Jóval egyszerűbb besétálni a boltba, és leemelni egy kenyeret a polcról, mint otthon megsütni. Azonban a kenyérsütés mellett szól a variálhatóság, a sütés varázsa és az egészséges összetevők is - no meg az ár-érték arány.

Trendi kenyerek: drágák és nehezen hozzáférhetők

Míg húsz éve maximum kétféle kenyeret vehettünk a sarki közértben, addig ma már hatalmas a választék a nagyobb üzletek polcain: a szokásos fehér kenyér mellett megjelent a rozskenyér, a teljes kiőrlésű, az olívás, az élesztő nélküli cipók, és még sorolhatnánk. Ezek közül az egyik újdonság az erős ízű, fűszeresebb purpurkenyér, melyet teljes kiőrlésű purpurlisztből és rozslisztből sütnek. Frissességét hosszú ideig megőrzi, és vitamintartalma is kiemelkedő, de az ára elég borsos: negyed kilónyi szeletelt purpurkenyér 500 forintért kapható. Egy kicsivel olcsóbban juthatsz hozzá a teljes kiőrlésű kenyérhez, amiből negyed kilónyi csak kétszáz forintot kóstál. A valóban rozsliszttől barna cipók finomak és egészségesebbek, mint a fehér lisztből sütött termékek, de fél kiló körülbelül négyszáz forintba kerül, miközben a fogyni vágyók csökkentett szénhidráttartalmú kenyeréből több mint ötszáz forintba kerül egy harminc dekagrammos darab.

Forrás: Thinkstock

Sütni jó

Ilyen árak mellett joggal merül fel a kérdés, hogy nem olcsóbb és egyszerűbb-e otthon elkészíteni a kenyeret, zsemlét. A válasz nem is olyan egyszerű, hiszen nagyban függ attól, milyen drága lisztet és más hozzávalókat használunk, beleszámoljuk-e a kenyérsütőgép árát, a felhasznált áramot vagy gázt, munkaidőt. Egy egyszerű fehér kenyér üzlettől függően két-háromszáz forintba kerül, ugyanezt egy olcsón vett kilónyi fehér lisztből, némi élesztőből, sóból, cukorból és vízből magad is megsütheted, és körülbelül 150-200 forintra jön ki egy kiló kenyér. A hiedelemmel ellentétben kenyérsütő gép sem szükséges hozzá, az interneten rengeteg olyan receptet találsz, ami gázsütőben is megsüthető kenyereket, zsemléket, kifliket segít elkészíteni.

Sütni egyszerűbb?

Az otthon sütött pékáruk mellett szól az is, hogy bármikor elérhetők: egy-két óra alatt a kupac hozzávalóból finom kenyeret süthetsz, ami jól jön olyankor, amikor a boltok épp zárva vannak, mégis ennetek kéne valamit. Az egészségesebb, teljes kiőrlésű vagy csökkentett szénhidráttartalmú pékárukat nem árulják minden sarkon: a nagyáruházak mélyén kell kutakodnod, és a vásárlás akkor is eltart legalább fél órán át, ha csak kenyérért ugrottál be. Arról nem is beszélve, hogy az otthoni sütéssel a silány minőségű liszteket és a kenyerekhez használt adalékanyagokat is megspórolod.

Forrás: Thinkstock

Találd ki a saját kenyered!

Az otthon sütött kenyérbe pontosan az kerül, amit beleraksz: süthetsz fehér, félbarna, de száz százalékosan teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret, zsemlét, kiflit, kovásszal, olívaolajjal, sajttal, zabpehellyel, krumplival, zöldfűszerekkel, magvakkal vagy anélkül, és még sorolhatnánk. Lehetőséged van fogyókúrás lisztet is használni, így az otthon sütött kenyeret a diétádhoz is hozzáigazíthatod. Fél kiló teljes kiőrlésű kenyér - mely rost- és vitamintartalma miatt ezerszer egészségesebb a fehér változatnál - 150-200 forintból már bőven megoldható, de van olyan recept, ahol hatszáz grammos változat csak háromszáz forinttal könnyített a pénztárcánkon.

Vigyázat, könnyen mániává válhat!

A kenyérsütést nőként legalább egyszer muszáj kipróbálni, a furcsa hozzávalókból kezünk erejével, a sütő melegével valami finomat létrehozni valódi élmény - éppúgy rá lehet szokni, mint az egészséges életmóddal járó más örömökre. Így voltunk ezzel egészen addig, míg ki nem próbáltuk a kenyérsütést tavaly nyáron: a tapasztalatlanság miatt lapos, kemény lett a végeredmény, de néhány trükk segítségével szebb  - és puha! - kenyereket lehet sütni egészen könnyedén, mint a boltban kapható sokmagvas csodák. A hatszáz grammos változatot próbáltuk ki, melyhez négyszáz gramm teljes kiőrlésű tönköly- és kétszáz gramm rozslisztet használtunk. A lisztek ára adja ki a kenyér nagyját, hiszen egy kiló tönkölyliszt ötszáz, a rozsliszt három-négyszáz forint körül mozog. Egy fél csomag élesztő, némi cukor, víz, két evőkanálnyi olívaolaj, himalájai só, kenyérsütéshez való magkeverék egészítette ki a liszteket, no meg némi szejtán, azaz búzasikér. Mint később kiderült, ez a titka a laza szerkezetű, magas kenyereknek. A teljes kiőrlésű lisztekből ugyanis sosem tudsz fehérkenyér-állagú végeredményt produkálni, de nem is baj: a tömörebb, nehezebb kenyérből elég csupán egy szelet, máris jóllakunk.

