Tél végére a magyarok 95 százaléka szenved D-vitamin-hiányban. Ezt pótolnunk kell ebben az időszakban, hiszen a tartós D-vitamin-hiány súlyos károkat okozhat az emberi szervezetben. De milyet és mennyit érdemes szedni belőle?

2013-ban készült el a Semmelweis Egyetem reprezentatív felmérése: a vizsgálatok szerint a tél végére a magyar emberek 95%-a volt D-vitamin-hiányos – írja dr. Novák Hunor weblapján

A cikk azt írja, van, akinek egész évben ajánlott a pótlás, ám november 1. és március 31. között mindenkinek D-vitamint kellene szednie. Ám az nem mindegy, hogy milyet és mennyit. Azt ajánlja, hogy ne az üzletekben kapható készítményeket, hiszen ha receptre írják fel, sokkal olcsóbb, így egy felnőtt vagy gyermek számára napi 100 forintba kerül a pótlás. 

Télen még fontosabb a D-vitamin pótlásaForrás: Thinkstock

„A vitaminbizniszből élők azt állítják, hogy K2-vitamint és magnéziumot kell szedni a D-vitamin mellé, különben az önmagában 'mit sem ér'. Az efféle cégeknek, természetgyógyászoknak érdekük, hogy minél több készítményt eladjanak az embereknek, de valójában ezek alaptalan javaslatok, nincs olyan komoly orvosszakmai ajánlás, amely K2-vitamint vagy magnéziumot javasolna a D-vitamin mellé” – szól a cikk szövege. Azt írják: a D-vitamin önmagában is elegendő és jó. 

A D-vitamint azonban nem szabad túladagolni, mert akár vesekárosodást is okozhat. Hiánya pedig növeli a vastagbél- és emlőrák, valamint szív- és érrendszeri betegségek esélyét. De a fogamzóképességre is hatással van.

Arról, hogy kinek mennyit kell szednie, a cikkben találunk egy hasznos táblázatot, amelyet ide kattintva lehet megnézni