Ellentmondásnak tűnik, mégis igaz, hogy miközben annyian küzdenek a súlyfelesleg és a túlevés ellen, nagyon sokan szenvednek az elégtelen tápanyagbevitel miatt kialakuló tünetektől. De még az egészségesen táplálkozók étrendjében is kevés van időnként bizonyos tápanyagokból. Lássuk, mitől lesz kiegyensúlyozott és egészséges egy étrend.

Az elhízottak és a hiányosan táplálkozók csoportja sokszor egybeesik: az értékes tápanyagokat alig tartalmazó kalóriabombáktól ugyanis könnyedén el lehet úgy hízni, hogy közben a test szabályosan éhezik. Ám még azok is keveset fogyaszthatnak egyes tápanyagokból, akik úgy gondolják, hogy egészséges elvek alapján állítják össze az étrendjüket. Eláruljuk, mikre érdemes figyelni.

Forrás: Thinkstock

Magnézium

Ez az ásványi anyag rendkívül összetett élettani hatással rendelkezik: szükség van rá a csontok, az izmok, az idegrendszer egészséges működéséhez, de még a szívritmus szabályozásához is. Az egészségtelen életmód, a krónikus stressz vagy bizonyos élettani állapotok, például a terhesség és a szoptatás miatt hiányt szenvedhet belőle a szervezet. Erre a hiányra izomgörcsök és izomfájdalmak hívhatják fel a figyelmet, de a koncentráció zavarai és a hangulati ingadozások is utalhatnak rá.

Így fogyassz többet:
A teljes kiőrlésű pékáruk, a zöld színű zöldségek, a burgonya, a diófélék és a tengeri herkentyűk kiváló magnéziumforrások. Ha fogyókúrázol, nagyon stresszes az életed vagy kisbabát vársz, érdemes megbeszélni az orvossal, nincs-e szükséged magnéziumpótlásra.

Szelén

A szelén hiányában gyengül az immunrendszer, ha viszont megfelelő mennyiségben szerepel az étrendünkben ez a nyomelem, akkor segíthet bizonyos daganattípusok kockázatának csökkentésében, a szabad gyökök megkötésében. Sőt, a férfiak nemzőképességét is képes növelni. Túlzott bevitele azonban káros is lehet, így érdemes inkább természetes forrásokból a szervezetben juttatni, mintsem étrendkiegészítőket szedni.

Így fogyassz többet:
A teljes kiőrlésű gabonafélék és a belsőségek (pl. máj) nagy mennyiségben tartalmazzák, de jó szelénforrás a paradió vagy a tonhal is.

Kálium

A kálium az ideg- és izomszövet optimális működését segíti, de a vércukorszint szabályozásában és a szervezet vízháztartásának működésében is szerepet játszik. A hasmenés és a hányás gyakori okai a hiányának, amelyről az izomgyengeség, az étvágytalanság árulkodik.

Így fogyassz többet:
Rakd meg a tányérod zöldséggel és gyümölccsel, valamint diófélékkel és magvakkal - mind kitűnő káliumforrások. Arra viszont általában nincs szükség, hogy tablettában vedd magadhoz, mivel túlzott bevitele megterheli a szervezetet.

D-vitamin

Manapság sok szó esik erről a létfontosságú vitaminról, amely a csontok egészségétől a depresszió megelőzéséig és az immunrendszer működéséig mindenben közreműködik. Hiányában megnő a csonttörések, a daganatos betegségek, a lelki zavarok és a szívelégtelenség kockázata. A teherbeesésben is segíthet, ha elegendő mennyiségű D-vitamint viszünk be a szervezetünkbe.

Így fogyassz többet
A D-vitamin legismertebb forrása a napfény, annak is az UV-B spektruma - épp ezért a döntően UV-A sugarakat tartalmazó szolárium nem alkalmas D-vitamin-pótlásra. A D-vitamin beviteléhez nem kell kifeküdni napozni, elég egy félórás délutáni séta a szórt fényben, ennyire azonban szükségünk van. A tengeri halak húsa is jó forrása ennek a vitaminnak, de télen a D-vitamin tartalmú étrendkiegészítők szedése is célszerű lehet.