Forrás: Thinkstock

Tibay Rózsa dietetikus:
"A boltokban egyre nagyobb választékban kerülnek a polcokra a barna vagy teljes kiőrlésű kenyerek, pékáruk. Érdemes azonban elgondolkodni azon, hogy ha ezeket a hipermarketekben vagy nagyáruházakban vásároljuk, azoknak vajon milyen lehet a beltartalmi értékük, a minőségük. Igaz, hogy frissek és illatosak, de előre fagyasztott termékekből készülnek, mint ahogyan egyes pékáruláncok termékei is. Nem árt szkeptikusnak maradunk azzal kapcsolatosan is, hogy vajon miért is barna vagy teljes kiőrlésű az a kenyér tulajdonképpen? Azoknak, akik kevésbé bíznak a késztermékekben, csak ajánlani tudom az otthonsütést. Ezek a kenyerek csak olyan lisztből készülnek, melyben megbízunk, csak a legszükségesebb hozzávalókkal, ráadásul számtalan variáció kipróbálható kevesebb pénzből.

Örök kérdés, hogy fehér vagy teljes kiőrlésű kenyeret fogyasszunk? Mi dietetikusok szorgalmazzuk a teljes kiőrlésű termékek fogyasztását, mivel a finomított liszt nem tartalmazza a gabonaszem héját és csírakezdeményét. Ezáltal a finomított liszt ásványianyag- és nyomelem-tartalmából hiányzik a körülbelül százféle rostanyag nagy része. A felsorolt anyagok a vérképzéstől kezdve az izom- és az idegrendszer működéséig, a látástól a bőrünk állapotáig, az állóképességünktől a méregtelenítő funkciónkig szerepet játszanak. A legjobb és legalacsonyabb glikémiás indexű kenyér a teljes kiőrlésű, amely szeletenként nagyjából két gramm rostot tartalmaz. Általánosságban elmondható, hogy minél kevésbé tömör, és minél lágyabb egy kenyér tésztája, annál kedvezőtlenebb a vércukorszintre gyakorolt hatása. A legalább részben teljes kiőrlésű gabonát tartalmazó termékek még mindig sokkal jobb alternatívát jelentenek a fehér kenyerekkel szemben. Gyakran előfordul, hogy a barna kenyerekről kiderül, a színük ellenére fehér lisztből készülnek, de erről könnyen megbizonyosodhatunk. A kenyereknél sajnos nem minden esetben találunk részletes leírást arról, hogy miből is készültek; itt a kenyér illata és állaga lehet a mérvadó. A legegyszerűbb, ha egymás mellé teszünk egy azonos súlyú barna és fehér kenyeret. Ha ugyanakkorák, és félbevágva azt látjuk, hogy ugyanolyan 'lyukacsosak', illetve a héjuk is hasonló, akkor szinte biztos, hogy a kenyér a színezéktől barna. Gyanúnkat erősítheti, ha a barna kenyér kávé illatú - a karamell mellett ugyanis ez az egyik leggyakoribb színezőanyag.

Forrás: [origo]Kövesd az Ez zsír!-t a Facebookon is!


Sikertörténetek, szakértői segítségnyújtás, egészséges életmód, fogyókúra és átalakulás. Egy nagyszerű program, ami segít neked, hogy elérd a céljaidat!


IRÁNY A FACEBOOK ÉS AZ EZ ZSÍR! OLDAL!



Máriatövis: az év gyógynövényehttp://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20130704-mariatovis-az-ev-gyogynovenye.html Gyorsétteremben diétázni? Ezt edd!http://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20130604-hizlalo-etelek-helyett-salatat-es-egeszseges-szendvicset-valassz-a-hazai.html Tartsd fitten magad a nyári édenkertből!http://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20130611-finom-es-egeszseges-gyumolcsok-es-zoldsegek-juniusban-eper-cseresznye-meggy.html A paleolit diétára esküszik Szekeres Adrienhttp://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20130515-szekeres-adrienn-enekesno-a-paleolit-dieta-hive.html Méregteleníts bojtorjánnal!http://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20130515-egeszseges-gyogynoveny-a-bojtorjan-remek-vizelethajto-epehajto-es-jo-a.html Fogyj ízekkel: zsírégető fűszerekhttp://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20130507-zsiregeto-fuszerek-gyomber-fahej-feketebors-fokhagyma.html