Sokan azt gondolják, hogy D-vitamint nem kell szedni nyáron, mert a napfény által elegendő mennyiséget állít elő a szervezetünk. Pedig a kutatók szerint a magyar lakosság fele még nyáron is D-vitamin hiányos.

Ahhoz, hogy tudjuk, mennyi D vitaminra van szükségünk, tudni kell azt is, hogy mennyire komplex a D-vitamin hatása a szervezetre. Például a kalciumháztartás szabályozó szerepét is a csontrendszer erősítőjeként ismerik, de a D-vitaminnak ennél sokkal összetettebb feladata van.

A kielégítő vitaminellátottság feltétele a szabad levegőn, napfényen való tartózkodás naponta minimum 15-30 percig.123rf.hu

Nézzük, mi történik a szervezetünkkel D-vitamin hiány esetén: immunhiányos állapotot idéz elő, sokkal jobban ki vagyunk téve a különböző fertőzéseknek, vírusoknak, felső légúti megbetegedéseknek.

A D-vitamin tehát egy sokkal komplexebb vitamin, és szervezetünk megfelelő működéséhez nagyon fontos. Európában a felnőttek számára az 1500-2000 NE (nemzetközi egység) bevitele javasolt naponta, ám a klinikai kutatások azt mutatják, hogy a 10 000 NE hosszú távú bevitele sem hordoz kockázatot, és szinte lehetetlen túladagolni.

Érdemes tehát 3000-4000 NE-re emelni a napi D-vitamin adagot, a fent említett betegségek esetén pedig akár 6000 nemzetközi egységre is lehet emelni a dózist.