Sokat beszélünk arról, hány túlsúlyos ember él az országban, és milyen nehézségekkel kell szembenézniük azoknak, akik lefaragnának a súlyukból. Van azonban néhány olyan ember, aki csendben meghúzódva ennek pont az ellenkezőjével küzd, és segítségre lenne szüksége ahhoz, hogy hízni tudjon.


Zoltán 35 éves, 174 centiméteres magasságához 53 kilót nyom. A Life.hu-nak mesélt a hízás nehézségeiről: "A súlyom nem egészen normális, 10-15 kiló még bőven elférne rajtam. Szinte mindent megeszem: sertést, csirkét, halat, kacsát, főzelékeket, tésztát, gyümölcsből majdnem mindent. A zöldségekkel ugyanez a helyzet: már egész kiskoromban megmostam és nyersen megettem a sárgarépát, kifejtettem a borsót, de eszem uborkát, paprikát - minden létező zöldséget. Cukros üdítőket nem iszom, fő folyadékforrásom a víz. Az édességeket csak nyolcadikos koromig szerettem, azóta valahogy megundorodtam tőlük, néha eszem egy kis csokit."


Zoltán soványságával küzd

Az egészséges étrend ellenére Zoltán sokáig küzdött a vashiánnyal, no meg azzal, hogy egyszerre csak keveset tud enni: "Évekig próbáltak az orvosok kikezelni - szerintem feleslegesen - a vashiányból, illetve a vérszegénységből. Ha tizenötféle gyógyszert nem próbáltam, akkor egyet sem, de mindegyiktől csak rosszabb lett, így véget vetettem a kísérletezgetésnek. Később rászoktam az egyik vastartalmú ásványvízre, és legalább 5-6 éve hibátlan a vérképem. Több mint 5 alkalommal eszek naponta, de mindig csak keveset. Fogyasztok kenyeret, felvágottat, zöldséget és gyümölcsöt, főtt ételt - gyakorlatilag mindent. Se evés előtt, se evés közben nem iszom, mert akkor még kevesebbet tudok enni. Ha elmegyünk barátokkal vacsorázni, míg a lányok is megesznek egy kis pizzát, én a háromnegyedével alig bírok. A környezetem is észreveszi, hogy sovány vagyok, de elintézik azzal, hogy ilyen alkat vagyok, gyors az anyagcserém, de a család többi tagja azért nálam jobb húsban van. Alkatilag ugyanilyen voltam gyerekkoromban is. Ehhez biztosan hozzájárult, hogy sosem ültem a tévé vagy a számítógép előtt, inkább fociztam. Később ehhez jöttek a biciklis és gyalogtúrák, sőt, futni mindig is szerettem, így naponta szoktam 3-4 km-t futni tavasztól őszig. Télen pedig muszáj ugyanennyit gyalogolnom, mert hiányzik a mozgás. A soványságom viszont azért zavar, mert hidegben mindig fázom, nem bírom a huzatot, a klímát, így ha kicsit megfúj a szél, könnyen megfázom, időnként prosztatagyulladással is küzdök."

Ugyanúgy, ahogy a fogyókúrázók, Zoltán is megtett mindent azért, hogy változzon a súlya, de csak kevés eredménye lett a dolognak: "A hízás érdekében jártam természetgyógyásznál is, de sokszor vörösbort, keserűlikőrt ajánlottak, amiktől tényleg többet tudtam enni, de nem akartam alkoholista lenni. Próbálkoztam egész napi rágózással, amitől éhesebbnek éreztem magam, és többet is ettem, de a nagy nehezen felszaladt 3-4 kilót a megfázások alkalmával vagy a szokásos mozgásadagommal újra leadtam. A munkámból kifolyólag elég sok stressz ér, ezért elkezdtem érdeklődni a meditálás iránt, részt vettem néhány éve egy reikitanfolyamon, hogy sokkal nyugodtabb, lazább legyek. Azt vettem észre, ha nyugodt vagyok, tudok hízni, mint tavaly nyáron is, amikor 5 hónap alatt felszedtem hét kilót. Tizenhetedik éve dolgozom, és egy vakbélműtét kivételével sosem voltam táppénzen. Idén már harmadik alkalommal küzdök influenzával, torokgyulladással, most nyáron a ki nem pucolt klímák miatt pedig mandulagyulladással, így a tavaly felszedett hét kilót sajnos le is adtam. A fül-orr-gégész szerint, ha lement a gyulladás, kis is kell venni, és akár ez is okozhatja a soványságot."

