Morbid! Már tudjuk, mikor mibe halhatunk bele

Forrás: AFP/Jean-Sebastien Evrard -
halál szív- és érrendszeri betegségek rák
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Talán morbidnak tűnik a gondolat, de már azt is felmérhetjük, hogy mi az, amibe életünk során jó eséllyel belehalhatunk.

Az amerikai Centers for Disease Control and Prevention adatai segítségével az UCLA munkatársai grafikonokat és készítettek a sokkoló részletekről. A statisztikával foglalkozó szakemberek azt vizsgálták, hogy 2005 és 2014 között miben haltak meg a különböző nemű és korú emberek. Mindehhez az Egyesült Államok halálozási adatai szolgáltak.

A grafikonok sokkoló gyűjteményében átláthatjuk, mi történik a gyerekekkel, a fertőzéssel, rákkal, hormonális rendellenességekkel, a diabétesszel, a mentális- és viselkedésbeli zavarokkal küzdő emberekkel. Külön listázásra kerülnek a légző- és emésztőszervrendszeri problémák, az epilepszia, a szklerózis multiplex, a sztrók, az Alzheimer- és a Parkinson-kór, de a keringési rendszer problémái is előtérbe kerülnek, ami pl. a szívinfarktust is okozhatja. A betegségek mellett a külső tényezők is megjelennek.

Forrás: AFP/Jean-Sebastien Evrard

Kiderül többek között, hogy kétszer annyi férfi hal meg külső okok – pl. közúti balesetek – során, mint nő, a férfiaknak csupán 20 százaléka hal meg veleszületett, urogenitális, légzőszervi, idegrendszeri és endokrin (hormonális) okok miatt tinédzserkorban, 60 éves korukra pedig ez a szám valamivel 40 százalék fölött alakul.

Noha a 20 éveseknek kevesebb mint 10 százaléka hal meg rákban, a az 50 éves nők 40 százaléka már rákbetegség miatt veszíti el életét, és a férfiak mintegy 30 százaléka hal meg ebben a korban rák miatt.
A származás szintén sokat nyom a latba: az afrikai amerikai és fekete résztvevők 5 százaléka fertőzésekbe és parazitás betegségekbe hal bele, íg a fehér lakosság körében ez az arány csupán 2 százalékos.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.