Forrás: Thinkstock

Vas

A vashiány tüneteinek legjobban a termékeny korban levő hölgyek vannak kitéve, mivel a menstruáció alatti vérveszteség sok vasat von el a szervezettől. A vas komoly mennyiségben van jelen a hemoglobinban, a vörösvértestek fontos alkotóelemében - ezek feladata pedig az, hogy elegendő oxigént szállítsanak a sejtekhez. Ennek fényében nem csoda, hogy a vashiány elsődleges tünete a vérszegénység, az állandó fáradtság, a koncentrációs képesség csökkenése.

Így fogyassz többet
Az egyik legjobb vasforrás a sovány vörös hús, de sok vas van a diófélékben (pl. a kesudióban), a tojásban, a hüvelyesekben és a zöld színű leveles zöldségekben is. Ha lehet, ne igyál teát a vastartalmú élelmiszerhez, mert hátráltatja a vas felszívódását - a jó választás a gyümölcslé, mivel a C-vitamin viszont támogatja a vasfelszívódást. Ha vérszegénységre gyanakszol, érdemes felkeresni az orvost.

B2-vitamin

A riboflavin néven is ismert B2-vitamin egyik feladata, hogy a táplálékban található energiát a sejtek számára felhasználhatóvá tegye. Ezen kívül szerepet játszik a szemek, a bőr, a haj, a körmök egészségének védelmében, de abban is, hogy az antioxidánsok képesek legyenek a szervezetben kifejteni védő hatásukat. Hiányának korai jelei a szájzug berepedése, a szem viszketése, könnyezése, fényérzékenysége.

Így fogyassz többet:
A B2-vitamin legfontosabb forrásai a tejtermékek, a tojás, a hús, a zöld színű leveles zöldségek és a diófélék, főleg a mandula.

Jód

A jód a pajzsmirigy működésére gyakorol komoly befolyást, ez a belső elválasztású mirigy viszont a szervezet számos folyamatát szabályozza. A jódhiány első tünetei a fáradtság, a fokozott alvásigény, a kedvetlenség, a fázékonyság és a hízás.

Így fogyassz többet:
A jódozott só elterjedése óta Magyarországon csökkent a jódhiány előfordulása, így érdemes az ételeidet ezzel ízesíteni (persze a só használatát egyéb okokból nem érdemes túlzásba vinni). A tejtermékek, a hal és a tojás is bővelkednek jódban. A nyers brokkoli, karfiol és káposzta viszont olyan anyagokat tartalmaznak, amelyek hátráltathatják a jód felszívódását.

Forrás: [origo]Kövesd az Ez zsír!-t a Facebookon is!


Sikertörténetek, szakértői segítségnyújtás, egészséges életmód, fogyókúra és átalakulás. Egy nagyszerű program, ami segít neked, hogy elérd a céljaidat!


IRÁNY A FACEBOOK ÉS AZ EZ ZSÍR! OLDAL!



Így vásárolj egészségesen a szupermarketben!http://www.life.hu/ez-zsir/20130730-egeszseges-eletmod-igy-vasarolj-egeszsegesen-a-szupermarketben.html Még gyűjtheted a diólevelet!http://www.life.hu/ez-zsir/20130809-gyogynoveny-a-diolevel-apolja-a-hajat-es-meregtelenit.html Negyvenöt kilót fogyott a fiatal nő - az asztmája is elmúlthttp://www.life.hu/ez-zsir/20130802-negyvenot-kilot-fogyott-elaine-es-az-asztmajat-is-meggyogyitotta.html Mi lett veled, Matthew Perry?http://www.life.hu/ez-zsir/20130811-matthew-perry-szinesz-a-jobaratok-egykori-sztarja-nagyon-lepukkant.html