érdemes kísérletezgetni. Benke Rita természetgyógyász, a Life.hu szakértője szerint lényünk öngyógyító mechanizmusa az alvás paraszimpatikotóniás állapotában zajlik le, vagyis olyan helyzetben, amikor nem a tudatos, hanem a tudatalatti lényünk a "főnök". Ez a helyreállító munka vagy az alvás közben megy végbe, vagy módosult tudatállapotban - meditáció, jóga, alfaállapot, relaxáció során. A belénk programozott öngyógyító képesség ekkor gyógyítja meg a napközben elromlott dolgokat, mert ekkor van rá idő és mód, hiszen nem vonja el a figyelmet a sok nappali tevékenység. A szakértő szerint bizonyos helyzetekben akár több napon keresztül is elég lehet valakinek kevesebb alvás, de hosszabb távon feltétlenül szükséges a pihentető 7-10 órás álom.


Mélyrelaxációs technikák

A relaxáció titka abban áll, hogy a közben eluralkodó tudatállapot az alvás REM-fázisára hasonlít. A megfelelő ellazulást, a külvilág kizárását nem könnyű elérni, de megéri elsajátítani különböző technikákat. Itt van például rögtön a jóga, aminek gyakorlása remekül oldja a feszültséget, és javítja az alvás minőségét. A jóga nidrával - jógikus mélyrelaxációs gyakorlati módszerrel - viszont "alvás nélküli alvást", tudatos alvást is elérhetünk. Ebben a köztes állapotban az első négy érzékszerv - a szaglás, az ízlelés, a látás, a tapintás - már visszavonult, de az utolsó, a hallás még nincs leválasztva. Ezt a tudatállapotot felfoghatjuk az alvás és az ébrenlét közti küszöbnek vagy tudatos alvásnak. 30 perc jóga nidrában töltött idő 4 óra alvással ér fel, és nem kell hozzá más, mint egy vékony szivacs vagy matrac, illetve kezdetekben egy instruktor.

Forrás: Thinkstock

A Life.hu az agykontroll szemszögéből is megpróbálta megközelíteni a kérdést. Domján László orvos és agykontrolloktató szerint a napközbeni egy, kettő, három relaxáció valóban csökkenti a szervezet alvásigényét. Erre jó példa annak a dunántúli fiatalembernek az esete, akinek az éjjel-nappal nyitva tartó üzletében az összes munkatársa lebetegedett, és emiatt 72 óráig egyedül tartotta a boltban a frontot. Ha nagyon elálmosodott, bement a raktárba, és öt perc alatt az úgynevezett ébrenlétkontroll agykontrolltechnikával frissítette fel magát. (A 72 órás munka után azonban a szokásosnál hosszabb ideig aludt, hogy feltöltse az "akkumulátorát.")


A szervezetünket különféle módszerekkel "trenírozhatjuk" arra, hogy kevesebb alvással is beérje. Ezekkel a technikákkal nemcsak az alvásproblémáinkon, hanem általános életminőségünkön, stressztűrő képességünkön is segíthetünk. Viszont ne felejtsünk el odafigyelni a testünk jelzéseire: ha álmosak vagyunk, és lehetőségünk van rá, egész egyszerűen aludjunk annyit, amennyi jólesik.

Így lassíthatod le a menopauza folyamatáthttp://www.life.hu/gyogyulj/20130422-benke-rita-szakerto-valaszol-a-menopauza-es-andropauza-kerdesekre.html Köhögéssel megelőzhető a szívinfarktus?http://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20130412-kozossegi-oldalakon-terjed-a-legenda-hogy-kohogessel-megelozheto-a-szivinfarktus.html A melltartó miatt kezd lógni a nők melle?http://www.life.hu/gyogyulj/20130418-a-melltarto-miatt-kezd-logni-a-nok-melle.html Speciális ruhában tanult meg járni Brandonhttp://www.life.hu/gyogyulj/20130417-specialis-ruhaban-tanult-meg-jarni-a-szuletese-utan-strokeot-kapott.html Vas megyében kevesebbet aggódnak az emberekhttp://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20130411-a-lifehu-nagy-stresszteszt-eredmenyei.html Valóra vált egy halálos beteg nő utolsó kívánságahttp://www.life.hu/gyogyulj/20130419-kayleigh-duff-halalos-beteg-no-utolso-kivansaga-teljesult-elvette-egy.html Betegsége miatt rajong a porszívókért egy kisfiúhttp://www.life.hu/gyogyulj/20130419-ritka-genetikai-rendellenessege-miatt-maniakusan-ragaszkodik-a-porszivokhoz-egy.html Majmok nevelték fel a 4 éves Marináthttp://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20130410-majmok-neveltek-fel-a-kolumbiai-dzsungelben-marina-chapmant.html