A PMS, vagy ahogy a legtöbben gondolunk rá, a Pokolba a Menstruációval Szindróma többezer nő életét keseríti meg havonta. Bár sokaknak csak a fogamzásgátló tabletta ad enyhülést, a természet segítségével is találhatsz megoldást!

Gyakoribb öngyilkosságok

A menstruációt megelőző egy hét feszült, ingerlékeny, sokszor depressziós időszakát a legtöbb nőnek nem kell bemutatni: testközelből tapasztalják hónapról hónapra. A puffadás, álmatlanság, vizesedés, a feszülő mellek vagy a fáradtság csak néhány abból a 150 tünetből, melyet nyilvántartanak a PMS-el kapcsolatban. Ezek ráadásul nem csak egyénenként, de sokszor ciklusonként is változnak: vannak olyan hónapok, amikor akár a munkavégzés vagy a sportolás is csak nagy erőfeszítések árán megvalósítható, miközben a statisztikák szerint a nők boldog egyharmadának fel sem tűnik, hogy közeledik a menzesze. A legsúlyosabb tünetekkel küzdők viszont óramű pontossággal tudják, mikor következik az enyhülés - ám addig a depresszióra hajlamos egyének akár az öngyilkosság gondolatával is foglalkozhatnak. Pszichológusok megfigyelései szerint ugyanis a nők által elkövetett öngyilkosságok jelentős része épp a menstruációjuk előtti feszült időszakban történt. A hathatós megoldások keresése tehát mindenképpen indokolt, már csak a közérzetünk javítása érdekében is. A mesterséges hormonoknál azonban léteznek szelídebb megoldások is, ezeket vettük sorra.

Thinkstock

Esszenciális zsírsavak

Több, mint száz nő bevonásával készült az a vizsgálat, melyben az esszenciális zsírsavak és a PMS tüneteinek enyhülése közti kapcsolatot keresték. Szerencsére meg is találták: a kutatók szerint 1-2 gramm esszenciális zsírsavat tartalmazó kapszula szedése jelentősen csökkenti a tüneteket, igaz, valóban átütő eredményekről csak 3-6 hónappal később számoltak be az érintettek. Mellékhatásokról viszont egyáltalán nem, ami máris komoly érv a fogamzásgátló tablettás megoldás ellen - és akkor még nem beszéltünk az esszenciális zsírsavak egyéb pozitív hatásairól, melyekről itt olvashatsz.

A Life.hu tippje
A kapszulás megoldás mellett az étkezések során is bevihetsz megfelelő mennyiségű jó zsírsavat, ha növényi olajokat, tengeri halat, lenmagot, diót vagy mogyorót is beiktatsz az étrendedbe.

Tejtermékek, kalcium és D-vitamin

A sokat emlegetett sport, vagy a nyugtatók helyett egyszerűen néhány pohár tej is segíthet a PMS kellemetlenségein: egy háromezer nőt vizsgáló kutatás során kiderült, hogy azok a nők, akik naponta négy pohárnyi tejet ittak - vagy az abban található kalciumot és D-vitamint más formában vitték be szervezetükbe - , 40 százalékkal kisebb eséllyel szenvedtek a tünetektől, mint a heti egy adag tejet fogyasztók.

Thinkstock

A Life.hu tippje
A kalcium és a D-vitamin mellett ne feledkezz el a magnéziumról sem, hiszen nemcsak a szív- és érrendszeri gondokat és a görcsöket oldja, de az idegrendszer erősítése révén sokat segít a feszültségek, szorongások feloldásában is.

Lenmag és tofu: hogyan segítenek a fitoösztrogének?

A fitoösztrogének furcsa nevük ellenére igazán egyszerű és nagyszerű anyagok: kémiai felépítésükben és hatásukban nagyban hasonlítanak a női nemi hormonokhoz, így némiképp pótolhatjuk velük azt a hiányt, ami a PMS- tünetek kialakulásában szerepet játszik. Japánban, ahol sok fitohormonokban gazdag tofut esznek, nemcsak a mellrák fordul elő sokkal ritkábban, de a hőhullámra sincs szavuk: számukra szinte ismeretlen a változó kor e kellemetlensége. A tofu a PMS tüneteit a hormonháztartás kiegyensúlyozásával enyhítheti, és ugyanez igaz a lenmagra is, mely nemcsak hasznos zsírsavakat tartalmaz, de négyszer annyi hormont is, mint a szójabab.

A Life.hu tippje
Ahhoz, hogy jobban érezd magad azon a bizonyos héten, napi egy-két evőkanál összetört lenmagot, vagy némi lenmagolajat keverj a salátádba, vagy a müzlidhez, szóját pedig rengeteg formában fogyaszthatsz a levestől a vacsoráig szinte mindenhez.

Thinkstock

Méhpempő

A méhek nem csak mézet készítenek, hanem garatmirigy-váladékukból méhpempőt is, mellyel a lárvákat és az anyakirálynőt táplálják. Hihetetlen erejű tápláló anyag, mely hormonjainkat is képes stimulálni, így a termékenység fokozása mellett a menstruáció előtti nehéz időszakot is elviselhetőbbé teheti. A tapasztalatok szerint sokaknál a rendszertelen ciklust is rendbe teszi - a benne található vitaminok ráadásul csökkentik a fáradékonyságot és a levertséget.

A Life.hu tippje
Érdemes megfelelő tisztaságú, nem tartósított, üveges kiszerelésű méhpempőt vásárolni, melyből már napi egy-két gramm fogyasztása is javulást hozhat. Ha fémes íze miatt idegenkednél tőle, keverd össze egy kiskanál mézzel. Ha még sosem próbáltad a méhpempőt, először csak kis mennyiséggel teszteld, nem vagy-e allergiás rá!

Dr Hamvas Ferenc szülész-nőgyógyász a premenstruációs szindróma mögött lelki okokról beszélt. Érdekes ugyanis, hogy a tünetek nem minden nőnél jelentkeznek, tehát elképzelhető, hogy összefüggés van a megoldatlan lelki problémák és a menzesz előtti tünetegyüttes között. "Mint szinte minden testi probléma mögött, így a PMS mögött is lelki problémák vélelmezhetőek, amit én egyáltalán nem szűkítenék le a nőiesség megélésére, hanem minden olyan problémát ide sorolnék, ami a lelki harmóniát megbonthatja. Ezek a stressztényezők igen változatosak, és én individuálisnak tartom a probléma feltárását, így ennek megfelelően minden nő esetében a terápia is egyéni kell, hogy legyen. Jó hatásfokkal alkalmazhatóak a barátcserje kivonatát tartalmazó készítmények. Igen jó eredmények várhatóak egy olyan pszichoterápia-formától, melyet szellemi, lelki akupunktúrának neveznek, mert egyesíti  az akupunktúra testi, és a stresszoldó pszichoterápiák lelki hatásainak pozitívumait. Ez egy olyan módszer, aminek alapjait minden nő megtanulhatja, és ezután egy bizonyos határig családtagjait, illetve saját magát is kezelheti."