Emberek ezrei, milliói élnek nap mint nap úgy, hogy egy, vagy akár többféle gyógyszert is szednek, illetve folyamatos diétát tartanak a megfelelő egészségi állapotuk fenntartása érdekében. De vajon tényleg az egészségüket ápolják ezzel? Nem lehet, hogy természetes úton is lehetne gyógyulni, de ma már mindenre inkább tablettákat szedünk?

Vajon hányan bízzák rá az életüket manapság egy-két tablettára, és okoznak maguknak kellemetlen érzéseket azzal, hogy szigorú diétán élnek? És teszik mindezt annak érdekében, hogy ne emelkedjen a koleszterinszintjük, ha az már amúgy is magas, illetve ne adjanak esélyt egyéb, komoly betegségek kialakulásának...

Forrás: Thinkstock

Régóta nem titok, hogy a vérsavóban mért megnövekedett koleszterinszint, valamint annak egyik frakciója, az LDL koleszterin emelkedett értéke a szív- és érrendszeri megbetegedések rizikóját fokozza, növelve a szívinfarktus, az agyvérzés, az agyi infarktus kialakulásának az esélyét.

Ám a zsír-anyagcserével kapcsolatban a közelmúltban új felfedezések láttak napvilágot. Több orvosszakmai társaság is újragondolta az összefüggéseket a diéta, az összkoleszterinszint, a koleszterincsökkentő kezelés és a valódi kockázatok között. Az Egyesült Államokban például 2015 februárjában jelent meg egy szakértői anyag, amely egyértelműen állítja, nem probléma a túlzott fogyasztás koleszterin esetén, a bizonyítékok szerint nincs kapcsolat a szívbetegségek és a táplálkozással magunkhoz vett koleszterin között.

Így vigyázz szervezeted koleszterinszintjére:
A szervezet magas koleszterinszintje befolyásolja az erek állapotát. A koleszterin felelős az érfalakon lerakódó pakkokért, amelyek szűkítik az ereket, sőt akár érelzáródást is okozhatnak. Így védekezhetsz!

Ez igen meglepőnek tűnhet, különösen, ha belegondolunk, hányszor bogarásztuk alaposan a boltban a termékcímkéket. Ezek szerint diétával nem igazán csökkenthető a koleszterinszint?

A koleszterin és a B-vitamin közös titka

A koleszterinszint emelkedése a szervezet sejtjeiben együtt zajlik a bizonyos helyzetekben képződő, homocisztein nevű aminosav-származék szintjének emelkedésével. Ha a homocisztein (Hcy) emelkedik, emiatt nő a koleszterinszint is. A Hcy értéke rutin laborvizsgálattal megállapítható. Úgy tűnik azonban, hogy a sejtek normál működését befolyásolja két nagyon fontos vitamin szintje.

Az elmúlt években vált világossá, hogy ha a szervezet sejtjeiben központi szerepet játszó B12- és B9- (vagyis a folsav) szintek túl alacsonyak, megváltozik a sejt normál működése. Ennek eredményeként sok Hcy képződik, és emiatt a koleszterinszint is megemelkedik.

!
Számos különböző vizsgálat elvégzése után beigazolódni látszik, hogy ahogy a kor előre halad, úgy csökkennek a szervezetben jelen levő úgynevezett aktív B12- és folsavszintek, ennek eredménye pedig a Hcy-szint, majd pedig a koleszterinszint emelkedése.

A 2015-ös Diétás Irányelvek Tanácsadó Bizottság elnökei szerint erősek a bizonyítékok arra, hogy egyes élelmiszercsoportokat felesleges teljesen kiszorítani az étrendünkből, ahogyan az sem szükséges, hogy egyetlen diétás módszert alkalmazzunk az egészséges étkezésért. Jobban tesszük, ha inkább az élelmiszerek széles választékát kombináljuk rugalmasan, így egyéni ízlésünket, szükségleteinket is kiszolgáljuk.

Forrás: Thinkstock

Ám ha ilyenkor a nagy dózisú B12-vitamint és a B9-et, azaz a folsavat szájon át visszapótoljuk, vitamin- vagy táplálékkiegészítő formájában, klinikai vizsgálatok által bizonyítottan helyreállnak a sejt anyagcsere-folyamatai: a homociszteinszint lecsökken, a koleszterinszint is normalizálódik. Vagyis, a gyógyszeres koleszterincsökkentés helyett a koleszterinnel küzdő embereknél abszolút eredményes lehet a vitamin-visszapótlás - máris egy kicsit fellélegezhetnek. És a gyógyszerek káros mellékhatásaival sem kell számolniuk...

A B12-vitamin hiánya is okozhat krónikus fáradtságot:
Időseknél, bélbetegségekben szenvedőknél és vegán étrendet követőknél a fáradtság, enyhe depresszió hátterében gyakran B12-vitamin-hiány áll. Bár akadnak B12-tartalmú étrend-kiegészítők, amelyek elvileg pótolhatnák az állati eredetű élelmiszerekben található vitamint, a kapszula formájában bevitt vitamin bélrendszeren keresztüli felszívódásáról nincsenek megbízható tudományos bizonyítékok. A témáról itt írt korábban az Origo.

