A szépen lebarnult bőr évtizedek óta az egészség és a fittség szimbólumának számít. Igen ám, de az utóbbi években másról sem hallani, mint a napsugárzás ártalmairól. A legtöbben viszont mégsem szeretnénk sápadtak maradni - mi hát a megoldás?

A jó hír az, hogy az egészséges barnulás egyáltalán nem lehetetlen, csak egy kis odafigyelést igényel. A megfelelő ételekkel, vitaminokkal ugyanúgy támogathatjuk, mint a legjobb napozószerek kiválasztásával.

Forrás: Thinkstock

Egyél sok paradicsomot, barackot, sárgarépát 

Ahogyan télen a náthát védheted ki a megfelelő ételek fogyasztásával, úgy nyáron a bőröd egészséges barnaságát segítheted elő a különféle szezonális finomságokkal és a speciálisan erre a célra szánt vitaminkészítményekkel. A legfontosabb tápanyagok az antioxidáns hatású vitaminok. A barnaság szempontjából fő antioxidáns a béta-karotin, amely óvja a sejteket, és véd a szöveteket roncsoló szabad gyökök kialakulása ellen is. Egyfajta "belső fényvédelemként" működik, ugyanakkor a szép, mélybarna árnyalat eléréséről is gondoskodik. Egyél minél több paradicsomot, barackot, sárgarépát, édesburgonyát, és igyál hozzá sárgarépás gyümölcs- és zöldséglé-koktélt. A C-vitamin is óvja a bőrt, így a citromos limonádé, a paprika is jó választás ilyenkor. Fontos vitamin még az E-vitamin, amelyet az olajos magvak és a teljes kiőrlésű gabonafélék tartalmaznak a legnagyobb mennyiségben. Emellé pedig fogyassz egészséges telítetlen zsírsavakban gazdag növényi olajokat, és persze rengeteg folyadékot a kellő hidratáltságért. Ezek a tápanyagok nemcsak abban segítenek, hogy szép, egyenletes árnyalatot vegyen fel a bőröd, és közben az egészségedet is megőrizd, hanem abban is, hogy a barnaságod viszonylag sokáig megmaradjon.

Szabadulj meg a pattanásoktól

Mielőtt megvennéd az év első strandbelépőjét, törődj egy kicsit a bőröddel, hogy a lehető legjobb formában legyen. Először is menj el kozmetikushoz, és tisztíttasd ki a mitesszereket, pattanásos területeket, nehogy a napfény hatására begyulladjanak. Közvetlenül a kezelés után ne menj a napra, hagyj pár pihenőnapot az arcodnak. Ugyanez vonatkozik a testradír használatára is: pár nappal strandolás előtt radírozd le a bőrödet, hogy egyenletesebb, simább legyen, és így szebben barnuljon, de utána hagyd békén, hogy a természetes védőrétege visszaépüljön. Ilyenkor már csak antioxidánsokban gazdag testápolóval, gazdag testvajakkal kényeztesd, hogy megfelelően hidratált legyen, hiszen a napsütés épp eléggé igénybe veszi majd.


1. Akoma bio sheavaj, 2690 Ft/130g
2. AVON Maxi Tan Napbarnított bőrszínt erősítő olajspray, 1520 Ft
3. Oriflame Sun Zone napvédő lotion arcra és testre, SPF 30, 2999 Ft
4. LUSH King of Skin body butter shea- és kakaóvajjal, valamint avokádóval, 2190 Ft
5. Sante Soleil napvédő krém fizikai fényszűrőkkel, érzékeny bőrre és gyermekeknek, SPF 30, 3230 Ft
6. La Roche Posay Anthelios XL 50 faktoros napvédő spray, 5403 Ft

Válassz fényvédőt!

Akármennyire is szeretnél gyorsan lebarnulni, mi mégis a magas fényvédő faktorú krémek használatát ajánljuk. Ha ugyanis fel akarod gyorsítani a folyamatot, és alig-alig védő krémmel, vagy naptej nélkül fekszel ki napozni, szinte biztos, hogy leégsz, ez pedig egyrészt káros, másrészt fájdalmas, harmadrészt pedig hámlani fog tőle a bőröd. Ha viszont egy kicsit türelmesebb vagy, és betartod a fokozatosság elvét, valamint magas faktorú krémekkel kened magad, a változás fokozatosabb, mégis tartósabb lesz. Tévhit, hogy a magas faktorszám mellett nem lehet lebarnulni, csak nem olyan gyors és drasztikus a változás.

Fényvédő krémekből alapvetően kétfajtát találsz a boltokban. A fizikai fényvédő anyagok csillámló részecskéi visszaverik a napfényt - nagy előnyük, hogy mivel nem jutnak be a bőrbe, nem irritálják azt, így a legérzékenyebb bőrűek is használhatják őket. Ráadásul felkenés után azonnal hatnak, nem kell várni velük. Hátrányuk viszont, hogy nehezebben kenhetők, és fehéres réteget hagynak a bőrön. A kémiai fényvédők ezzel szemben a bőr mélyebb rétegeiben fejtik ki hatásukat, és ehhez bizony idő kell, legalább fél órával strandolás előtt fel kell kenni őket. Viszont hamar felszívódnak, könnyen eloszlathatók a bőrön, ám az érzékeny bőr nem mindig bírja őket. A legtöbb naptej egyébként mindkét fajta fényvédő anyagból tartalmaz egy keveset.
Egyes természetes vajak és olajok is bírnak fényvédő hatással: a shea- és a kakaóvaj körülbelül 5-7 faktoros védelmet nyújt, úgyhogy egy késő délutáni sétához jó megoldás lehet. A strandra, a tengerpartra azonban ne ezt válaszd!

Forrás: Thinkstock

Ám akármivel is kened magad, az a szabály mindenképp érvényes, hogy a 11 és 3 óra közötti időszakot az árnyékban kell tölteni. Az ezen kívül eső napszakokban is ragaszkodj a fokozatossághoz, először csak keveset, majd minden nap egy pár perccel többet tölts a napon.

Napozás után a shea-, a kakaó- és a kókuszvaj tartósítja a szép bőrszínt

Az sem mindegy, hogyan ápolod a lebarnult bőrt, hiszen ettől függ, mennyi ideig tart majd ki a frissen szerzett színed. A zuhany alatt tisztítsd le alaposan a napkrémek és napolajok maradékát, majd használj olyan ápoló készítményeket, amelyen vitamintartalma gátolja a szabad gyökök képződését, és hűsítő, gyulladáscsökkentő gyógynövénykivonatokkal (pl. aloe verával) is dúsították őket. Olyan testápolók is léteznek, amelyek értékes olajokkal fokozzák a barnaságot, vagy kevés önbarnítót tartalmazva tartósítják azt. A shea-, a kakaó- és a kókuszvaj napozás után is táplálja, regenerálja a bőrt.

Mennyi naptejet használj?
Egyes becslések szerint egy nap alatt körülbelül egy evőkanálnyi krém fogyjon el az arcodra, a nyakadra, a dekoltázsodra és a válladra, és további négy a tested többi részére. Ennek persze nem egyetlen kenéssel kell a bőrödre kerülnie, hanem a nap folyamán fokozatosan - ami azt jelenti, hogy pár óránként mindenképp illik újrakenni a naptejet. Ha pedig úszol, fürdőzöl, majd utána törölközővel dörzsölöd a bőrödet, ne bízz a vízállóságban, inkább krémezz mindig újra, amikor megszáradtál.