Egy kóros állapot, ami előbb-utóbb cukorbetegséghez, de akár meddőséghez is vezethet, nem is beszélve az elhízásról: az inzulinrezisztencia alattomosan keserítheti meg a betegek életét.

Mit okoz a rezisztencia?

Vércukorszintünknek sokkal több köze van szervezetünk működéséhez, mint gondolnánk. A zavara nemcsak cukorbetegséget és elhízást okozhat, de egy sor más problémát is - ezért olyan fontos anyag az inzulin, melynek fő feladata vércukorszintünk kordában tartása. Az inzulin hormonként segít, hogy a sejtekbe bekerüljön az őket tápláló cukor. Ha a sejt felszínén lévő inzulin-receptorok valami oknál fogva gyengébben működnek, azaz rezisztensek, ellenállók az inzulinra, a sejtek nem jutnak hozzá megfelelő módon táplálékukhoz, a vérben pedig a kelleténél több inzulin van jelen ehhez a feladathoz.

Forrás: Thinkstock

Későn fedezik fel

Az évek múlásával egyre nő az inzulinrezisztenciában szenvedők száma, a kései felfedezés miatt pedig gyakran már csak akkor szembesülnek a betegek a problémával, mikor már kialakult a cukorbetegségük, vagy más súlyos egészségügyi károsodást szenvedtek. Előfordul menstruációs zavar, meddőség, túlsúly, depresszió, túlzott szőrösödés is. A korai felfedezést nagyban hátráltatja az, hogy kezdetben nem túl erősek a tünetek, vagy nem állnak össze egy egésszé, a vérvételeknél pedig csak ritkán kérik a betegek inzulinszintjének vizsgálatát.

Meddőséget is okozhat

A  betegség tüneteiből jól látszik, hogy az inzulinrezisztencia főként a nőket érinti - kezeletlenül pedig megfoszthat olyan női örömöktől, mint a gyermekáldás, vagy a sima bőr és karcsú alak. Mindezek közül a meddőség a legsúlyosabb: meglepően sok meddő párnál derül ki, hogy ez a probléma állt a háttérben mindvégig. Emiatt több nőnél  pont a meddőségi kivizsgálásokon derül fény rá. A vérben lévő többlet inzulin ugyanis az arra érzékeny szervekre káros hatást gyakorol: ilyenek például a petefészkek. A nem megfelelően működő szervek először menstruációs zavarokkal jeleznek, később teherbeesési nehézségek, vetélések fordulnak elő - azoknál a nőknél, akik háromnál többször vetéltek el, 40-80 százalékban derült ki, hogy inzulinrezisztensek.

Tudtad?
Az inzulinszint meghatározása a gyakorlatban a vérből történik. A szénhidrát-anyagcsere klasszikus cukorterheléses modelljével lehet teljes körű képet kapni az inzulinhormon-háztartásról. Ennek a vizsgálatnak az elvégzése térítésmentesen az endokrinológiai, nőgyógyászati, diabetológiai szakrendelésen, kivizsgálás keretében történik.

Forrás: Thinkstock

Mit mond a szakértő?

Dr. Bérczy Judit endokrinológus szerint az inzulinrezisztencia klasszikusan több tényező együttes jelenléteként manifesztálódik. "Egyrészt a genetikai tényezők és a hajlam okozhatja a problémákat: akiknél családon belül már előfordult a 2-es típusú cukorbetegség vagy inzulinrezisztencia, érdemes még jobban odafigyelni az életmódra. Másrészt a mozgásszegény életmód, az ülő-irodai munka, az állandó kalóriatöbblet a táplálkozásban, a krónikus stressz, mint például lelki kiegyensúlyozatlanság is okolhatók. A túlzott elvárásoknak megfelelés, tartós családi terhek, de akár az igen kevés folyadékfogyasztás is komolyabb terhelésként nyilvánul meg a szervezetben. Az öröklődésnek is szerepe lehet, hiszen a klinikai felmérések eredményei tükrében amennyiben az egyik szülő 2-es típusú cukorbeteg, akkor kétszeres, ha mindkét szülő cukorbeteg, akkor négyszeres az esély, hogy az utód is 2-es típusú cukorbeteg lesz, melynek előszobája az inzulinrezisztencia."

Tudtad?
A betegség első jelei lappangva jelennek meg: hirtelen fellépő rossz közérzet, szapora szívdobogásérzés, leizzadás, indokolatlan hízás figyelmeztethet, a menstruációban változás jelentkezhet barna pecsételő vérzések formájában, és a kívánt terhesség sem sikerülhet.

A kulcs az életmódváltás

Dr Bérczy Judit endokrinológus szerint fontos, hogy a betegséggel küzdő rendszeresen sportoljon, hiszen a mozgás igen lényeges a szénhidrát-anyagcsere szempontjából. A másik fő elem az étkezés: érdemes kerülni a cukrozott és a fehér liszttel készülő élelmiszereket, és a cukorbetegek diétájához hasonlót követni. Figyelni kell arra is, hogy naponta legalább négy-öt alkalommal étkezzünk. Emellett nagyon fontos, hogy bőségesen fogyasszunk zöldséget és mértékkel az idénynek megfelelő gyümölcsöket önálló étkezésként reggelire, délelőtt, illetve kora délután. Ezen túlmenően célszerű növelni a stressz tűrést: ha tehetjük, helyes önismerettel javítsunk a stressz toleranciánkat. Ha az életmódváltás nem hoz eredményt, gyógyszerrel is segíthető az inzulinszint beállítása. Ez később az esetek többségében el is hagyható, természetesen csak akkor, ha a komplex életmód programmal sikerül beállítani a megfelelő inzulinértéket.

Mennyi az iskolatáska ideális súlya?http://www.life.hu/anyaskodj/20130730-mennyi-az-iskolataska-idealis-sulya.html A kisgyermekes szülők legjobb barátjahttp://www.life.hu/anyaskodj/20130731-porszivoval-az-allergia-ellen-az-orrszivo.html Helyes tartás gyerekkortólhttp://www.life.hu/anyaskodj/20130816-helyes-tartas-gyerekkortol.html