A világ legszebb metróállomásai

design építészet állomás metró
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Ugyan a budapesti 4-es metró állomásai is gyönyörűre sikerültek, azért nem árt, ha körbenézünk, egyes országokban hogyan festenek a földalatti közlekedési eszköz egyes megállói. Egyik-másik nem mindennapi építészeti remekmű.

T-Centralen Station, Stockholm, Svédország
Az 1975-ben épített állomás kivitelezésekor az építészek úgy döntöttek, hogy meghagyják a föld alatti sziklák eredeti vonalait, és a legtehetségesebb művészeket kérik fel arra, hogy munkáikkal díszítsék a falakat.

/1401/A_T-C201413013030

Komsomolskaya Station, Moszkva, Oroszország
A moszkvai metró összesen 186 állomásának egyike ez a korabeli kastélyt idéző megálló – egyébként a többi is hasonlóan szép. Valódi kristálycsillárok és eredeti műalkotások díszítik a falakat.

/1401/A_Kom2014130131249

Central Park Station, Kaohsiung, Tajvan
Füves területet, napraforgókat és szivárványokat idézett meg a föld alatt a brit építész, Richard Rogers, aki a Tajvan második legnagyobb városának Central Park nevű állomását tervezte.

Forrás: Tajvan Metro

Dubai Metro, Dubaj
Furcsa is lenne, ha az Egyesült Arab Emirátusok kimaradna a világ legjeit érintő listákból – legyen az bármilyen felsorolás. A nyolcmilliárd dollár értékű metróberuházás 2005-ben indult. A legtöbb állomásra a modern design és a helyi kultúra egységének megjelenítése jellemező – ilyen például a héj alakú állomás is, ami az emirátusi gyöngyhalászatot jelképezi, kiegészítve hatalmas, extravagáns csillárokkal.

/1401/A_Dub2014130132946

Arts et Metiers Station, Párizs, Franciaország
Julius Verne: Némó kapitány – Húszezer mérföld a tenger alatt című regényét idézi meg ez a párizsi metróállomás, amelyet 1904-ben építettek, és amelyet 200 évvel később, 1994-ben újítottak fel.

/1401/Az_Ar2014130133446

City Hall Station, New York
Ez az állomás magáért beszél. Ugyan jelenleg zárva van a látogatók előtt, azért egy kis trükkel felfedezhetjük ezt a magas boltívekkel, tetőablakokkal, csillárokkal és sárgaréz berendezési tárgyakkal díszített gyöngyszemet. A 6-os vonat ugyanis itt fordul meg a végállomáson – ugyan leszállni nem lehet, de az ablakon keresztül láthatjuk ezt az ízlésesen megkomponált föld alatti világot.

/1401/A_Cit2014130133921

A mi új metróvonalunk így fest most: 4-es metró, Budapest, Magyarország
A Dél-Budát Rákospalotával, azaz Budapest délnyugati szegmensét az északkeletivel összekötő új metróvonal tervezőinek elsődleges célja az volt, hogy a másik három vonalhoz képest egy merőben más metróvonal épüljön a fővárosban, ami végül valós alternatívája lehet majd az autós közlekedésnek. Az új metróvonal nem terheli tovább a felszíni forgalmat és nem nő még tovább Budapest környezeti terhelése. Mind a tíz állomás nagy légterű, az egyedi tervezésnek köszönhetően pedig ahol erre lehetőség volt, ott a természetes fény éri a peronszintet, ezeknek köszönhetően pedig csökken az utasok bezártság-érzete. Az építészeti koncepció szerint az állomásbelsők jelentős része natúr betonszínű és ezek a burkolatok az építkezés befejeztével színes, változtatható fényekkel lesznek megvilágítva, egyedi karaktert kölcsönözve ezzel minden állomásnak.

/1401/A_bud2014130134315

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.