Márpedig igen sokan szednek sztatinokat a szív- és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében. David D. Diamond és Uffe Ravnskov a közelmúltban megjelentetett egy tanulmányt az Expert Review of Clinical Pharmacology című szaklapban, amelynek címe: Milyen statisztikai csalásokat alkalmazva teremtették meg azt a látszatot, hogy a sztatinok biztonságosak és hatékonyak az elsődleges és másodlagos kardiovaszkuláris prevencióban? A tanulmány arra hívja fel a figyelmet, hogy a koleszterinszint csökkentésére alkalmazott sztatinoknak számos mellékhatásuk van, amelyeknek jelentőségét a klinikai vizsgálatok nem emelték ki - noha azok súlyosak is lehetnek, nőhet miattuk a rákban történő elhalálozás, vagy a mellrák kialakulásának esélye.

Megfelelő étrenddel elkerülhető a koleszterincsökkentő gyógyszerek szedése
A napjainkban leggyakrabban alkalmazott koleszterinszint-csökkentő gyógyszerek az úgynevezett sztatinok, amelyek egy enzim gátlása révén csökkentik a máj koleszterintermelését. A sztatinok szedése azonban számos kellemetlen mellékhatást (leggyakrabban izomfájdalmakat) okozhat, így fontos kérdés, hogy milyen étrenddel lehet kiváltani a magas koleszterinszint gyógyszeres kezelését. Íme a megoldás!

A szellemi leépülés lassítható?

Nemcsak a koleszterinnel kapcsolatban eredményes a B12-vitamin. Visszapótlása a szervezetben javíthatja a szellemi teljesítőképességet. Sokan gondolják, hogy a szellemi leépülés az időskor velejárója, ám ez nem feltétlenül igaz. Az értelmi és érzelmi képességek hanyatlása annak a következménye, hogy a korábban egészséges agyszövet elsorvad.

Az Alzheimer-kór is demenciakórkép:
Ez a leggyakoribb oka az időskori elbutulásnak. Az elbutuláshoz azonban olyan fajta hiányállapot köthető, amely akár már húsz évvel korábban nyilvánvaló a szervezetben, majd pedig időskorban jelentősen csökkenti a szellemi teljesítőképességet.

A B12-vitamint az emberi szervezet egyedül nem képes előállítani. Csak és kizárólag állati eredetű táplálékkal vihetjük a szervezetbe. A B12-vitamin felszívódása azonban igen összetett folyamat. A gyomorban veszi kezdetét, és a vékonybél utolsó szakaszában fejeződik be. A felszívódás előfeltétele a megfelelő étrend - tartalmazzon a táplálék B12-vitamint -, valamint a jól működő emésztőrendszer és a megfelelő gyomorműködés.

A B12-molekuláról van itt szó, amely központi szerepet játszik a sejt szaporodásában és optimális működésében. 2010-ben megjelent egy nagyszabású finn tudományos vizsgálat, amely egyértelműen rámutatott a szellemi teljesítőképesség és a B12-vitamin-szint összefüggésére.

Az Alzheimer-kóros, szellemileg leépült betegek 20-25 évvel korábban levett vérmintáiban az aktivált B12-szint sokkal alacsonyabb volt, mint a későbbiekben szellemileg jó állapotban maradt társaiknál. Vagyis, ha időskorban valakinek alacsony a B12-szintje, gyakran figyelhetőek meg nála a szellemi leépülés jelei. A demenciában szenvedő betegek B12-raktárai kimerült állapotban vannak - ezen azonban lehet segíteni. A B12-vitamin B6-vitaminnal és folsavval (B9) kiegészítve segíthet a vitaminraktárak visszatöltésében, ezáltal jótékonyan hat a szellemi teljesítőképességre.

A makuladegeneráció nem feltétlenül jár a korral

Az időskori makuladegeneráció (a látásromlás leggyakoribb formája, a sárgafolt-elfajulás) kialakulását valahol szintén elkerülhetetlennek tartjuk. Ám érdemes tudni, hogy ez a szembetegség is összefüggésben van az emelkedett homocyszteinszinttel (Hcy). Az összkoleszterinszint és az LDL-koleszterin szintje, azaz a Hcy-szint akkor emelkedik meg, ha anyagcsere-változások történnek a testben. Ha nincs elegendő folsav (B9) és B12-vitamin a sejtekben, ez gyakori oka a homociszteinszint emelkedésének. Ha a szervezet nem szenved hiányt B6-, B9- (folsav) és B12-vitaminban, akkor az időskori makuladegeneráció kialakulásának esélye a felére csökkenhet.

Forrás: Thinkstock

Mielőtt tehát gyógyszerekre hagyatkoznánk, érdemes kipróbálni a természetes módszereket is - a B12-, a B6-vitamint és a folsavat, amelyekkel a szervezetünket egyenesbe hozhatjuk. Ha örökre nem is, de annyira, hogy még legyen időnk egy szép időskorra.