Megelőzni mindent könnyebb, mint kezelni – a kellemetlen, fájdalmas tünetekkel járó felfázást is elkerülheted, ha megfelelő gyümölcsöket, gyógynövényeket használsz.

Gyógynövény-kombinációk

Az egészséges életmód elengedhetetlen része a rendszeres folyadékbevitel – ha pedig érzed, hogy kerülget a felfázás, érdemes ennek egy részét gyógyteára cserélni. A medveszőlőlevél, a cickafark és a kamilla egyaránt segíthet: csökkentik a gyulladást, antibakteriális hatásúak, és megnyugtatják a húgyhólyagot. A medveszőlőlevél még az E. coli baktérium ellen is hatásos, ami a felfázások leggyakoribb kiváltó oka. Az adagolásánál viszont oda kell figyelned, hiszen elég egy bögrényi teához egy teáskanálnyi szárított levelet leforrázni, ha ezt az adagot az ötszörösére emeled – azaz túladagolod -, már émelygést okozhat. Ha nemcsak egyféle gyógynövényből készítesz teát, akkor próbáld ki a nyírfalevél, medveszőlőlevél, csalán és gyermekláncfűtea keverékét, de feldobhatod hibiszkusszal, csipkebogyóval, aranyvesszővel és cicfarokkal is.

Forrás: Thinkstock

Tőzegáfonya

Az Amerikából származó tőzegáfonya a húgyutak egyik legjobb barátja. Évszázadok óta használják sikeresen a felfázás kezelésére és megelőzésére. Kétféle ismert módon is hat: az 1920-as években fedezték fel, hogy miért savasabb a sok tőzegáfonyát fogyasztó emberek vizelete, és miért tartalmaz kevesebb baktériumot: a gyógyhatás a természetes antibiotikumként működő hippursavnak köszönhető, mely kedvezőtlen feltételeket teremt a baktériumok szaporodásának. A gyümölcs másik összetevője megakadályozza, hogy a már említett E. coli baktérium a húgyhólyag falára tapadjon, így az nem tud nagy mértékben elszaporodni, és könnyebben kiürül a hólyagból. Fontos tudni, hogy a vörösáfonya, a tőzegáfonya és a hazánkban is megszokott áfonya nem azonos, s bár mindegyik rendelkezik kiemelkedő gyógyhatásokkal, a tőzegáfonya az, amit felfázás gyanújakor érdemes elővenned, és rendszeresen fogyasztanod.

Igyál sokat!

Már a csapból is az folyik, hogy eleget kell innunk, de ez fokozottan igaz akkor, ha hajlamos vagy a hólyaghurutra. Minél sűrűbb a vizeleted, annál rosszabb lehet a helyzet, ezért napi 2-3 liter folyadékot mindenképpen innod kell. Kerüld a koffein- és magas cukortartalmú üdítőket, inkább vizet, teát vagy gyümölcslevet fogyassz.

Forrás: Thinkstock

Gyógyító fürdők

Egy hideg, szeles nap után nagyon jólesik befeküdni egy nagy kád forró vízbe. Ez a hideg hatásait is azonnal enyhíti, így segíthet megelőzni a felfázás tüneteinek kialakulását – pláne akkor, ha gyógynövényekkel is rásegítesz a regenerálódásra. A fentebb felsorolt gyógynövények szinte mindegyikét bevetheted ülőfürdőként, csak főzz egy-két bögrényi jó erős teát belőlük, és ezt öntsd a fürdővizedhez. Legalább húsz percig ücsörögj így alhasig a vízbe merülve, hogy legyen idejük kifejteni gyógyhatásukat. Már pár perc után oldódnak a görcsök, ha pedig rendszeresen használod a házi gyógyfürdőt, akár egész télen megelőzheted a felfázást.