Mi az, ami havi rendszerességgel jelentkezik, nem tehetsz ellene semmit, számítasz rá, mégis váratlanul ér, miatta szinte teljesen kifordulsz önmagadból, bosszantó, de nem csak neked? Nos, ha a PMS-re gondoltál, akkor gratulálunk! A következőkben a PMS lelki tüneteiről és azok lehetséges feloldásáról olvashatsz.

Mi az a PMS?

A PMS nem más, mint a premenstruációs szindróma, amit a ciklusod előtt 1-2 héttel is érzékelhetsz, és egészen a vérzés kezdetéig tart. Számos testi és lelki tünete lehet a mellfeszüléstől kezdve az alhasi panaszokon át egészen a depresszióig. Nem minden nő tapasztalja, és nem mindenkinél jelentkezik ugyanúgy. A PMS fő oka a női hormonok (ösztrogén és progeszteron) szintjének menstruáció előtti természetes változása.

Számos testi és lelki tünete lehet a mellfeszüléstől kezdve az alhasi panaszokon át egészen a depresszióigForrás: Shutterstock

A testi kellemetlenségeket talán könnyebb legyőzni, mint az érzelmi változásokat. Hiába tudod, hogy a hamarosan jelentkező havi vérzésed miatt vagy túlzottan ingerlékeny, az esetek többségében képtelen vagy az érzésnek megálljt parancsolni. De nézzük, konkrétan mivel is állunk szemben, mi nők!

A PMS leggyakoribb lelki tünetei:

  • koncentrációs nehézségek
  • stresszkezelési problémák
  • ingerlékenység
  • lehangoltság
  • depresszív lelkiállapot

Mivel enyhítheted?

Rengeteget számít a környezeted hozzáállása. Nagy segítség, ha a családod, párod ebben a rövid, ám igen impulzív időszakodban próbál téged tehermentesíteni, és megértőbben áll hozzád. Te is tehetsz azért, hogy ne viseljen meg a kelleténél jobban a PMS pár napja: nézz a naptárra, és emlékeztesd magad, hogy a hirtelen megváltozott érzelmi és lelki állapotodnak mi az igazi oka. Azzal, hogy tudatosítod, hogy csupán a hormonok játszanak veled, némiképp könnyebb lesz felülemelkedned az ingerlékenységeden, és máris jobban kezeled majd a stresszesebb szituációkat. A magaddal szembeni elvárásokat is érdemes lecsökkentened, valamint pihenj többet.

Ha tudatosítod, hogy csupán a hormonok játszanak veled, némiképp könnyebb lesz felülemelkedned az ingerlékenységedenForrás: Shutterstock

Ezek mellett próbálj egészségesebben étkezni – legyen kevesebb a sós, illetve adalékanyagokat tartalmazó étel, több a zöldség és gyümölcs –, kerüld a koffeint és növeld a folyadékbevitelt, lehetőleg víz formájában. Továbbá szedhetsz magnéziumot, kalciumot, E- és B-vitamint is. Ezek együtt mind segítenek, hogy a kellemetlen érzelmi tünetek enyhébb formában jelentkezzenek.

A lehangoltság és a depressziós gondolatok jelentkezésekor érdemes pozitív érzetet keltő tevékenységekbe fognod. Ilyen lehet például a testmozgás, ami endorfint, azaz boldogsághormont termel, a meditáció, vagy egy kellemes adag adrenalinnal járó élmény. Ha szélsőségesen letargikus állapot jellemez a menstruációt megelőző időszakban, úgy érdemes akár pszichológus segítségét is kérned.