Forrás: Thinkstock

Barcza Zsuzsanna dietetikus a kóros soványságról:
"Ahogyan az elhízásnak, úgy a soványságnak is vannak mérhető paraméterei. Hivatalosan 18,5 BMI alatt nevezhető soványnak valaki, kóros soványságról 15%-os súlyhiány esetén beszélhetünk. Kóros soványság egyébként a tünete is lehet bizonyos betegségeknek vagy táplálkozási rendellenességeknek. A legjellemzőbb táplálkozási hiba az elégtelen fehérje- és szénhidrátbevitel, amelynek sokszor lelki-pszichés vonatkozásai is vannak (félelem az elhízástól, anorexia, depresszió, túlzott stressz stb.). Előfordul, hogy alkoholizmus áll a háttérben, vagy konkrét, krónikus megbetegedések: felszívódási zavarok, daganatos megbetegedések, hormonális elégtelenség, például pajzsmirigy-túlműködés. Amennyiben a kóros soványság hátterében konkrét betegség áll, jellemzően egyéb testi tünet és laborérték-eltérés is megfigyelhető. Ha a laborvizsgálatok nem támasztják alá egyéb kórkép jelenlétét, elképzelhető, hogy a soványság oka egy öröklött testalkat vagy anyagcsere, amely aktív életmóddal társul.

Amennyiben nincs kimutatható megbetegedés, a rendszeres táplálkozással lehet próbálkozni. Ez napi több étkezés beiktatását jelenti. Étvágytalanság esetén fontos, hogy az étel kis mennyiségben is kellő energiát és tápanyagokat tartalmazzon. Természetesen arra is ügyelni kell, hogy az emésztőrendszert se terheljük túl. Heti 0,5 kg-os testsúlygyarapodásnál többre nem érdemes törekedni, mert a gyors hízás jelentősen megterheli a szervezetet. A fehérjepótlás nagyon fontos: ajánlott krémlevesek, turmixok, pudingok fogyasztása, ezek dúsítása tojássárgával, rakott ételek dúsítása reszelt sajttal, kenyérre kenhető krémek fogyasztása. Főzelékeket, mártásokat, turmixokat megfelelő fehérje-és energiatartalmú tápszerekkel is dúsíthatunk. A növényi olajok alkalmazásával esszenciális zsírsavpótlás is történik, ezekkel készíthetünk pl. szendvicskrémeket. Felhasználható továbbá a vaj és a tejszín is.
Szerepeljen az étrendben minél több főzelék - ezek rosttartalma biztosítja a megfelelő emésztőrendszeri működést. Ezek mellett a rizs, burgonya, tészta is fogyasztható. Áztatott zsemlével dúsíthatók különféle főzelékek, darált húsból készült ételek."

Forrás: [origo]Kövesd az Ez zsír!-t a Facebookon is!


Sikertörténetek, szakértői segítségnyújtás, egészséges életmód, fogyókúra és átalakulás. Egy nagyszerű program, ami segít neked, hogy elérd a céljaidat!


IRÁNY A FACEBOOK ÉS AZ EZ ZSÍR! OLDAL!



Gyógyít és szépít: fogyassz nyers ételeket!http://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20130812-nyers-etelek-gyogyito-hatasa-egeszseges-eletmod.html 3 könnyű cukkinis recepthttp://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20130807-cukkinis-receptek.html Méregteleníts evéssel!http://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20130724-a-legjobb-meregtelenito-etelek-az-avokado-afonya-kaposzta-citrom.html Málnalevél: méregtelenít, és a náthánál is segíthttp://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20130731-malnalevel-meregtelenit-es-nemcsak-a-szulesnel-de-a-nyari-nathanal.html Bolti kenyér vagy otthon sütött: melyik a jobb?http://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20130716-bolti-kenyer-vagy-otthon-sutott-melyik-a-jobb-valasztas.html